Gå til innhold

Hva gjør du når karakteren på eksamen din blir lagt ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Regner jo med at folk flest blir spente og går inn og sjekker, men det er mange rare reaksjoner og "rutiner" rundt forbi:p

Snakker om uni./høyskole-karakterer som blir lagt ut på stud.web (eller tilsvarende).

Går dere inn og sjekker dagene rundt fristen? Går dere inn med en gang eller utsetter dere det? Hvordan forbereder dere dere mentalt på evnt. nederlag? osv osv

Jeg oppdager det alltid via Facebook; folk skriver glade eller misfornøyde statuser der. Må alltid sjekke hva "alle andre" har fått før jeg sjekker selv. Da vet jeg litt hvor landet ligger, sammenligner meg litt med dem. F.eks "oi, mange har fått A" eller "Oi, nesten alle strøyk jo". Regulerer forventningene litt i forhold til andre sine resultater. Forbereder meg alltid på det verste!!

Av og til tørr jeg ikke gå inn og sjekke. Blir skikkelig nervøs og blir livredd for at det skal stå stryk der, haha. Også leter jeg alltid febrilsk nedover karaktersiden min for å finne den, blanding av nysgjerrighet og redsel. Heldigvis blir jeg vanligvis positivt overassket, da dobbeltsjekker jeg 10 ganger at det stemmer, får en avslappende følelse i kroppen også er det utav verden. Kanskje skryter jeg litt dersom det er en veldig god karakter:p

Hvordan er det med deg?

Morsomt å høre andres "følelser"/tanker rundt dette :popcorn:

Nervepirrende saker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også nervøs for dette. Jeg må inn og sjekke med en gang, klarer ikke vente. Men kan sitte med hånden foran ansiktet og se karakteren gjennom fingrene. :fnise:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg sjekker så fort jeg vet at det er en mulighet for at karakteren har kommet, alltid med samme mentaliteten: "jeg vet at jeg stryker". da blir jeg ikke overrasket hvis jeg stryker, men heller gledelig overrasket hvis jeg står, og superhappy hvis jeg får en god karakter. er ganske slitsomt å forvente det verste hele tiden, men er man pessimist så er man pessimist.

:P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spretter ei flaske champagne på selve fristen for at karakterene legges ut. Enten for å feire at det har gått bra, eller for å drikke bort sorgen, det varierer litt :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier også å være veldig nervøs :ler: Jeg tror kanskje ikke bare jeg tenker det verste, men også at jeg håper på best mulig karakter (ikke nødvendigvis A, men etter hva jeg tror jeg har prestert) og er redd for å bli skuffet... Vet egentlig ikke helt hvor skuffet jeg ville blitt, jeg pleier å ha en relativt riktig magefølelse, eller gjør det litt bedre enn forventet. Noen ganger sjekker jeg stadig vekk før fristen går ut, og hvis sensuren ikke faller til fristen blir jeg nervøs DA, og klarer ikke å sjekke mer på en stund. Jeg er sånn på andre områder også, en utsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan sjekke studweb ørti ganger i løpet av en sensurperiode...nesten litt manisk :fnise: synes det er et enormt kikk når karakteren først har kommet, jeg er også sånn at jeg forventer det verste og blir derfor alltid positivt overrasket, tihi. Men jeg har vært igjennom hele følelsesregisteret ved sjekking av karakterer, spesielt der det har stått ting på spill (ifht lånekasse, videre progresjon, opptak andre steder o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekker dagen det står sensurfrist er, så blir jeg skuffet fordi universitetet nok en gang ikke makter å overholde satt sensurfrist...Når karakteren endelig kommer et par uker senere, så er jeg faktisk mer opphengt i at den faktisk kom enn hva den er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sjekker hele tiden. Også sjekker jeg alltid Vurderingsmelding først, for å se om faget er borte derfra. Deretter hyperventilerer jeg, mens jeg prøver å la være å svime av. Kribler i hele kroppen - er kjemperedd for å ha gjort det dårlig.

Så trykker jeg omsider på resultater, mens jeg holder begge hendene foran høyre siden av skjermen. Puster dypt inn og ut et par ganger mens jeg gradvis flytter hendene bort fraskjermen og ser... en A! For jeg har nesten A i snitt, og det er det som gjør meg livredd for å ødelegge snittet:/

Pessimist for alltid er jeg redd!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke student nå, men husker at jeg utsatte dette litt da sensuren kom. Gruet meg skikkelig hver gang i redsel for å bli skuffet!

Stod det A der, trodde jeg virkelig det var skjedd en feil... At eksamenen min var blitt forvekslet med noen andres. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker flere dager før sensuren faller. Det har hendt at den har kommet tidligere, og derfor har jeg blitt overbevist om at dette kan skje igjen. Spesielt hvis jeg ikke har noen spesiell følelse på hvordan det gikk på eksamen. Jeg er altfor nysgjerrig til å la være å sjekke.

Jeg sjekker alltid vurderingsmeldinger først. Aldri resultater. Jeg må forberede meg på hvis karakteren har kommet på resultater. Hvis emnet fortsatt er der, så føler jeg en lettelse, men en irritasjon over at det enda ikke er over. Hvis det er borte.. så må jeg puste dypt inn og ut et par ganger før jeg våger å trykke på resultater. Jeg forbereder meg på en C hver eneste gang - det er ikke det verste for min del, men da har jeg justert forventningene mine til det jeg kan leve med.

Jeg husker så godt når karakteren for bacheloroppgaven hadde kommet. Og jeg gikk inn på resultater. Den øverste karakteren var visst en C. Jeg følte en skikkelig skuffelse bygge seg opp inni meg.. så jeg bestemte meg for å se den C'en en gang til slik at jeg skulle godta den. Det var da jeg så at det var en gammel karakter, og den riktige karakteren hadde lagt seg to fag under. Det var en A - jeg tror jeg skrek og hoppet i en halvtime - en veksling mellom latter og hyling - den dag i dag når jeg ser den på studentweb, begynner jeg å fnise for meg selv :ler:

Endret av ninuska_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker alltid kvelden før sensur faller, av og til kommer den ut da. Manner meg opp litt og senker forventningene: "Det ble sikkert dårlig karakter...". Kommer meg frem til Resultater, sjekker til venstre på sida om det er kommet en ny karakter. Er det kommet en ny, er det et stort angstøyeblikk å se mot høyre altså :ler: Enten får jeg gledessjokk, ellers blir jeg skuffa... :sjenert:

Nei, det er noe skikkelig stress! Venter på flere karakterer neste uke, gruer meg allerede til å sjekke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å sjekke 1-2 ganger daglig i dagene før. Når fristen har kommet sjekker jeg når jeg står opp, og jevnlig gjennom dagen til den kommer. Jeg pleier også å innstille meg på en C, selv om jeg håper på høyere uttelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sjekker hele tiden. Også sjekker jeg alltid Vurderingsmelding først, for å se om faget er borte derfra.

Så trykker jeg omsider på resultater, mens jeg holder begge hendene foran høyre siden av skjermen. Puster dypt inn og ut et par ganger mens jeg gradvis flytter hendene bort fraskjermen og ser...

Smart! Visste ikke at dersom faget er borte fra vurderingsmelding så betyr det at sensuren har kommet. Skal begynne med det selv, så kan jeg manne meg opp på å sjekke resultatet. Altfor stort sjokk å gå rett på resultater og måtte lete nedover:p

Holde for høyre siden skal jeg og gjøre, ta det steg for steg:p

Noen som vet hva som står hvis han har strøket? Står det F eller stryk (med bokstaver)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Smart! Visste ikke at dersom faget er borte fra vurderingsmelding så betyr det at sensuren har kommet. Skal begynne med det selv, så kan jeg manne meg opp på å sjekke resultatet. Altfor stort sjokk å gå rett på resultater og måtte lete nedover:p

Holde for høyre siden skal jeg og gjøre, ta det steg for steg:p

Noen som vet hva som står hvis han har strøket? Står det F eller stryk (med bokstaver)?

Står Ikke Bestått på UiO hvertfall. Skikkelig slag i trynet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står Ikke Bestått på UiO hvertfall. Skikkelig slag i trynet :P

Håper jeg slipper se de to ordene noen gang:p Kan tenke meg den er kjip å få i trynet ja!

Men heldigvis er det lett å se forskjell på "ikke bestått" og bare en bokstav i stressets hete. Er så redd for å se feil, og tro jeg har bestått, så ser jeg plutselig "oi, så visst feil" :sjenert:

Er 3 uker til karakterene på eksamenene jeg har hatt denne og forrige uke kommer ut, så slapper av til det^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På BI står det F.

Jeg husker ifjor, så brukte jeg ideen om å dekke for skjermen med hendene når jeg trykket på resultater og sakte dytte fingrene mer og mer mot høyre til jeg så karakteren *fnis*

Så ifjor når jeg skulle sjekke finansen så tok jeg fingrene litt og litt vekk og så en F! Og jeg ble så syykt skuffet. Så skulle jeg sjekke igjen og så at jeg fikk en C! Når jeg hadde tatt vekk fingrene mot høyre den første gangen og så en F var den F'en første bokstav i hva faget het! LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest boblebrus

Jeg går som regel inn på siden ganske tidlig på morgenen dagen sensuren faller for å sjekke. Som regel er de alltid utrolig treige med å legge ut karakteren, så jeg blir så skuffa hver gang jeg sitter der med klumpen i halsen og går inn på studentweb. "Jeg stryker, jeg stryker...hva? har de ikke lagt den ut ENDA?". Det er utrolig nervepirrende! Også er det fryktelig irriterende når man ikke har fått med seg at sensuren er utsatt, og venter til langt ut på kvelden før man plutselig finner ut av at den ikke kommer før om en uke.

Men jeg pleier å sjekke konstant selve sensurdagen, og ser for meg karakteren i hodet. "Det blir en F, det blir en F". Eller som regel, hvis jeg føler jeg har gjort det ganske bra, tenker jeg "det blir en D, det blir en D". Evig pessimist :ler: Så blir jeg heller positivt overrasket hvis jeg får en bra karakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss pleier faget å forsvinne fra Fronter ca dagen etter at karakteren er lagt ut, så det er jo et triks hvis man ikke orker spenningen ved å gå helt inn på studentweb før man vet om resultatet ligger der. Jeg har nesten blitt mer nervøs etter hvert som jeg har fått bedre karakterer, for da forventer jeg mer av meg selv. Egentlig er det teit, for jeg burde heller slappe av og tenke at jeg tåler å få noen dårligere karakterer også (og jeg kan som oftest forstå hvorfor, noe som også burde hjelpe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker alltid med en gang. Synes det er ganske nervepirrende selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skikkelig nervøs. Først sjekker jeg på frister og ser om karakteren faktisk har blitt lagt ut. Så går jeg inn på resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...