MellonCollie Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Etter å ha lest noen tråder her inne i det siste har jeg begynt å tenke litt over dette med matlaging fra bunnen av, og hva som forstås med dette. I en tråd som noen spurte om sausoppskrifter fra bunn sa enkelte imot da sausoppskrifter med buljong ble nevnt, da dette ikke ville kvalifisere til "fra bunn". I andre tråder er det noen som mener at en saus fra bunn kan bestå av sjysaus fra pose med endel tilsatte grønnsaker etc. Jeg ser altså at folk legger mye forskjellig i hvordan man lager mat fra bunn, og er litt nysgjerrig på hvor normalen ligger. I dag lager jeg spaghetti og kjøttboller til middag, da har jeg f.eks brukt spaghetti fra butikken, og ferdigkvernet kjøttdeig. Burde jeg laget min egen pasta og kvernet eget kjøtt for at det er fra bunnen? Eller er disse råvarene regnet som rene nok, siden de ikke inneholder noe spesielt av tilsetningsstoffer? Pastasausen er derimot laget på rene råvarer som løk, hvitløk, tomater, rødvin og egenkokt kraft. Så i mine øyne er dette et måltid laget fra bunnen av - selv om jeg kunne gjort mer selv. Endret 25. mai 2011 av MellonCollie 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Etter å ha lest noen tråder her inne i det siste har jeg begynt å tenke litt over dette med matlaging fra bunnen av, og hva som forstås med dette. I en tråd som noen spurte om sausoppskrifter fra bunn sa enkelte imot da sausoppskrifter med buljong ble nevnt, da dette ikke ville kvalifisere til "fra bunn". I andre tråder er det noen som mener at en saus fra bunn kan bestå av sjysaus fra pose med endel tilsatte grønnsaker etc. Jeg ser altså at folk legger mye forskjellig i hvordan man lager mat fra bunn, og er litt nysgjerrig på hvor normalen ligger. I dag lager jeg spaghetti og kjøttboller til middag, da har jeg f.eks brukt spaghetti fra butikken, og ferdigkvernet kjøttdeig. Burde jeg laget min egen pasta og kvernet eget kjøtt for at det er fra bunnen? Eller er disse råvarene regnet som rene nok, siden de ikke inneholder noe spesielt av tilsetningsstoffer? Pastasausen er derimot laget på rene råvarer som løk, hvitløk, tomater, rødvin og egenkokt kraft. Så i mine øyne er dette et måltid laget fra bunnen av - selv om jeg kunne gjort mer selv. Ja det skal nå være måte på hva man lager selv før man kan kalle det et hjemmelaget måltid. JA jeg synes du har lagd et hjemmelaget måltid
Bunyan Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Det er vanskelig å få til å lage mat helt fra bunnen av nå om dagen, det er rett og slett ikke bra nok utvalg i alle butikkene til det, og man har kanskje ikke tid. Jeg forstår "fra bunnen av" som at man kutter ut så mange ferdigprodukter som mulig i matlagingen sin, og at man handler så mange ordentlige råvarer som mulig. Jeg vil si at å bruke saus fra pulver ikke kvalifiserer, mens buljongen gjør at du fortsatt bruker fersk melk og ferske urter uten de samme tilsetningsstoffene, så den er jeg med på. Å lage buljong selv er jo fullt mulig hvis man spiser hel kylling eller stek med bein en gang i blant, da bare koker man den på benet som ble igjen etter man skar kjøtt til serveringen. Man er generelt godt på vei hvis man klarer å luke unna de snarveiene det er mulig å unngå!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Mat fra bunnen definerer jeg som å lage mat av rene råvarer, ikke av halvfabrikata. Kjøttdeig er en ren råvare, og skal ikke bestå av noe annet enn kvernet kjøtt. Den er altså sånn sett ikke mer bearbeidet enn en hvilken som helst stykningsdel av rent kjøtt som man kan kjøpe i ferskvaredisk eller hos slakteren. Tørket består av mel og vann, og er også sånn sett en ren råvare, ikke halvfabrikata. Til forskjell fra feks instant nudler, som er forhåndsfritert i palmeolje. Frosne grønnsaker er en annen råvare som er bearbeidet bare i form av forvelling og nedfrysing, og ikke er tilsatt noe annet tull. Mens feks ferdige frosne wokretter blir noe helt annet. Kraft vs buljong utgjør endelig for meg selve hovedskillelinjen mellom mat fra bunnen og mat laget av halvfabriktat. Først når man bruker kun hjemmelaget kraft blir maten virkelig hjemmelaget - det er da man lærer seg hvordan smak virkelig lages, for å si det sånn, helt uten kunstige hjelpemidler. Skikkelig kraft et basisen i all matlaging, og med kraftkokingen og bruk av hjemmelaget kraft i mat skiller de gode kokkene seg ut. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Tørket består av mel og vann, og er også sånn sett en ren råvare, ikke halvfabrikata. Til forskjell fra feks instant nudler, som er forhåndsfritert i palmeolje. Her falt det ut et ord, "tørket pasta" skulle jeg skrive.
MellonCollie Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. mai 2011 Ja det skal nå være måte på hva man lager selv før man kan kalle det et hjemmelaget måltid. JA jeg synes du har lagd et hjemmelaget måltid Det er vel nettopp det som gjør at jeg synes definisjonen er vanskelig; for noen vil hjemmelaget kraft vært "måte på".. Det er vanskelig å få til å lage mat helt fra bunnen av nå om dagen, det er rett og slett ikke bra nok utvalg i alle butikkene til det, og man har kanskje ikke tid. Jeg forstår "fra bunnen av" som at man kutter ut så mange ferdigprodukter som mulig i matlagingen sin, og at man handler så mange ordentlige råvarer som mulig. Jeg vil si at å bruke saus fra pulver ikke kvalifiserer, mens buljongen gjør at du fortsatt bruker fersk melk og ferske urter uten de samme tilsetningsstoffene, så den er jeg med på. Å lage buljong selv er jo fullt mulig hvis man spiser hel kylling eller stek med bein en gang i blant, da bare koker man den på benet som ble igjen etter man skar kjøtt til serveringen. Man er generelt godt på vei hvis man klarer å luke unna de snarveiene det er mulig å unngå! Det er noe jeg også er veldig enig i. Dersom definisjonen av mat laget fra bunnen av innebærer at alt er laget helt fra bunn, så tror jeg få vil kunne leve opp til det. Og det viktigste tross alt er at man gjør så mye man kan, innenfor de forutsetningene man har. Mat fra bunnen definerer jeg som å lage mat av rene råvarer, ikke av halvfabrikata. Kjøttdeig er en ren råvare, og skal ikke bestå av noe annet enn kvernet kjøtt. Den er altså sånn sett ikke mer bearbeidet enn en hvilken som helst stykningsdel av rent kjøtt som man kan kjøpe i ferskvaredisk eller hos slakteren. Tørket består av mel og vann, og er også sånn sett en ren råvare, ikke halvfabrikata. Til forskjell fra feks instant nudler, som er forhåndsfritert i palmeolje. Frosne grønnsaker er en annen råvare som er bearbeidet bare i form av forvelling og nedfrysing, og ikke er tilsatt noe annet tull. Mens feks ferdige frosne wokretter blir noe helt annet. Kraft vs buljong utgjør endelig for meg selve hovedskillelinjen mellom mat fra bunnen og mat laget av halvfabriktat. Først når man bruker kun hjemmelaget kraft blir maten virkelig hjemmelaget - det er da man lærer seg hvordan smak virkelig lages, for å si det sånn, helt uten kunstige hjelpemidler. Skikkelig kraft et basisen i all matlaging, og med kraftkokingen og bruk av hjemmelaget kraft i mat skiller de gode kokkene seg ut. Du er inne på det samme som jeg tenker i starten av innlegget. Pasta og kjøttdeig er for meg rene "nok" råvarer til at jeg regner maten som fra bunnen. Jeg er forsåvidt enig i dette med kraft VS buljong også, men det er ikke så altfor lang tid siden jeg startet med hjemmelaget kraft selv. Og jeg må jo innrømme at jeg selv ikke tenkte så mye over dette med en buljongterning her og der, men fortsatt regnet meg som over snittet habil på kjøkkenet også tidligere Og ser jeg i omgangskretsen min er det svært få jeg kjenner til som lager egen kraft. Men jeg tror nok også flere av de tenker over maten sin som stort sett laget fra bunn likevel.
Zzyzx Skrevet 25. mai 2011 #7 Skrevet 25. mai 2011 Til hverdags er det klart jeg bruker buljong (eller aller helst fond) kjøpt i butikken. Jeg har ikke fryserplass til noe annet. Synes likevel det jeg lager er "fra bunnen av", selv om jeg ikke maler mitt eget korn eller lager pastaen selv. Til mer spesielle anledninger er det selvkokt kraft og selvrullet pasta som gjelder. Jeg sier aldri at noe er hjemmelaget hvis det er basert på en pose, uansett hvor mye jeg tilsetter denne basen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #8 Skrevet 25. mai 2011 Jeg tror det er så mange definisjoner på det at man får vel bare finne sin egen. Skal man være helt ekstrem så holder det vel ikke å lage kraft av kylling kjøpt på butikken? Du bør vel helst klekke kyllingen av egget (som du har plukket i din egen hønsegård) selv og hugge hodet av den når den er passe stor. Min personlige definisjon av "laget fra bunnen" ekskluderer posemat, men buljongterninger/fond er greit. Kjøttdeig og pasta kjøpt på butikken er også greit. For meg er dette råvarer, ikke halvfabrikata, selv om mange vil være uenig. Jeg er også åpen for at andre kaller det "laget fra bunnen av" selv om de har jukset med litt posesaus sammen med andre egne ingredienser. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Skal man være helt ekstrem så holder det vel ikke å lage kraft av kylling kjøpt på butikken? Du bør vel helst klekke kyllingen av egget (som du har plukket i din egen hønsegård) selv og hugge hodet av den når den er passe stor. Sånt er bare dustete å si, og bærer preg av en form for stråmannsargumentasjon, dvs du presenterer noe så latterlig overdrevent at du bare må ta avstand fra det, sånn at det skal fremstå som "riktigere" å ty til kjøpebuljong i den følgende argumentasjonen din. 7
Gjest Consensio Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Lage mat fra bunnen av er når man bruker rene råvarer. Kjøttdeig er vel litt så som så, jeg liker best å enten kverne kjøtt selv eller hakke det opp. Posesaus er bannlyst, spaghetti er ganske enkelt å lage selv også. Jeg er vel en av de som roper høyt om akkurat dette temaet , men jeg må jo innrømme at jeg ikke lager alt fra bunnen av, som for eksempel Tortillas da jeg syns de ferdige smaker så utrolig mye bedre enn de jeg selv har laget. Også andre småting jeg ikke lager selv som jeg ikke får helt til (da er det snakk om innenfor det asiatiske kjøkkenet) Buljong er noe jeg lager selv, da jeg syns de ferdigbuljongene smaker lite/ingenting eller for mye salt. Jeg lager såpass mye at jeg oppbevarer det i en stor boks som står i kjøleskapet, og den kan brukes til alt. Lager en basis helt enkelt, som enten kan varmes og drikkes slik den er...deilig om vinteren eller når man er syk. Ellers så tilsetter jeg fiskesaus og annet og lager asiatiske supper, eller så har jeg det i sauser jeg lager. Har sett i noen andre tråder om temaet hvor folk sukker og akker seg om at hvis alt skal lages fra bunnen av så må man jo slakte grisen og sanke kornet.... det er jo ikke å lage mat fra bunnen av, det er å produsere råvarene. Det går jo en grense der 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Jeg er veggis, og lager det meste av maten fra bunnen av. Men noen ganger smaksetter jeg gryter eller supper med ferdig grønnsaksbuljong (i pulverform). Vil dere si at jeg i de tilfellene lager maten fra bunnen av? Eller regner dere det som juks?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #12 Skrevet 26. mai 2011 Sånt er bare dustete å si, og bærer preg av en form for stråmannsargumentasjon, dvs du presenterer noe så latterlig overdrevent at du bare må ta avstand fra det, sånn at det skal fremstå som "riktigere" å ty til kjøpebuljong i den følgende argumentasjonen din. Slapp av du da. Det jeg sier er at vi er forskjellige. For meg er det greit å kalle det "laget fra bunnen av" selv om jeg bruker buljongterninger. Helt greit at det ikke er det for deg, akkurat som det er helt greit om man synes at man må sanke eggene selv for å kalle det ekte hjemmelaget mat. Jeg synes det er ekstremt, men alle får da velge selv hva de vil. Unødvendig å kalle andres innlegg dustete.
Gjest Spinell Skrevet 27. mai 2011 #13 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Jeg er veggis, og lager det meste av maten fra bunnen av. Men noen ganger smaksetter jeg gryter eller supper med ferdig grønnsaksbuljong (i pulverform). Vil dere si at jeg i de tilfellene lager maten fra bunnen av? Eller regner dere det som juks? I prinsippet er jeg enig med de som sier at grensen går mellom tilsetning av buljong og egenkokt kraft. På den annen side er det jo litt paradoksalt at suppen ikke er laget fra bunnen hvis du tilsetter litt grønnsaksbuljongpulver, men hvis du lager i prinsipp samme suppe og kun tilsetter salt og tørkede krydderurter så vil den være laget fra bunnen (Eller må man framstille saltet selv også ved fordamping av havvann?) Endret 27. mai 2011 av Spinell
Gjest Consensio Skrevet 27. mai 2011 #14 Skrevet 27. mai 2011 (Eller må man framstille saltet selv også ved fordamping av havvann?) Igjen, det ville blitt å laget en råvare. Råvarer er noe man bruker for å lage maten fra bunnen av. 1
Gjest Spinell Skrevet 27. mai 2011 #15 Skrevet 27. mai 2011 Igjen, det ville blitt å laget en råvare. Råvarer er noe man bruker for å lage maten fra bunnen av. Det du siterte var ment som et lite sleivspark nettopp til de kommer med påstander a'la "da må man jo dyrke kornet selv" osv. Burde nok satt på en ironismiley.
Alvina Skrevet 27. mai 2011 #16 Skrevet 27. mai 2011 Etter å ha lest noen tråder her inne i det siste har jeg begynt å tenke litt over dette med matlaging fra bunnen av, og hva som forstås med dette. I en tråd som noen spurte om sausoppskrifter fra bunn sa enkelte imot da sausoppskrifter med buljong ble nevnt, da dette ikke ville kvalifisere til "fra bunn". I andre tråder er det noen som mener at en saus fra bunn kan bestå av sjysaus fra pose med endel tilsatte grønnsaker etc. Jeg ser altså at folk legger mye forskjellig i hvordan man lager mat fra bunn, og er litt nysgjerrig på hvor normalen ligger. I dag lager jeg spaghetti og kjøttboller til middag, da har jeg f.eks brukt spaghetti fra butikken, og ferdigkvernet kjøttdeig. Burde jeg laget min egen pasta og kvernet eget kjøtt for at det er fra bunnen? Eller er disse råvarene regnet som rene nok, siden de ikke inneholder noe spesielt av tilsetningsstoffer? Pastasausen er derimot laget på rene råvarer som løk, hvitløk, tomater, rødvin og egenkokt kraft. Så i mine øyne er dette et måltid laget fra bunnen av - selv om jeg kunne gjort mer selv. Måtte le litt nå. For meg er matlaging fra bunnen av å lage sausen ved hjelp av rene råvarer. Buljongterning er greit for hvem har et lager av kraft i fryseren, mener - hvor ofte lager man noe som gir kraft... Jeg tar vare på kraft og har jeg hatt reker en dag koker jeg skallet før skallet blir kastet. Kraften setter jeg i fryseren. Tar også vare på kjøttkraft, men ofte blir sausen laget samme dag til måltidet. Men vi kan jo ikke begynne å kjerne smør selv, i dagens samfunn er det litt vanskelig. Mange av oss har heller ikke egne drivhus til å dyrke krydder som skal holde året rundt. Men det er ikke laget fra bunnen av hvis man ikke lager sausen selv. Og kjøttkakene eller hamburgerne. Jeg ser heller ikke på fiskekaker kjøpt på Ica som mat laget fra bunnen av selv om jeg kjøper grønnsakene og lager sausen. Men noen ganger er det enklere - for å lage fiskekaker er man avhengig av at det er fisk tilgjengelig som ikke er så dyr som den ofte er. Opprettslaks er også juks og fanteri, men her synder de fleste. Kjenner noen som ikke spiser opprettslaks og heller ikke industrikjøtt. Mat laget fra bunnen av blir et rart spørsmål, og Ingrid Espelid jukset jo ofte med persille.
Gjest Spinell Skrevet 27. mai 2011 #17 Skrevet 27. mai 2011 Mat laget fra bunnen av blir et rart spørsmål, og Ingrid Espelid jukset jo ofte med persille. Nå sporer jeg av her, men nå tror jeg du blander de to tingene hun er mest kjent for: 1. Å si "Og så har me juksa litt", og jukset besto i at hun på forhånd hadde gjort ferdig et eksemplar av matretten eller gjort unna ting som tar mye tid og er kjedelig å se på. 2. "Alltid" å pynte maten med en liten persillekvast, men det er altså ikke persillekvasten som er jukseriet 1
Alvina Skrevet 27. mai 2011 #18 Skrevet 27. mai 2011 Nå sporer jeg av her, men nå tror jeg du blander de to tingene hun er mest kjent for: 1. Å si "Og så har me juksa litt", og jukset besto i at hun på forhånd hadde gjort ferdig et eksemplar av matretten eller gjort unna ting som tar mye tid og er kjedelig å se på. 2. "Alltid" å pynte maten med en liten persillekvast, men det er altså ikke persillekvasten som er jukseriet Du har rett, men jeg skrev litt raskt. Hadde vært morsomt om hun hadde svart i denne tråden.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #19 Skrevet 27. mai 2011 Det du siterte var ment som et lite sleivspark nettopp til de kommer med påstander a'la "da må man jo dyrke kornet selv" osv. Burde nok satt på en ironismiley. Men kjære vene, da - poenget er jo at INGEN har sagt noe i nærheten av dette! Vi skjønner at det er ironi som i betydningen at du ytrer noe du selv ikke mener, men den treffer jo ingenting som helst, da ingen andre har gjort seg til talsmann som slike standpunkter. Hjelpes. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #20 Skrevet 27. mai 2011 Rettelse: ... til talsmann for slike standpunkter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå