Gå til innhold

Har så mange "uforsette" utgifter!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå begynner jeg å bli temmelig sliten og lei av dette. Har vært sykemeldt siden jul ca., har hatt veldig vondt og nå tror de det er prolaps som er årsaken. Dette håper jeg jeg skal klare å trene bort slik at jeg kan komme i gang med livet mitt igjen!

Men, siden jeg ble sykemeldt har jeg gått utallige turer til lege, kiropraktor, fysioterapaut og naprapat... Det er så dyrt!! Jeg er student, og får heldigvis igjen noe fra de. Var ikke klar over dette før nylig- så håper jeg får igjen noen penger fra skolen snart...

Har jobbet i en fast deltidsstilling før jeg ble sykemeldt ved siden av studiene, så får jo noen usle kroner fra Nav i mnd., men nå som sommeren kommer- sliter jeg!! Da kommer ikke studielånet, og jeg er fremdeles ikke frisk nok til å jobbe mer enn maks 10 timer i uken pga store smerter :( Hva gjør jeg da???

Hele tiden er det noe, denne uken er det naprapat, tannlege (var ikke mulig å utsette lenger, da hadde jeg risikert å måtte trekke tanna...:( ) fysioterapaut og kiropraktor (får etterhvert tilbake pengene for de to siste..).

Nå får jeg det til å gå rundt i en ond sirkel som heter kredittkort... Har hitill klart å betale ned omtrent hele summen hver mnd.,

Før jeg ble syk hadde jeg akkurat nok penger til alt i livet mitt, nå går det skikkelig i minus pga alle utgiftene jeg har ved behandlinger :(

Og jeg innrømmer at jeg har ikke et "billig" liv- men jeg har jo heller ikke trengt å tenke så mye på det når jeg var frisk... Jeg har bil. Denne må jeg ha, siden jeg jobber 4-5 mil hjemmefra... dårlige bussforbindelser (måtte byttet 4 ganger tror jeg...). Har veldig lyst å å meg jobb her i byen (og det er heller ikke umulig!), men så er jeg jo ikke frisk da??? Hvordan skal jeg klare å overbevise en ny sjef til å ansette meg når jeg har vært sykemeldt i flere mnd? Hadde jeg klart det hadde jeg solgt bilen...

Jeg har også hest, og dette er en dyr hobby- men jeg elsker det! Og jeg vet at jeg ville gått helt under om jeg måtte selge hesten bare fordi jeg ikke har råd nå... Siden jeg er syk.. Og det tar lang tid å få solgt en hest, så jeg blir ikke kvitt utgiftene nå som jeg trenger det uansett.. Får heldigvis en del feriepenger neste mnd. som jeg må bruke på å betale ned all "gjeld" til kredittkort og andre jeg har lånt penger av... Det baller seg virkelig på, og jeg hater det!!

Jeg bor gratis, og får (nå siden jeg har så dårlig råd) mat jeg trenger fra kjæresten min. Er aldri ute på byen, er aldri sammen med venner(for jeg føler at alt man gjør koster penger, og det har jeg faktisk ikke råd til nå :( ) Snille kjæresten min :D

Akk, unnskyld for et langt, rotete og klagete innlegg... men jeg håper noen har noen tips eller råd til meg for å få det litt lettere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du setter hesten bort på fôr og selger bilen trenger du kanskje ikke deltidjobben i nabobyen, og så kan du finne sommerjob eller ny deltidsjobb, når du blir friskere.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du setter hesten bort på fôr og selger bilen trenger du kanskje ikke deltidjobben i nabobyen, og så kan du finne sommerjob eller ny deltidsjobb, når du blir friskere.

Tro meg, har vært inne på tanken. Men så er det altfor mange skrekkhistorier på å sette ut hest på for, så vet ikke helt om jeg hadde turt det... OG om jeg hadde gjort det, så hadde jeg jo fremdeles ikke hatt råd til alle behandlingene jeg -må- på? Hvis det går for lang tid mellom behandlinger låser det seg i hele kroppen min seg, og jeg klarer nesten ikke komme ut av senga :(

Er så virkelig i tenkeboksen om dagen, og det er så vondt å tenke på å kanskje måtte kvitte seg med hesten min.. Får tårer i øynene av å tenke på det, og jeg hadde gått helt i kjelleren om jeg hadde stått uten henne pga. min økonomi....

Og jeg blir nok ikke frisk så fort.. Jeg klarer å jobbe, men ikke så mye som jeg normalt ville gjort en sommer.... Lurer på om det er frekt av meg og prøve meg på å få ny jobb her... men vil jo ikke gi en ny arbeidsgiver følelsen av å bli lurt heller :(

Skulle ønske hun var "enklere" å holde på med for alle, for da kunne jeg alltids tjent noen kroner på å ha en rytter en gang i uken som red henne.. Men per dags dato er jeg bare overlykkelig over en venninne som tør å ri henne for meg når jeg trenger fridager! *håpe hesten blir voksen snart- så hvem som helst fint kan håndtere henne*

Pjuff... nei, men det ordner seg alltid som kjæresten min sier.. Men det er noe inni meg som hater å låne/snylte av/på andre... Selv om det bare er for en periode...

Skrevet

Å selge hesten kan være som å slå opp med en kjæreste - men det kan være sårt nødvendig.

Du har mange bekymringer nå, og enhver økonom ville råde deg til å om ikke selge hesten, så hvertfall få den til å betale seg selv ved å sette den ut på helfor. Og du vet ikke om noen andre "klarer" hesten før du har prøvd helhjertet.

Noen ganger må man ta noen vanskelige valg i livet, for man kan ikke få i både pose og sekk. Det vil kanskje bli mye lettere for deg å få færre ting å forholde deg til. Jeg tror nok du vet at du blir nødt til å velge bort noe siden du skriver så mye. Jeg ville hvertfall ikke satt meg selv i kredittkortgjeld. Da blir du nødt til å måtte selge både hesten og bilen innen et par år.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye har du i inntekt og utgifter da?

Jeg er også sykemeldt, de verste utgiftene på fysio, leger osv er for øyeblikket i still (står på ny venteliste. Hurra... :roll: ). En stund etter jul betalte jeg flere tusen i fysio og lege, og disse to har to forskjellige frikort!! Jeg var rett under grensa på frikort til begge, og dette på 1,5 mnd ca! Frustrerende, en kan jo ikke jobbe ekstra heller.

Foreslår at du setter opp et budsjett, evt bytter til en billigere stall til hesten din. Har selv hest, så vet det er vanskelig å selge. Hva med å sette den vekk på for over sommeren? Det finnes vel alltids noen voksne, ansvarlige mennesker der ute som kunne tenkt seg en hest i noen måneder.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har en kronisk sykdom kan man søke noe som heter grunnstønad til dekning av dette, tror det utgjør par tusenlapper i måneden. Spør legen din og ta en prat med Nav. Du kan også få denne stønaden selv om du jobber/studerer. Det er altså ikke noe krav om at man må være trygdet.

Forstår at du ikke vil selge hesten din og at du er avhengig av bilen. Siden du har bil og er litt avhengig av den kan du prøve å søke nav om dekning til utgifter ved bilhold, men jeg kan ikke reglene - men vet at siden du studerer stiller du ganske sterkt, fordi bilen er avgjørende for at du skal komme deg i full jobb en dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente dekning av utgifter til medisiner og behandling. De ber deg ikke selge hesten for å spare penger, men det kan være noe du har krav på.

AB over.

AnonymBruker
Skrevet

Tro meg, har vært inne på tanken. Men så er det altfor mange skrekkhistorier på å sette ut hest på for, så vet ikke helt om jeg hadde turt det... OG om jeg hadde gjort det, så hadde jeg jo fremdeles ikke hatt råd til alle behandlingene jeg -må- på? Hvis det går for lang tid mellom behandlinger låser det seg i hele kroppen min seg, og jeg klarer nesten ikke komme ut av senga :(

Om du kvitter deg med heste- og bilutgifter, må du vel ha råd til behandling? Siden du verken har utgifter til husleie eller mat, kan du bruke resten av studielånet på behandlingene. Når du er frisk igjen, kan du søke ny jobb.

Du har ikke råd til å ha verken hest eller bil - så da får du bare kvitte deg med dem, uansett hvor vanskelig det er for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du kvitter deg med heste- og bilutgifter, må du vel ha råd til behandling? Siden du verken har utgifter til husleie eller mat, kan du bruke resten av studielånet på behandlingene. Når du er frisk igjen, kan du søke ny jobb.

Du har ikke råd til å ha verken hest eller bil - så da får du bare kvitte deg med dem, uansett hvor vanskelig det er for deg.

joda, hadde nok hjulpet mye det. Men så føler jeg alikevel at det blir helt feil- da jeg i utgangspunket har god nok råd til begge deler!

Tusen takk for fine svar alle sammen, skal sjekke ut det noen av dere har skrevet :) Jeg så veldig svart på alt her om dagen, men nå er alt litt lysere. Laget meg en liten liste over "inntekter" som kommer neste mnd. og da ser ting ikke så mørkt ut alikevel.. Jeg bare henger litt bakpå akkurat denne mnd... :(

Selge hesten er virkelig det siste jeg kommer til å gjøre, men tanken om ny jobb er stadig nærmere.. Da hadde jeg kunne solgt bilen, evnt minsket utgiftene på bilen betraktlig. Men, jeg kan ikke bare si opp jobben jeg har nå uten å ha noen jobb å gå til før jeg blir frisk.. Og ikke syns jeg det er enkelt å søke ny jobb når man er langtidssykemeldt heller (selv om jeg nok hadde klart det fint, pga kortere reisevei osv.)

Det er vel kanskje det som er ekstra frustrende for meg om dagen, det at jeg ikke egentlig har dårlig råd. Er bare så ryktlig dyrt å gå til behandling så ofte!!

Har ligget på rundt 14.000 i inntekt (inkl. 5000 fra lånekassen), og har faste utgifter på 8000 (inkl. hest, bil, mobil og andre faste ting). Har faktisk veldig bra kontroll på de faste utgiftene mine... men hva hjelper det når jeg bruker opptil flere 1000 i mnd. bare på leger/fysioer/naprapater osv.

Finnes det frikort på fysioterapauter??? det visste jeg ikke, :)

Når vel snart frikortgrensen på legebesøk.. så da er den "i boks" :P

må vel bar bite tennene sammen og håpe det ordner seg.. Neste mnd. starter jeg heldigvis på schratch igjen... takket være feriepenger og forhåpentligvis skattepenger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...