Gjest unni Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Hei. Vi har en sønn på 8 år med avføringsvansker. Han kjenner rett og slett ikke alltid at han må på do, noe som resulterer i at noe avføring kommer i trusen. Han sluttet med bleie da han var 3 år da han var nesten fem dukket dette problemet opp. I begynnelsen trodde vi det handlet om årsaker som at han hadde blitt storebror, byttet barnehage osv. Problemet har dessverre vedvart og vi har kontaktet fastlege, blitt henvist til barneavdelingen på sykehuset, forsøkt akkupunktur, healing mm. På sykehuset mente de at han var forstoppet og han fikk avføringsmedisiner. Selv om vi prøvde å regulere bruken av disse ble problemet bare værre. Han kunne ha 3 uhell per dag noe som er helt uholdbart for en gutt som nærmet seg skolealder. Hos en spesialist i Oslo testet vi han for matintolleranse og testene viste at han reagerer på alle meltyper. Vi begynte med glutenfri kost og melkefritt i tillegg etter råd fra legen. Vi så periodevis bedring, men uhellene opphørte absolutt ikke. I vinter ble han lagt inn på sykehus for "tømming" pga forstoppelse. vi trodde da at dette var hele årsaken til problemet og fulgte opp med bløtgjørende avføringsmidler etter dette. Vi regulerte igjen mengden av Movicol (avf.middel), men uhellene fortsatte. Han kunne ha to, tre rimelig store uhell per dag. Vi har kuttet ut gjærbakst da vi ser at dette er spesielt uheldig i forhold til problemet hans. Vi har faste dorutiner og uhellene er begrenset til 3-4 i uka, men vi vil jo selvsagt at det skal opphøre helt. Tilslutt må det nevnes at vi hadde en ferie i Italia i to uker i sommer der han ikke hadde ett enesete uhell. Avføringen var regelmessig og "normal" i motsetning til her hjemme. Har noen lignende erfaring? Vi blir veldig glade hvis noen kan gi oss råd. PS. Vi får videre oppfølging på sykehuset, men føler ikke at vi kommer noen vei til nå. Hilsen fortvilte foreldre
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Jeg slet med det samme som barn, faktisk frem til 9 årsalderen. Husker jeg var utrolig flau over det selv. Jeg "holdt" meg alltid noe som resulterte i uhell. Gikk gjennom utallige tester, men ingenting så ut til å fungere. De lurte også på om det kunne være psykisk, ettersom foreldrene mine på den tiden gikk gjennom en ganske fæl skilsmisse, jeg fikk derfor diagnosen enkorpese. Etterhvert gikk det over av seg selv, og avføringen ble normal. Synes sønnen deres det er vondt å gå på do? Husker jeg synes det var vondt og holdt derfor igjen. Nå i ettertid tror jeg det var psykiske årsaker til min forstoppelse, dessuten slet jeg også med å spise nok, noe som i seg selv kan føre til forstoppelse. Ellers vil jeg anbefale benefiber (fåes kjøpt på apoteket) som hjelper mot forstoppelse. Annet enn det nok vann, faste måltider, nok fiber, med mindre det er psykiske årsaker som forårsaker det. Håper dere finner ut av det
Gjest unni Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Hei og takk for svar. Han klager ikke over at det er vondt å gå på do, og har egentlig sjeldent veldig hard avføring. Vi skal teste ut benefiber, takk for tipset. Vi kan ikke utelukke at det ligger noe psykisk bak problemet, men han har ikke opplevd noe dramatisk i livet sitt. Godt å høre at du ble kvitt problemet. Klarte du å skjule det for omgivelsene?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Hei og takk for svar. Han klager ikke over at det er vondt å gå på do, og har egentlig sjeldent veldig hard avføring. Vi skal teste ut benefiber, takk for tipset. Vi kan ikke utelukke at det ligger noe psykisk bak problemet, men han har ikke opplevd noe dramatisk i livet sitt. Godt å høre at du ble kvitt problemet. Klarte du å skjule det for omgivelsene? Ja, det er verdt et forsøk Ja, det var bare foreldrene mine som visste om. Var flink til å skjule det for venner, men husker det var slitsomt, og jeg var redd for at noen skulle finne ut om det. Spesielt når jeg var på sommerleir var det det vanskelig, det samme med dusjing etter gymtimen. Hvordan "takler" sønnen deres det?
Gjest unni Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Ja, det er verdt et forsøk Ja, det var bare foreldrene mine som visste om. Var flink til å skjule det for venner, men husker det var slitsomt, og jeg var redd for at noen skulle finne ut om det. Spesielt når jeg var på sommerleir var det det vanskelig, det samme med dusjing etter gymtimen. Hvordan "takler" sønnen deres det? Han er ganske flink til å skjule det for venner, men her hjemme kan han opptre ganske likegyldig når det har skjedd uhell. Innerst inne er han trist og lei seg og ønsker mest av alt at det skal forsvinne. Heldigvis blir han ikke mobbet, han er skoleflink og sosialt velfungerende:)
bergans Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Huff, det hørte veldig kjedelig ut for sønnen deres (og for dere). Å gi barn avføringsmidler når kotholdet ikke er optimalt tror jeg er feil ende å ta tak i ting på. Avføringsmidler løser ikke problemer, og de finner heller ikke årsaken, men er en hurtig fiks som kun retter på symptomene. Greit i sjeldne tilfeller/ferie etc, men ellers bør mat og fysisk aktivitet være det første man ser på (når psykiske faktorer kan utelukkes). En dietetiker kan være lurt her, fordi vedkommende har fagkunnskap om klinisk ernæring, og kan veilede der ift matallergier og intoleranser. Både allergier/intoleranser og for lite fiber kan gi vekslende avføringsmønster, dvs både hard og løs mage. Så lenge gutten har et kosthold som han tåler, så er neste steg å se på hvor mye kostfiber han får i seg, og hvordan han reagerer på ulike typer. Mye grønnsaker, om er lite prosesserte (dvs skall er intakt der det kan) er supre kilder til fiber, det samme er tørka frukt, frø, bønner, linser, nøtter, mandler, quinoa og belgfrukter. Bær, spesielt blåbær, er fine til magen også. Oppmuntre også til mye fysisk aktivitet, da det forebygger forstoppelse. Det kan også være en god ide å gi gutten tilskudd av probiotika, som lett kan kjøpes i tablettform siden han ikke tåler melk (ellers så er biola, activia etc gode kilder). Movicol er noe d**tt, og jeg mener at leger er altfor slepphendte der (men så er de ofte blanke på de to viktigste delene av livet; trening og kosthold). Movicol ødelegger den naturlige tarmfloraen, og uten riktig sammensetning av bakterier som er oppegående og får næring (dvs fiber og mat som må jobbes med), så sliter tarmen litt lell. At han var fin på ferie kan ha flere årsaker, men maten kan ha bidratt. Kostholdet der er noe annerledes enn hva det norske er basert på, så det er ikke umulig at dette kan ha vært positivt for magen hans.' Veldig mange barn er kresne i kostholdet, men dette kommer både av dårlige matvaner, ensidig mat og foreldre som gir barna for mange matvalg. Husk at en ny matvare gjerne må introduseres og smakes på 15-20 ganger før barnet akspeterer maten og begynner å utvikle smak for den. Mat må også være noe positivt, noe om ofte er vanskelig hvis mye mat må utelates pga intoleranser. Dette setter ofte større krav til foreldrene både ift involvering av barnet i matlagingen (mye mer artig for barn å spise mat en selv stolt har laget), og variasjonen i kosten. Norges Astma- og Allergiforbund har mange tips og oppskrifter på sinde sider, samt gode allergikokebøker. Lykke til, håper det ordner seg etterhvert Endret 25. mai 2011 av bergans
Gjest meg Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Hva med noe underholdning, f.eks Donald, ved toalettet. Kanskje også prøve å være tilstede når han er på toalettet hvis han synes det er greit, da kan du kanskje klare å prøve å prate med gutten og finne ut om det noe som plager han. Forresten kan avføringen være vanskelig å få ut om den er stor selv om den ikke er hard....
Gjest unni Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Huff, det hørte veldig kjedelig ut for sønnen deres (og for dere). Å gi barn avføringsmidler når kotholdet ikke er optimalt tror jeg er feil ende å ta tak i ting på. Avføringsmidler løser ikke problemer, og de finner heller ikke årsaken, men er en hurtig fiks som kun retter på symptomene. Greit i sjeldne tilfeller/ferie etc, men ellers bør mat og fysisk aktivitet være det første man ser på (når psykiske faktorer kan utelukkes). En dietetiker kan være lurt her, fordi vedkommende har fagkunnskap om klinisk ernæring, og kan veilede der ift matallergier og intoleranser. Både allergier/intoleranser og for lite fiber kan gi vekslende avføringsmønster, dvs både hard og løs mage. Så lenge gutten har et kosthold som han tåler, så er neste steg å se på hvor mye kostfiber han får i seg, og hvordan han reagerer på ulike typer. Mye grønnsaker, om er lite prosesserte (dvs skall er intakt der det kan) er supre kilder til fiber, det samme er tørka frukt, frø, bønner, linser, nøtter, mandler, quinoa og belgfrukter. Bær, spesielt blåbær, er fine til magen også. Oppmuntre også til mye fysisk aktivitet, da det forebygger forstoppelse. Det kan også være en god ide å gi gutten tilskudd av probiotika, som lett kan kjøpes i tablettform siden han ikke tåler melk (ellers så er biola, activia etc gode kilder). Movicol er noe d**tt, og jeg mener at leger er altfor slepphendte der (men så er de ofte blanke på de to viktigste delene av livet; trening og kosthold). Movicol ødelegger den naturlige tarmfloraen, og uten riktig sammensetning av bakterier som er oppegående og får næring (dvs fiber og mat som må jobbes med), så sliter tarmen litt lell. At han var fin på ferie kan ha flere årsaker, men maten kan ha bidratt. Kostholdet der er noe annerledes enn hva det norske er basert på, så det er ikke umulig at dette kan ha vært positivt for magen hans.' Veldig mange barn er kresne i kostholdet, men dette kommer både av dårlige matvaner, ensidig mat og foreldre som gir barna for mange matvalg. Husk at en ny matvare gjerne må introduseres og smakes på 15-20 ganger før barnet akspeterer maten og begynner å utvikle smak for den. Mat må også være noe positivt, noe om ofte er vanskelig hvis mye mat må utelates pga intoleranser. Dette setter ofte større krav til foreldrene både ift involvering av barnet i matlagingen (mye mer artig for barn å spise mat en selv stolt har laget), og variasjonen i kosten. Norges Astma- og Allergiforbund har mange tips og oppskrifter på sinde sider, samt gode allergikokebøker. Lykke til, håper det ordner seg etterhvert Hjertelig takk for at du har tatt deg tid til å svare. Du har også mange gode tips som vi skal følge. Vi er helt enige at legene på sykehuset kun behandler symptomene og er for lite opptatt av å finne årsaken til problemene. Til nå har de aldri stilt et spørsmål knyttet til kostholdet hans, noe vi forundrer oss veldig over. Dette må jo henge nøye sammen, er jo tross alt maten som skal gjennom tarmene. Vi venter nå på en time hos ernæringfysiolog, er det det samme som en dietiker? Innerst inne har vi tro på at vi kan finne et riktig kosthold som passer for han, men føler at vi leter etter nåla i høystakken. Det som plager oss (og han) mest er frykten for å bli mobbet for dette.
Gjest meg Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 For meg virker det som om han liker å bruke toalettet hjemme hos dere, siden han ikke hadde problemer på ferie. Finnes det kanskje noe grunn til dette? Skifte doring, til noe mer komfortabelt? Eller kaldt i rommet? Annet ubehag? Er det andeledes når han er hos andre? Går han på do på egen hånd, eller på han oppmuntres? Lykke til, håper dere finner ut av det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå