Iset Skrevet 10. november 2003 #1 Del Skrevet 10. november 2003 noen som har en GOD oppskrift? har smakt hjemmelaget før, men det var ikke noe særlig godt, men kunne tenke meg å prøve å lage det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 10. november 2003 #2 Del Skrevet 10. november 2003 Like deler melis og mandler (vei!), bland med eggehvite til det er en fast masse. Blir kjempegodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 10. november 2003 #3 Del Skrevet 10. november 2003 Åh det gjør vi hver jul! Du - det er kjempegodt å blande inn litt sherry eller lignende Også er det superviktig hva du gjør med marsipanen etterpå: Flytende sjokolade, kokos, coctailbær, valnøtter, hasselnøtter, konditorfarge *glede seg til å lage marsipan igjen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 10. november 2003 #4 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg synes det blir best om man maler mandlene to ganger, slik at massen blir helt finkornet. Det er også viktig å kna grundig slik at det hele blir godt blanda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 10. november 2003 #5 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg synes det blir best om man maler mandlene to ganger' date=' slik at massen blir helt finkornet. Det er også viktig å kna grundig slik at det hele blir godt blanda.[/quote'] Veldig godt poeng, teit av meg å glemme det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 10. november 2003 #6 Del Skrevet 10. november 2003 Åssen maler man mandler? Må man ha en sånn mandelkvern eller holder det med en kraftig kjøkkenmaskin ala TV2 FrokostTV? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 10. november 2003 #7 Del Skrevet 10. november 2003 Det blir best med mandelkvern, selv om det er litt slit. Mandelkverna koster under en hundrelapp, så det er ikke noe stort problem å kjøpe den. Konsistensen blir en annen med kjøkkenmaskin. En kan muligens raspe mandlene første runde på kjøkkenmaskin med fin rasp, men andre runden ville jeg uansett tatt på mandelkvern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 10. november 2003 #8 Del Skrevet 10. november 2003 Nå husker jeg hva en mandelkvern er! Jeg som akkurat syntes det var så hyggelig å lære ting selv - og få prøve og feile litt på kjøkkenet. *dunkemegselvihodet* Jeg må ikke ha en sånn stor og fin elektrisk mandelkvern til å kople på den gigantiske kjøkkenmaskina som min mor hadde! Jeg kan gjøre det på den manuelle, litt billigere (i flere betydninger) måten. Ja, jaggu skal jeg ikke lage egen marsipan i år! Må mandlende skoldes først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 10. november 2003 #9 Del Skrevet 10. november 2003 Jepp, lønner seg det.. HVis du ikke vil ha brunflekket marsipan, da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 11. november 2003 #10 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg liker nå best falsk marsipan jeg... (jada det er sært...) Det pleide vi alltid å lage hjemme... Mel og fløte kokes sammen til en tykk grøt, drypp i en dårpe mandelessens (bare en!) og kna meilis inn i grøten til den blir passe tykk.. ser ut som vanlig marispan og kan farges, formes og dyppes i sjokolade om så er.. Kjempegodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 11. november 2003 #11 Del Skrevet 11. november 2003 Marsipanen blir seigere om du bruker mandlekvern, men det funker helt greit å bruke foodprosessor også. Selv foretrekker jeg den er litt grovmalt, men ikke slik at du går og tygger på store mandelbiter. Dessuten synes jeg at den blir bedre om du bruker litt mindre melis enn mandler - rundt 40/60 som utgangspunkt, så tilsetter jeg heller mer melis etter hvert. Blander dette godt, tilsetter litt eggehvite og knar godt og lenge, gjerne i en bolle over varmt vann. Enkle marsipankonfekt kan du lage ved å blande inn noe godt brennevin i selve marsipanen og deretter dyppe kulene i sjokolade. For litt ekstra snert kan du blande inn litt kruttsterk espresso (evt Nescafe instant espresso) eller revet appelsinskall i sjokoladen. Har prøvd både cognac, whisky (irsk, ikke skotsk, ellers blir røyksmaken for dominerende) og Grand Marnier med stor suksess. mmmmm.... gledet meg plutselig litt til jul jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 11. november 2003 #12 Del Skrevet 11. november 2003 Hørte på radio i dag tidlig at ekte marsipan skal ha blandingsforhold 50-50, (mandel/sukker) mens i Lübeck (marsipan-mekka ) aksepteres ikke noe under 70% mandler.. Luksus utgaven har 90% mandler Så her er det bare å prøve seg fram Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 11. november 2003 #13 Del Skrevet 11. november 2003 *noterer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå