Gjest Bond Skrevet 27. mai 2011 #21 Skrevet 27. mai 2011 Jeg personlig definerer det sånn at man ikke bruker ferdig sauser og posesupper og posesauser og så videre; men at man ikke nødvendigvis tenker å dyrke sin egen ris og lage pasta selv. Men jeg synes absolutt ikke posesuppe med tilsatte grønnsaker kan regnes som hjemmelaget måltid. Kraft vs buljong.. Jeg har vel sluttet å bruke buljong helt - har det til og med ikke hjemme lenger. Om jeg lager noe som også gir kraft, da bruker jeg den for saus. Vet ikke - mulig jeg ikke lager mat som krever ferdig buljong, men jeg savner det ikke dette i det hele tatt i hverdagsmaten. Er egentlig ikke så veldig pirkete på akkurat det, men synes rett og slett ikke det smaker så mye annet enn salt.
Gjest Spinell Skrevet 27. mai 2011 #22 Skrevet 27. mai 2011 Men kjære vene, da - poenget er jo at INGEN har sagt noe i nærheten av dette! Vi skjønner at det er ironi som i betydningen at du ytrer noe du selv ikke mener, men den treffer jo ingenting som helst, da ingen andre har gjort seg til talsmann som slike standpunkter. Hjelpes. Hvorfor så hårsår? Det du siterer meg på er et svar jeg gav til Consensio, som et apropos til nettopp det hun skrev i sitt første innlegg (#10), og ikke kritikk rettet mot noen som helst i denne tråden.
Gjest Ludovie Skrevet 27. mai 2011 #23 Skrevet 27. mai 2011 Så i mine øyne er dette et måltid laget fra bunnen av - selv om jeg kunne gjort mer selv. Etter mitt syn dreier ikke dette med å lage mat fra bunnen av seg nødvendigvis om å gjøre mest mulig selv, selv om dette jo også spiller inn i enkelte tilfeller. Jeg tenker som så at det å lage mat fra bunnen av handler om å bruke mest mulig rene råvarer, og ikke basere seg på halvfabrikata og lignende produkter. Noen ting, som tørket pasta, eddik, ost, rømme, spekeskinke, vin, kjøttdeig, appelsinjuice, soyasaus, mel og sukker av diverse slag, osv, osv, er til en viss grad prosesserte produkter, men de har allikevel det til felles at de i liten grad inneholder tilsetningsstoffer, og dessuten at de for det meste består av rene råvarer, om enn i en litt omarbeidet form. Noen av dem, diverse oster, f.eks., er det ofte best at fagfolk tar seg av fremstillingen av, ettersom det krever svært stor innsikt og kunnskap. Å lage mat fra bunnen av er IKKE, slik enkelte elsker å hevde i slike diskusjoner, å bare bruke rene landbruksprodukter i ubearbeidet form (altså å bare kunne bruke melk rett fra kua (men ikke ferdigkjøpt ost, rømme, osv), eller bare bruke kjøtt skåret direkte fra dyret (og altså ikke kjøttdeig, skinke, osv)), men derimot å lage retten selv snarere enn å kjøpe et pulver til suppe/saus/gryte eller whatever. For meg er det faktisk merkelig at mange tilsynelatende ikke evner å se denne distinksjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #24 Skrevet 27. mai 2011 Etter mitt syn dreier ikke dette med å lage mat fra bunnen av seg nødvendigvis om å gjøre mest mulig selv, selv om dette jo også spiller inn i enkelte tilfeller. Jeg tenker som så at det å lage mat fra bunnen av handler om å bruke mest mulig rene råvarer, og ikke basere seg på halvfabrikata og lignende produkter. Noen ting, som tørket pasta, eddik, ost, rømme, spekeskinke, vin, kjøttdeig, appelsinjuice, soyasaus, mel og sukker av diverse slag, osv, osv, er til en viss grad prosesserte produkter, men de har allikevel det til felles at de i liten grad inneholder tilsetningsstoffer, og dessuten at de for det meste består av rene råvarer, om enn i en litt omarbeidet form. Noen av dem, diverse oster, f.eks., er det ofte best at fagfolk tar seg av fremstillingen av, ettersom det krever svært stor innsikt og kunnskap. Å lage mat fra bunnen av er IKKE, slik enkelte elsker å hevde i slike diskusjoner, å bare bruke rene landbruksprodukter i ubearbeidet form (altså å bare kunne bruke melk rett fra kua (men ikke ferdigkjøpt ost, rømme, osv), eller bare bruke kjøtt skåret direkte fra dyret (og altså ikke kjøttdeig, skinke, osv)), men derimot å lage retten selv snarere enn å kjøpe et pulver til suppe/saus/gryte eller whatever. For meg er det faktisk merkelig at mange tilsynelatende ikke evner å se denne distinksjonen. Det sier vel noe om kunnskap og forståelse her i dette forumrommet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå