AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Vi skal selge selveierleiligheten vår (prisantydning 1,55 mill), og vi fikk litt bakoversveis nå når vi mottok de første papirene fra megleren. Han skal ha 3,5 % honorar! I tillegg kommer 15000 i markedsføringspakke, samt visning, fotograf, takstmann, tinglysing ++++++ totalt: 95 000 kr hvis vi får solgt til prisantydning. Er ikke dette vanvittig dyrt? Foreldrene mine skal selge eneboligen sin, og hos dem opererer samme megler med honorar på 2,3% (prisantydning 2,55 mill.) Vi har også nettopp kjøpt bolig av samme megler, med prisantydning 2,35 mill, og her var honoraret på 1,2 % (dødsbo). Er det vanlig at honoraret varierer så mye? Jeg må si at jeg føler meg litt lurt nå, vi har jo skrevet under papirer, fullmakter osv på at vi vil bruke ham. Han geleidet oss gjennom papirene da vi skrev under fullmakta osv, og ellers holdt han bare fram en masse ark som vi skulle signere. Dum som jeg var, leste jeg ikke på andre sider enn den han holdt fram. Jeg gikk ut fra at honoraret kom til å være omtrent 1,2 % til oss også, siden det var det jeg leste i prospektet til huset som vi kjøpte. Megleren virker forøvrig veldig profesjonell og hyggelig, og han er den med desidert flest salg og best renomé i området vi bor i. Dette er merkelig, synes jeg! Er det noen av dere som har noen synspunkter på/erfaringer med noe lignende?
Sissan9 Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Dere skulle ha prutet på honoraret, det er nesten ingen som betaler honoraret megleren tilbyr først. Dette er en vanlig prutebransje, derfor ligger "veiledende priser" høyt. Vanlig honorar er nok nærmere 2% enn 3%, så der kunne dere spart dere 20-30 000 på å orientere dere bedre om dette først. Men vet du hva? Gjort er gjort, signert er signert, og får dere 1 590 000 for boligen, er dere på samme resultat som prisantydning+billig megler. Ikke noe å gråte av. Markedspakken høres grei ut om du bor i storby og har Finn/Tinde/Zett osv. i pakka, og minst 2-3 annonseringer.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Dere skulle ha prutet på honoraret, det er nesten ingen som betaler honoraret megleren tilbyr først. Dette er en vanlig prutebransje, derfor ligger "veiledende priser" høyt. Vanlig honorar er nok nærmere 2% enn 3%, så der kunne dere spart dere 20-30 000 på å orientere dere bedre om dette først. Men vet du hva? Gjort er gjort, signert er signert, og får dere 1 590 000 for boligen, er dere på samme resultat som prisantydning+billig megler. Ikke noe å gråte av. Markedspakken høres grei ut om du bor i storby og har Finn/Tinde/Zett osv. i pakka, og minst 2-3 annonseringer. Ordet "honorar" har ikke vært nevnt i samtale med megleren så langt, og jeg trodde derfor ikke at vi var kommet så langt som å diskutere det ennå. Jeg burde selvsagt sjekket papirene bedre, men jeg hadde inntrykk av at han geleidet meg gjennom prosessen. Han snakket utfyllende om fullmakter, forsikringer osv, og deretter holdt han fram papirhefter som han hadde brettet fram riktig side på, som jeg signerte. Vi bor ikke i en storby, vi bor i en liten kommune med 10 000 innbyggere. Er det for sent å prute nå, mener du? Vi kan vel når som helst trekke oss fra salget? Vi har ikke hatt verken takst eller fotograf ennå, vi har bare hatt besøk av megleren én gang. TS
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 SÅ lenge dere ikke har signert på en oppdragsavtale (hvor alle priser skal være oppgitt), så kan dere diskutere pris og prute. Har dere signert, så kan dere selvfølgelig si opp avtalen, men vær forberedt på å dekke meglers utlegg da.
flickan Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Det er vanlig at det er høyere prosentvis honorar på boliger med lav verdi fordi mange opererer med en minstetakst.
Sissan9 Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Det høres ut som du har signert oppdragsavtale, og siden honoraret er nevnt (antar jeg siden du skriver det i startinnlegget), er du bundet av en skriftlig avtale du selv har signert. Har du ikke signert oppdragsavtale, kan du selvsagt prute. Men meglerens interesse er å få deg til å signere så fort som mulig. Og signerer du uten å prute, er det en lykkedag for ham. Hva heter det du har signert da? Det er formkrav på oppdragsavtalen, og den SKAL inneholde prisinformasjon. Og aldri aldri aldri aldri signere noe uten å ha lest alt først (sorry - vet det er for sent for din del, men viktig). Det er også riktig som flickan sier at høyere prosent er vanlig på rimeligere boliger. Men 3,5 er veldig høyt, og garantert det som kalles "veiledende provisjon", som alle meglerforetak plikter å ha.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Jeg synes også at dette var veldig dyrt! Vi solgte nettopp, og da tok megleren 1,5 % i provisjon. Han sa at siden det var selgers marked for tiden, så var det stor interesse blant meglere å sikre seg eiendommer som de kunne selge, og det var en lett jobb siden de fleste blir solgt veldig raskt. Derfor er det for tiden lave provisjoner. Dette var i en relativt stor by, da. Nå var vår markedspakke dyrere enn deres (20 000) og vi måtte opp i totalt 86 000 kr for salget - men da var prisantydningen 2,5 mill. Hvis du synes megleren er flink til å få gode priser for objektene sine, og at han har satt en relativt høy prisantydning, ville jeg bare prøvd å glemme hele greia og ikke kaste bort tid og krefter på å irritere meg, dersom dere har signert avtalen allerede. Men vil du ta opp kampen, går det an å snakke med ham og si at du har forhørt deg med andre som har brukt samme megler, og fått en mer gunstig pris, og at dere synes dette er for høyt. Spør evt hvom det er mulig å trekke seg fra avtalen. Vet at meglerne heromkring lever av gode tilbakemeldinger fra kunder, og er lite interessert i å få dårlig rykte, spesielt på et relativt lite sted.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Jeg synes også at dette var veldig dyrt! Vi solgte nettopp, og da tok megleren 1,5 % i provisjon. Han sa at siden det var selgers marked for tiden, så var det stor interesse blant meglere å sikre seg eiendommer som de kunne selge, og det var en lett jobb siden de fleste blir solgt veldig raskt. Derfor er det for tiden lave provisjoner. Dette var i en relativt stor by, da. Nå var vår markedspakke dyrere enn deres (20 000) og vi måtte opp i totalt 86 000 kr for salget - men da var prisantydningen 2,5 mill. Hvis du synes megleren er flink til å få gode priser for objektene sine, og at han har satt en relativt høy prisantydning, ville jeg bare prøvd å glemme hele greia og ikke kaste bort tid og krefter på å irritere meg, dersom dere har signert avtalen allerede. Men vil du ta opp kampen, går det an å snakke med ham og si at du har forhørt deg med andre som har brukt samme megler, og fått en mer gunstig pris, og at dere synes dette er for høyt. Spør evt hvom det er mulig å trekke seg fra avtalen. Vet at meglerne heromkring lever av gode tilbakemeldinger fra kunder, og er lite interessert i å få dårlig rykte, spesielt på et relativt lite sted. Takk for svar, alle sammen. Dokumentet vi har skrevet under på heter "oppdragsavtale", ja. Foreløpig går jeg ut fra at megleren ikke har hatt særlig store utlegg, siden vi kun har hatt ett møte. Dette er imidlertid den megleren jeg vil ha, da han mest sannsynlig er den flinkeste megleren i dette distriktet. Men jeg må si at jeg er litt paff av prisen! Det er absolutt selgers marked her også, og vi har nok tidenes mest lettsolgte leiligheter. Alt går til langt over takst, men vår megler er nok en av de flinkeste til å få presset opp prisen. Vi får helt sikkert valuta for pengene, men jeg reagerer på at de varierer sånn i provisjon. Mamma og pappa har heller ikke prutet, men likevel betaler de 1 % lavere enn oss. Jeg tror jeg skal ringe megleren og høre, men samtidig synes jeg det er veldig vanskelig å skulle gjøre seg "vanskelig" til den megleren vi faktisk ønsker å benytte oss av. Hm, dilemma! TS
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 Når du er så naiv og ikke leser gjennom det du signerer på, kan du bare ha det så godt. Alle vet at det koster å ha megler, og derfor sjekker man prisene før man signerer. Det holder ikke å bare "gå ut i fra" at prisen er lavere. 1
Sissan9 Skrevet 26. mai 2011 #10 Skrevet 26. mai 2011 Du kan gjerne ringe ham å si dere ble paffe da dere så prisen, og at dere opplevde at han ikke var tydelig nok på det i samtalen hvor dere signerte. Så har dere sagt i fra. Det er ikke å gjøre seg vanskelig, så lenge du er ydmyk, og ikke sier "vi ble lurt" osv. Hvorvidt megler har hatt store utlegg eller ikke spiller ikke så stor rolle, dere har inngått en avtale, og kan ikke gå fra den uten at det får konsekvenser. Mange meglere har f.eks. en regel om at de skal ha delvis provisjon av dere dersom en ANNEN megler selger, eller dere selger privat, ved slike avtalebrudd. Men nå er jo ikke det noen case for dere da - siden dere vil beholde uansett. Ellers er jeg enig med AB 09:22 - best å ikke kaste bort tid på å irritere seg. Lykke til med salget!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå