Gå til innhold

Starte egen butikk - hvor mye gjeld må man regne med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet lenge i butikk, og jeg trives ikke, (pga dårlig arbeidsmiljø) men jeg har lyst til å starte min egen butikk.

Nettbutikk med klær (evt. selvlagde ting,men det er en mye mindre drøm) er ett alternativ, klesbutikk (fysisk) er et annet, og en matbutikk utenfor kjedene (med litt spesialvarer) er en tredje.

Jeg lurer litt på hvor mye gjeld man kan forvente med en gang?

Akkurat nå er det uaktuelt - fordi vi må ha to inntekter minst,om det skal kunne gå- men jeg lurer likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ønsker også å lære mer om dette. Har samme drøm, bare at det går mer i dyrebutikk her :jepp:

Endret av LadyNinja
Skrevet

Hvis du ikke har noen faste avtaler som sikrer inntjening kan du ikke forvente å få lån.

Mulig du får kreditt hos leverandører, men mange krever garanti for leveranser. Så egenkapitalen burde være betydelig.

Skrevet (endret)

Det er jo helt umulig å gi et generelt svar på.

Kostnaden ved oppstart er bl.a varelager (og det varierer jo VELDIG etter om du skal på nett eller i butikk, og hvilken bransje du er innen, og hvilke kontakter du har, og om det er høykostvarer eller Nille-varer), husleie/produksjon av nettbutikk, betalingsløsninger, kasseapparat, regnskapssystem som ivaretar offentlige forpliktelser og lønn osv. osv.

Endret av Sissan9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også. Det er min "back-up"-drøm å åpne spillbutikk :jepp:

Skrevet

Eller som meg, faktisk gjøre det.

Kaffebar og kaffebutikk :)

AnonymBruker
Skrevet

Vært interessant å visst hva som økonomisk trengs for å starte egen bedrift. Har også litt lyst til det.

AnonymBruker
Skrevet

For å starte et AS må du ha 100 000 i verdier satt i firma, enten om det er cash eller andre verdier. Fordelen med AS er at du ikke står personlig ansvarlig om du skulle gå konkurs eller noe skulle gå galt. I AS kan du også ansette deg selv, slik at du har de samme rettigheter alle andre i arbeidslivet.

Eller du kan starte et enkeltmannsforetak, dette firmaet fungerer på en måte som en egen person. Du trenger ikke ha noe egenkapital for å starte dette, kun prisen det koster for å registrere seg i brønnøysundsregisteret, 2500 eller noe... Ulempen her er at hvis du går konkurs vil du gå i personlig konkurs AKA de kan selge huset ditt o.l. Ingenting av det du tjener etter du har gått konkurs vil komme til deg, men rett til innbetaling av konkursen.

Det finnes flere andre typer firmaer også, men orker ikke ramse opp. D/A (Delt ansvar)for ekesempel hvis dere skal være to eller fler om det, ulempen her er enorme skatter...

Vet ikke helt om dette svarer på hva du spurte om, men gav deg kanskje et visst inntrykk av forskjellige firmaer. Det er enormt mye å sette seg inn i om du vil starte firma, og det anbefales å anskaffe regnskapsfører. Man kan leie regnskapsfører som ordner med skatt og moms osv, koster fra 10 000 i året, kommer helt ann på hvor mange bidrag du kommer til å trenge.

NAV arrangerer kurs for folk som vil starte firma som gir deg en god innføring i hva du bør tenke på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å starte et AS må du ha 100 000 i verdier satt i firma, enten om det er cash eller andre verdier. Fordelen med AS er at du ikke står personlig ansvarlig om du skulle gå konkurs eller noe skulle gå galt. I AS kan du også ansette deg selv, slik at du har de samme rettigheter alle andre i arbeidslivet.

Eller du kan starte et enkeltmannsforetak, dette firmaet fungerer på en måte som en egen person. Du trenger ikke ha noe egenkapital for å starte dette, kun prisen det koster for å registrere seg i brønnøysundsregisteret, 2500 eller noe... Ulempen her er at hvis du går konkurs vil du gå i personlig konkurs AKA de kan selge huset ditt o.l. Ingenting av det du tjener etter du har gått konkurs vil komme til deg, men rett til innbetaling av konkursen.

Det finnes flere andre typer firmaer også, men orker ikke ramse opp. D/A (Delt ansvar)for ekesempel hvis dere skal være to eller fler om det, ulempen her er enorme skatter...

Vet ikke helt om dette svarer på hva du spurte om, men gav deg kanskje et visst inntrykk av forskjellige firmaer. Det er enormt mye å sette seg inn i om du vil starte firma, og det anbefales å anskaffe regnskapsfører. Man kan leie regnskapsfører som ordner med skatt og moms osv, koster fra 10 000 i året, kommer helt ann på hvor mange bidrag du kommer til å trenge.

NAV arrangerer kurs for folk som vil starte firma som gir deg en god innføring i hva du bør tenke på.

Og forresten i DA og enkeltmannsforetak har du ikke de rettighetene du har som ansatt, som er ganske mange...

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar - de siste der var utrolig informative :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...