AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Alle lever forskjellige liv, noen gjør mer og stresser mer enn andre. Jeg ønsker meg barn en dag, og er opptatt av at jeg vil gjøre det til et minst mulig stressende liv. Jeg er opptatt av å nyte livet og øyeblikkene Hva slags liv har du med dine barn? Er løsningen på et rolig liv å jobbe mindre?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Vi jobber fullt og har vel ikke noe smooth liv. Men jeg føler vi har god tid til våre barn. Mine triks: -HAR JOBB (med fleksitid) NÆRME HJEMMET -god tid ved henting i barnehage, bruker gjerne 15-25 min -ikke stresse ved levering og morgenstell -lite fritidsaktiviteter (4 år, gjør en aktivitet i uken) -lage matpake dagen før
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 ..og forresten: ikke stresse med middag når man kommer hjem. Gi heller en gulrot/brødskive og kos dere med matlagng og spis kl 17.30.
Sota Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Vi er ikke der helt enda, men finner stadig nye triks. Middagsplanlegging og handling for en uke. Gjør klar til middag kvelden før/evt før henting i bhg hvis man er hjemom først. Slik som hakke opp grønnsaker og kjøtt, så man enkelt kan lage middag med en toåring hengende i skjørtet. Innvolvere ungene i matlagingen. De er kjempeglad for å kunne hjelpe til. Bruke tid ved henting og levering i bhg. Sier aldri "nå må vi skynde oss". Tar det veldig med ro med husarbeidet (ikke støvfritt hos oss altså), og gjør det meste etter at barna er i seng. Men hvis det er ting som de kan involveres i, støvtørk, fjerne flekker på gulv, ta ut av oppvaskemaskin, så gjør vi det sammen. Det hjelper jo at vi begge har fleksitid, og jeg later som alt blir mye lettere når vi i tillegg flytter nærmere jobb og slipper køhelvete.
Wit1 Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 :jepp:Planlegging, planlegging, planlegging. For oss er det løsningen. Vil ikke si at det bestandig går like "smooth", men det hjelper ihvertfall Og ikke minst, nyte tiden man har sammen. Gjøre ting litt på barnas premisser også. Ha noe som er gøy å gjøre sammen for alle i familien. Og nei, jeg har ikke valgt redusert stilling. Har jobbet 100% hele tiden. Var nok litt mindre "smooth" når barnet er lite, men dette blir fort bedre syns ihvertfall jeg.
Ta Meg Vekk Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Smooth og smooth... det har nok ikke vært smooth noen gang, men vi har da kommet fram til løsninger som har passet vår familie og de situasjoner vi har vært oppi gjennom åra (har barn som er 7 og 11 år). Romslige med middagstiden: fysisk umulig med middag til 17 når man jobber til 17... Derfor: litt sunt snacks rett etter jobb/bhg/fritidsakt mens det slappes litt av og etterhvert lages middag/varm kveldsmat. Det er først og fremst familietiden som er viktig, og om man samles over brødskiver eller lasagne spiller mindre rolle synes jeg. Alltid lage myyyye middag slik at det blir rester som kan bli: ekstra god matpakke dagen etter, porsjoneres til mellommåltider jentene kan varme opp i micro'n før trening, bli til flere middager lagret i frysen. Utarbeide en månedsmeny med enkle, raske hverdagsretter som utgangspunkt når ukesmenyen skal settes sammen. Gorumetkokk-behovet kan jeg tilfredsstille i helgene og ferier, det er også da barna har fått slippe til på kjøkkenet. Med matbutikker på vei til og fra jobb, handler jeg litt hver dag for å unngå å måtte kaste mat jeg gjerne kjøper for mye av på storhandel. Vi har vært ganske så bevisste på å oppdra barna til selvstendighet; de har tidlig fått muligheten til å klare seg på egen hånd, være hjemme et par timer alene allerede fra 1.klasse, slik at når fritidsaktiviteten (som er i gangavstand fra hjem) begynner lenge før jobbslutt, kan jentene fikse seg selv og komme seg dit på egen hånd (de har bare èn aktivitet, men flere ganger i uka). De som er tilstede hjelper med en opprydning før og etter middag (jenter som er alene hjemme etter skoletid har en tendens til å rote vanvittig...). En etablert fast rutine som ikke trenger mases om lenger. Alle i familien har ansvar for minst èn klesvask hver i løpet av uken. Dette innførte vi allerede da jentene var ganske små (3-4 år kanskje?), selvsagt med hjelp etter hva de mestret til enhver tid. Nå sitter rutinen, og klesvasklogistikken flyter godt og uten problemer. Ingen klesvask => ingen klær; det har de bittert erfart både jentene og far deres... Jeg tar ansvar for klesvask utover dette. Den generelle husarbeidslista har gått litt opp og ned ettersom små eller store barn. Da jentene var små og overskuddet til mor og far var tilsvarende lite, lå lista meget lavt. Vaskehjelp ble innført og livet ble godt å leve. Nå som jentene er større, er lista mi høynet noe, jeg kan kreve og forvente mer, som f.eks at de selv tar fullt ansvar for rommene sine, og vaskehjelpen kommer ikke fullt så hyppig lenger. Men uansett er ingen av oss opptatt av et plettfritt hjem. Har lagt vekt på gode praktiske oppvevaringsløsninger ved innredning og oppussing så det blir enkelt for alle å rydde vekk og ha oversikt. Barna har en egen liste med gjøremål utenom eget rom som de rullerer på å hjelpe oss voksne med (vaske trappa, vaske vinduer, vaske bad...etc), dette får de noe lønn for. I tillegg har de faste oppgaver som å tømme papirsøppel, rydde ut av oppvaskmaskin og andre mer daglige ting, dette får de ikke lønn for. Vi har aldri sett på det å jobbe redusert som noen god løsning. Men kombinasjonen av en forelder på jobb i gangavstand fra hjem og skole, og den andre forelder på jobb med fleksitid og mulighet for hjemmekontor har fungert veldig bra. I tillegg gikk begge jentene i bhg jeg jobbet i, og det var jo også gull for hverdagslogistikken! Noe av det viktigste i mine øyne, er tidlig å etablere en kultur innad i familien der alle bidrar til trivsel. Dersom rutinene er at alle hjelper til jevnlig, blir skippertakene mindre, ting flyter ikke ut og man kan tillate seg å slappe av mer. Barn liker å hjelpe til og bidra, jeg tror det er viktig at foreldre gir barna anledning til å føle seg nyttige tidlig.
Caramba Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 (endret) Vi har det sånn greit "smooth", selv om begge er i full jobb. "Hemmeligheten" vår er veldig godt samarbeid oss i mellom. Mannen er selvstendig næringsdrivende og kan levere sent og hente tidlig. han lager også middag slik at jeg kommer hjem til ferdig middag hver dag Ellers så legger vi oss tidlig nesten hver dag for å klare "kjøret", samt at vi har god hjelp fra besteforeldre som bor i nærheten. Det har jo vært mye syke barn i vinter, så da er det greit når de kan steppe inn og være hjemme med den syke. Vi gjør storhandel hver fredag, slik at vi sparer tid på å gå i butikken hver dag og alltid har det vi trenger til middag hjemme. Vi har også vaskehjelp. Det er gull!!!!!! Endret 26. mai 2011 av Caramba
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Hverdagen vår er ganske rolig, som følge av en rekke bevisste valg vi har tatt. Noen valg er kanskje aktuelt for andre også, andre valg er uaktuelle. For det første jobber jeg kun 60 % og trives med det. (Dette er et svært bevisst valg fra min side, og har ingen sammenheng med at jeg er undertrykt. ) Jeg har aldri vært veldig karrieresulte, på tross av høy utdannelse. Derfor passer det fint med 60 % arbeidsuke. Dessuten har vi valgt å flytte et sted der boligprisene er lavere enn i sentrale Østlandsstrøk. Dette har igjen innvirkning på hvor mye/lite vi må jobbe og likevel ha en behagelig hverdag, økonomisk sett. Dette er to momenter som selvsagt ikke er aktuelt for alle, men det er antakelig de valgene som har gitt flest positive konsekvenser. I tillegg til å bo i en småby, har vi begge kort vei til arbeid, ungene har kort vei til skole og fritidsaktiviteter, og da barnehage var aktuelt var det kort vei dit også. Dette betyr mye i en hverdag. Vi bruker samlet 10 minutter på vei til og fra arbeid begge to, og det er ekstremt lite. Av andre ting i hverdagen kan jeg nevne planlegging av mat og handling, struktur og avtale med ungene om lekselesing, vaskehjelp, ganske konkret fordeling av arbeidsoppgavene mellom ektefellene. Imidlertid er det billig hus som igjen fører til at man kan arbeide mindre som betyr aller mest i dette regnskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå