AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Del Skrevet 25. mai 2011 Er det noen som vet hvor lang tid det tar ca for en kjele med vann å tørrkoke? Hvis vi tenker oss en kjele med ca 1 liter vann. Jeg opplevde at dette skjedde her om dagen. Jeg skulle koke poteter og satte på en kjele med bare vann. Jeg glemte den av og da jeg kom på at jeg hadde en kjele til koking fant jeg at den var helt tørr. Ble ganske overrasket for jeg trodde det ville ta veldig mye lenger tid enn hva det tok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Næjøss Skrevet 25. mai 2011 #2 Del Skrevet 25. mai 2011 Det kommer vell ann på tempraturen? Kan jo ha kokt såpass at vannet ramler over kanten, som vil medvirke til at vannet forsvinner fortere. Men hvor lang tid tok det fra du satte vannet på fram til du oppdaget det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #3 Del Skrevet 25. mai 2011 Det kommer vell ann på tempraturen? Kan jo ha kokt såpass at vannet ramler over kanten, som vil medvirke til at vannet forsvinner fortere. Men hvor lang tid tok det fra du satte vannet på fram til du oppdaget det da? Jeg så aldri på klokka men tror det tok under 20 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 29. mai 2011 #4 Del Skrevet 29. mai 2011 Det avhenger av effekten du bruker. Først skal vannet varmes opp til en temperatur på 100 grader C. Deretter så må det tilføres tilstrekkelig med energi slik at vannet endrer fase fra væske til damp. Sistnevnte krever mye mer energi enn førstnevnte og det vil derfor ta en del tid før alt vannet er fordampet. Å varme en liter vann fra ca. 10 grader opp til 100 grader krever ca. 377J. Å fordampe en liter vann ved 100 grader krever omtrent 2257kJ. Totalt må vann med en temperatur på 10 grader tilføres 2634kJ for å fordampe fullstendig. Kokeplater har gjerne en makseffekt på ca. 2kW. Med denne effekten vil det ta (minimum) 22 minutter. Noe lenger tid vil være påkrevd i praksis, da ikke all påført effekt absorberes av vannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ibanez Skrevet 30. mai 2011 #5 Del Skrevet 30. mai 2011 Skulle koke vann til nudler for ikke så lenge siden og jeg glemte at vannet stod på. Viften stod på fullt som alltid da jeg lager mat, og kokeplaten var på middels styrke. Etter to timer (!) merket jeg at jeg var sulten og lurte på å lage meg mat, så husket jeg at platen med vannet stod på. Løp opp til kjøkkenet og alt vann var forsvunnet. Fikk skikkelig sjokk. Jeg bruker ALDRI å glemme slike ting så jeg forstår ikke at det går an. Så på mindre en to timer hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå