Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har/kan statistikk?:) Jeg trenger litt hjelp til hvordan man bruker rentetabell i oppgaver? :)

På mange av løsningene i fasiten står det nemlig desimalttall f.eks. 0,9286 og 1,2463, men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal "hente" frem disse tallene?

Går på BI forresten, hvis noen andre også gjør :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det statistikk for økonomer du holder på med? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har sett på rentetabellene en gang, foreleseren vår har sagt at vi ikke får noe bruk for rentetabellene. I hvilken forbindelse er det du har bruk for dem egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Statistikk for økonomer ja :) Skal ha eksamen neste uke! Njaa, i noen av oppgavene på tidligere eksamen, så ser jeg at noen tall er hentet fra rentetabeller, men jeg aaaner ikke hvordan jeg skal gjøre det :/

Skrevet (endret)

Ok, skal ha eksamen neste uke jeg også, BI her også.I

Ikke meningen å være anonym isted forresten.

Hvilken eksamen er det fra, og hvilket oppgavenr? Sitter med dem foran meg, så kan sjekke :-)

EDIT - så nå at du ikke skrev du gikk BI, hehe...

Endret av sauen87
AnonymBruker
Skrevet

hehe, eksamen fra 02.06.2010 :) hvis du ser i fasiten i oppgave 4 f.eks, så ser du tallet "0,9525".. også på den siste oppgaven i fasiten, kan man se at det står et annet tall i desimaltal som sikkert er hentet fra rentetabell :) æææ, hehe, aaaner ikke hvordan jeg finner det ut! :-P

Skrevet (endret)

Er ikke fra rentetabeller, er fra tabellene bakerst i boka :-) Står på side 396 og utover... I oppgave 4, spm. d er det brukt t-test. Tabellen for den finner du på side 403. Hvis du leter opp alfa/signifikans (a) og frihetsgrader(v - som regel n-1) så finner du tallet. I oppgave 4 er alfa 0.05 og frihetsgrader er 25n-1 = 24. Da finner du at t er 1.711 :-) Så her er det egentlig kapittel 10 som gjelder (og disse bør du lære deg, for hypotesetestene blir det garantert mye av på eksamen!) her. I kapittel 10 står også alle oppskriftene på ensidig og tosidig test for alle hypotesetestene, så det er egentlig enkelt når du har gjort det noen ganger. Har du oppgavesettene også? Bør gjøre nr 6,7 og 8 igjen og igjen :-)

Bare å spørre om det er mer du lurer på!

Endret av sauen87
AnonymBruker
Skrevet

åå, okei :) men de tabellene bak, er ikke det rentetabeller? men hvordan vet jeg hvilken tabell som passer til hvilken oppgave? :)

Skrevet (endret)

Ja, det er der problemet kommer inn da... Men ofte nevnes det f.eks at du skal bruke t-test, kji-test osv i oppgaven. Ellers har jeg notert meg dette:

Test av binomisk variabel (tabell 5) - to utfall: ja og nei. Vi baserer oss på normalfordeling.

T-testen for forventning (gjennomsnitt) - tabell 8. Student fordeling - gjennomsnitt

Testing av to gjennomsnitt - tabell 8. Vi tester to grupper mot hverandre.

U-test for sammenligning av to andeler - kalles også z-test. tabell 4. Brukes ved sammenligning av to andeler.

Kjikvadrattest - tabell 6. Undersøke tiltroen til et oppgitt sett med sannsynligheter til M kategorier ved å velge en tilfeldig stikkprøve og sammenligne utfallene fra stikkprøven med de oppgitte andelene.

Angående bruk av ensidig/tosidig - Hovedregelen er at ensidige tester kun bør benyttes i situasjoner der vi har en eller annen form for informasjon som utelukker en av retningene.

Endret av sauen87
AnonymBruker
Skrevet

hehe, ja, DER problemet ligger :) forstår ikke helt det! men tusen takk for notatene dine, skal skrive det ned jeg også, og øve og øve :)

Skrevet

Lykke til da :-) Ihvertfall bra at vi får ha med hjelpemidler på eksamen, ellers ville dette gått ille altså...

AnonymBruker
Skrevet

hehe, ja, heldigvis! gruer meg mest til å ta opp økonomi 1 :( ææhr!

Skrevet

Ja, mange som må ta den opp igjen tror jeg. Tenkte å ta den opp igjen jeg også, var ikke fornøyd med karakteren... Men har jo fått brukt mye av det på økonomi 2 da syns jeg :-)

AnonymBruker
Skrevet

strøyk jeg :( var 65 % stryk på vår skole..

Skrevet

Oi, såpass... Men eksamenen var jo helt idiotisk, lignet ikke på pensum eller tidligere eksamener i det hele tatt. Men får man ikke gratis kontinuasjonseksamen om over 60% stryker? Syns jeg hørte det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...