Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Jeg trenger litt råd fra noen utenforstående. Selv vet jeg jo hva jeg vil, så ser ikke lenger enn nesetippen min her nei. Jeg er student. Har litt oppsparte midler + litt jeg har arvet. Dette har medført at jeg ikke får stipend pga for høy formue, så jeg har valgt å ikke ha studielån heller. Så langt, så vel. Men jeg har en dyr hobby mener mange. Jeg har en hest. For utenforstående er jo det galskap, å bruke ca. 1500 kr i mnd på "ingenting". Summen varierer litt, særlig hvis hun må ha dyrlege/hovslager, men jeg har budsjettert med ca. 1700 kr i mnd, for da er jeg sikker på å få med alle utgifter. Jeg betaler 3600 i husleie + kr 500 i strøm. Mat vet jeg ikke helt, bruker kanskje 2000 i mnd? Drikker ikke alkohol, røyker ikke. Har ikke kort på treningssenter, trener ute. Sjelden på kino, kafè etc. Ikke bil eller busskort. Mobil ca. 150 kr i mnd. Jeg har så langt ikke hatt deltidsjobb fordi jeg har slitt nok som det er med å konsetrere meg om studiene. Men vurderer butikkjobb til høsten. Hva mener dere? Er dette en sikker måte å gå konkurs på? Er jeg like gal som folk rundt meg mener? Jeg er virkelig i villrede. For jeg brukte 2 år på å lete frem en hest som var perfekt stamtavlemessig og utseendemessig (det kan være vanskelig å forstå for de som ikke driver med hest), og denne hesten tilhører en linje som det ikke er mange hester etter i dag. Hun er mao. et godt salgsobjekt, og jeg kan få omtrent 30.000 kr for henne om jeg selger. Selger jeg henne, så sitter jeg igjen uten annen hobby enn løping. Funker sikkert det, men jeg føler meg tom allerede bare fordi jeg vurderer det. Blæh.
Løvetanten Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Jeg tenker at hvis du kommer til å klare deg med hesten i behold, så virker det som det beste valget for deg. Du har lagt mye tid, penger og følelser i dette, og det er syd å gi det opp. Den økonomiske situasjonen du er i varer ikke evig, så om du klarer disse årene er du "berget". 5
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Jeg tenker at hvis du kommer til å klare deg med hesten i behold, så virker det som det beste valget for deg. Du har lagt mye tid, penger og følelser i dette, og det er syd å gi det opp. Den økonomiske situasjonen du er i varer ikke evig, så om du klarer disse årene er du "berget". Takk for svar. Jeg er jo student i tre år til, og jeg håper jo jeg får fast jobb etter det. Og da er ikke dette et spørsmål lenger håper jeg. Setter stor pris på alle synspunkter Jeg burde kanskje laget egen tråd om dette, men hvor mye bruker dere studenter på hobby i mnd.? Enten det er data, fest, bil, trening?
Rainbow90 Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Blir kanskje feil at jeg som hestemenneske svarer.. Mine to koster meg per i dag 1900 for oppstalling/utegang i mnd. Ormkur, vaksiner og hovstell kommer oppå der igjen. Jeg får enn så lenge låne utstyr(solgte unna alle salene mine for å få råd til rep. av bil da den brøt sammen), men må kjøpe eget igjen etter hvert. Grøsser når jeg tenker på det. Kunne solgt unna begge og sittet igjen med rundt 40.000. Jada, da hadde bilen vært betalt ned og jeg kunne unnet meg litt romsligere økonomi. Tanken på salg gjør meg nok like tom som deg. Jeg får akkurat pengene til å gå rundt hvis jeg ikke skeier ut overhode. Så da blir det stramt og hestene får bli. Du er nok ikke gal, for da er jeg hakket værre.
nattsvermer Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Så lenge du ikke begynner å bruke kredittkort og ta opp forbrukslån ser jeg ikke at dette kan gå mot konkurs Så lenge denne hesten er viktig for deg syns jeg du skal fortsette med det. 1700 høres ikke ille ut, har hørt om flere som bruke mye mer på hest pr mnd. Men høres uansett ikke dumt ut å ha en liten jobb ved siden av studiene fra høsten av. Jeg merket det veldig godt på økonomien da jeg fikk meg jobb ved siden av studiene.
Antlers Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Jeg ville beholdt hesten så lenge det overhodet var mulig! Du kan jo sette den bort på hel/halvfôr, så tjener du litt på hesten uten å måtte selge. Da får hesten mosjon, og du litt mer fritid/tid til å jobbe/studere. Er det snakk om halvfôr kan du jo også bruke hesten selv 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #7 Skrevet 25. mai 2011 Du må jo sjekke hvor langt de oppsparte midlene dine rekker da. Jobber du i ferier?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. mai 2011 #8 Skrevet 25. mai 2011 Du må jo sjekke hvor langt de oppsparte midlene dine rekker da. Jobber du i ferier? Ja, jeg jobber nesten dag og natt i alle ferier. Så jeg tror faktisk midlene skal holde ut tre år om jeg jobber i ferier + litt ved siden av studiene om jeg får meg jobb. Klart jeg kunne levd romsligere uten hest, men jeg har greid med to år med fornuftig pengebruk, skal altids greie tre år til. Takk for svar alle sammen. En jobb hadde ikke vært dumt nei, krysser fingrene for at jeg får en av de jeg har søkt på
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Du vet hva de sier.. "hest er ikke den raskeste veien å gå konkurs på, men den sikreste." Jeg er ei hardbarka hestejente, alltid hatt hest, mens jeg gikk på vgs og bodde hjemmefra, da jeg studerte, og da jeg levde på NAV penger Trangt? Oh yes... Måtte jeg nedprioritere meg selv og masse andre ting? Oh yes... Men hadde jeg gleden av min egen bestevenn, min følgesvenn, mitt livs tillitsfulle kjærlighet hver dag? OH YES!! JA, det vil bli dyrt og trangt, men vil du så greier du! 2
ladyluna Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt var hvor mye andre studenter bruker på alkohol og røyk hver eneste måned! Når en så tenker på hvor utrolig lite konstruktiv den utgiften er, og sammenligner med hva dine penger går til så mener jeg at du med god samvittighet kan beholde hesten din! Med et forbehold om at du klarer å få det til å gå rundt fra måned til måned Men jeg tenkte på en ting til... Har du noen du kan sette sparepengene dine over til, slik at du kan få stipend? Det er vel ikke helt redelig, men jeg synes på en måte at det er ille at en skal bli straffet for å ha arvet + spart penger! 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Jeg er jo heldig som har arvet penger (er ikke store summen, men hallo - det hjelper på!), men kjenner at det er surt at jeg må bruke oppsparte penger som jeg har slitt så hardt for, mens mine studiekamerater nyter stipendet til det fulle. Men jeg har aldri vurdert å jukse, får heller tenke på hvor heldig jeg er som slipper studielån. Endret 25. mai 2011 av Ms. Raggsokk 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Jeg hadde nå tatt opp fullt studielån jeg. Du kan bare sette det på sparekonto i mens. Rentene begynner jo ikke å løpe før du er ferdig studert. Da har du penger til egenkapital sånn at du kommer deg greit nok inn på boligmarkedet. Studielån er gunstig og det siste lånet man kvitter seg med. Utover det så synes jeg du skal beholde hesten når den er så viktig for deg at du greit prioriterer bort andre ting. Om man velger 2000 i måneden på shopping og uteliv og ferieturer eller 2000 på en dyr hobby er akkurat det samme. Hver og en velger det som er viktig for en. 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Har selv drevet med hest i 15 år, så kan desverre skrive under på at det ikke er en av de billigste hobbyene nei. =P Var også inne på tanken å selge hesten når jeg skulle studere, og heller legge av de 80-100 000 til hest senere i livet. Men det klarte jeg ikke tanken på. Fikk heldigvis "forsikring" fra mine foreldre om noe uforutsett skulle skje, skulle de trå til. Men så langt det lot seg gjøre, ville jeg klare det selv. Men det er det som er litt skummelt med hest i stuidetiden, og når økonomien er trang. jeg betalte 3000 i stalleie, og hadde ikke mye over dette å gå på. Dermed hadde det vært veldig trist om noe hadde skjedd, for det er ikke sikkert det skulle så mye til for å vippe meg av pinnen. Hesten min ble sparket i munnen på beite noen år senere, når jeg hadde fått meg jobb. Rett til dyrlegen, dop, trekking av to tenner og rasping for å rette ut.. Skal si tusenlappene fikk ben å løpe på! Hadde dette skjedd under studietiden, før jeg rakk å spare, hadde jeg ikke hatt sjans alene. Kan du ikke sette hesten bort på halv/helfor under studietiden? Eller leie h*n bort til forrytter noen dager i uka? Er mange som gjerne vil betale for å ri dressur/sprang på hest privat fremfor på rideskole. =) Da slipper du i alle fall å selge, men samtidig så slipper du å bekymre deg for økonomien. Og om du tenker at å sende hesten vekk til fremmede alene ikke er aktuelt, kan du som sagt ha forrytter på h*n på den stallen du allerede holder til. Man kan fint få inn 50-100 kr gangen på det, da du tross alt leier ut hesten din. og i løpet av måneden, vil jo det hjelpe på når stalleien skal betales. =)
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 ser jeg hadde skrevet <<halv/helfor? eller leie bort noen dager i uka>> Gikk litt fort i svingene der, halvfor er jo det samme som noen dager i uka, ikke så lett når en skal skrive fort å tenke på hva en skal skrive samtidig. =P
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 Glemte å skrive at hesten er to år. Kjøpte henne da hun var lite føll, hehe. Så fôrrytter er litt uaktuelt enda
Nalla Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 Jeg er litt overrasket over hvor lite dere bruker på hest i måneden Hadde jeg hatt mulighet til å ha hest så billig så hadde jeg for det første ikke solgt hesten min da jeg begynte å studere og i alle fall skaffet meg hest nå (som jeg straks er ferdig). Så når du har mulighet til å ha hest så billig (samt. ikke drikker) så ser jeg ingen grunn til å selge. Skulle det komme trangere tider er det sikkert mulig å finne noen som kan ha hesten på fór en periode. Ang. at du ikke tar opp studielån så må du huske at dine medstudenter ikke lever på stipend, men på lån. Det kan jo være noe å tenke på å ta opp lån som du setter inn på konto slik at du har litt oppsparte midler til du er ferdig å studere også, hvis du ikke trenger det kan du jo bare betale inn lånet i sin helhet den dagen du er ferdig som student! Studielånet er selvfølgelig også ofte billigere lån enn billån, huslån osv, så du kan jo selvfølgelig bruke det som EK også. Men jeg er nysgjerrig på hvordan klarer dere å holde hest så billig? 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. mai 2011 #17 Skrevet 25. mai 2011 Men jeg er nysgjerrig på hvordan klarer dere å holde hest så billig? Takk for innspill. Jeg har følgende utgifter på hesten: - Forsikring - Hovslager (ikke sko, bare beskjæring) - Veterinær ved behov (+ vaksine en gang i året) - Kraftfôr, oppdrett - Grovfôr (tørr rundball + litt høy) - Flis I tilegg kommer utstyr og dill-dall. Men ja, jeg betaler ca 1700 i mnd. for dette. Da har jeg delt forsikringssummen på 12 måneder, samt lagt til en buffer for uforutsette utgifter. Jeg har veldig billig stallplass, samt at hesten spiser veldig ok mengde. Så det er egentlig grovfôr og kraftfôr som koster for meg.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #18 Skrevet 25. mai 2011 Det lønner seg alltid å ta opp studielån uansett om en ikke økonmisk trenger det. Du kan sette det på høyrentekonto. 90 800*3,5= 3178 kr Det er 3178 kr tjent på ett år. 4
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. mai 2011 #19 Skrevet 25. mai 2011 Det lønner seg alltid å ta opp studielån uansett om en ikke økonmisk trenger det. Du kan sette det på høyrentekonto. 90 800*3,5= 3178 kr Det er 3178 kr tjent på ett år. Hm, jeg vet ikke jeg. Jeg er liksom av typen som helst ikke vil ha lån uansett, ihvertfall når jeg ikke åpenbart trenger det...
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #20 Skrevet 25. mai 2011 Hm, jeg vet ikke jeg. Jeg er liksom av typen som helst ikke vil ha lån uansett, ihvertfall når jeg ikke åpenbart trenger det... Jeg har et brennede ønske om at folk en dag forstår forskjellen mellom gode lån og dårlige lån. Godt lån= studielån. Dårlig lån= forbrukslån. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå