Gå til innhold

Overvektig - hvor mange kcal bør jeg ligge på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 171 cm høy og veier 125 kg. Jeg kan ikke trene pga sykdom.

Hvor mange kcal bør jeg ligge på om dagen for å gå ned i vekt?

- Silje

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på aktivitetsnivået ditt, men et tall mellom 1000 og 1500, kanskje :)

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å opprette en profil på f.eks mylog.no

Der skriver man inn høyde og vekt, hva man spiser og hva man trener, og kan finne en oversikt over gjennomsnittlig forbrenning. Hvis du forbrenner mer enn du spiser, vil du gå ned jevnt og trutt :)

500 kcal under det du forbrenner om dagen vil gi en vektnedgang på 0,5 kilo pr. uke.

Skrevet

Jeg vil også si et kaloriunderskudd på 500. Som regel betyr det at du ligger på et sted mellom 1400-1600 kalorier. Det er en sunn og trygg vektnedgang over tid. Færre kalorier enn det kan ofte bli for lite.

Skrevet

Jeg er 171 cm høy og veier 125 kg. Jeg kan ikke trene pga sykdom.

Hvor mange kcal bør jeg ligge på om dagen for å gå ned i vekt?

- Silje

Du sier du ikke kan trene pga sykdom. Om du klarer gå i rolig tempo så klarer du også å trene, det samme gjelder om du klarer å bevege armene dine forsiktig opp og ned. Om du der imot har en sykdom som gjør at du ikke klarer å bevege på noen kroppsdeler så er jo det veldig trist men da regner jeg med at du får proff hjelp andre steder når det gjelder kosthold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du ikke kan trene pga sykdom. Om du klarer gå i rolig tempo så klarer du også å trene, det samme gjelder om du klarer å bevege armene dine forsiktig opp og ned. Om du der imot har en sykdom som gjør at du ikke klarer å bevege på noen kroppsdeler så er jo det veldig trist men da regner jeg med at du får proff hjelp andre steder når det gjelder kosthold.

Jeg kan røre meg, men når personlig hygiene og et minimum av matlaging og husarbeid er gjort, er kvota stort sett alltid full og jeg har ikke lenger kontroll på musklatur eller lignende, og jeg ligger da stort sett i et mørkt rom og sover, eller hvis jeg har presset meg for langt, i krampeanfall (noe som jo i og for seg er rene treninga i seg selv :sjenert:).

På gode dager (sånn som i dag) kan jeg klare en halvtime til en time fordelt på to-tre kortere økter på internett, lesing eller å snakke med noen i telefonen. Stort sett brukes denne tida på å betale regninger, telefonkonsultasjoner med legen, å bestille ting jeg trenger osv. En sjelden gang greier jeg å ta imot besøk en halvtimes tid, liggende på sofaen.

Så min trening er å gå på do, å vaske håret en gang i uka, å rydde inn og ut av oppvaskmaskina, å henge opp sengetøy, skjære grønnsaker etc. Riktignok bruker nok jeg mer krefter på disse tingene enn det friske mennesker gjør, men det kvalifiserer nok ikke akkurat som hardtrening likevel...

Jeg får dessverre ikke profesjonell hjelp til kosthold lenger. Har snakket med ernæringsfysiolog før, og fått satt opp kostholdsplan, men jeg gikk ikke ned likevel.

Jeg har ligget på mellom 1200 og 1400 kcal om dagen de siste årene etter råd fra ernæringsfysiologen, men vekta kryper bare oppover. Hvor langt ned kan jeg egentlig kutte kaloriene før det begynner å bli skadelig? Legen min sier bare at jeg skal kutte kraftig ned på kaloriene, men jeg ligger jo ganske lavt fra før...

- Silje

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme selv. Har flere ganger i andre tråder her fått høre at jeg garantert spiser for mye siden jeg bare går opp i vekt, og jeg ligger på rundt 900-1000 kalorier pr dag.

Hvor langt ned kan man dra kaloriinntaket før det blir skadelig, men samtidig gå ned i vekt?

Skrevet

jeg vil anbefale deg og prøve ut en diett kalt lavkarbo. jeg har gått på den en stund og er veldig fornøyd :)du kan lese litt om den på lavkarbo.no og for tips til mat kan du sjekke bloggen min: www.lavkarbotvillingene,blogg.no

Skrevet

Jeg kan røre meg, men når personlig hygiene og et minimum av matlaging og husarbeid er gjort, er kvota stort sett alltid full og jeg har ikke lenger kontroll på musklatur eller lignende, og jeg ligger da stort sett i et mørkt rom og sover, eller hvis jeg har presset meg for langt, i krampeanfall (noe som jo i og for seg er rene treninga i seg selv :sjenert:).

På gode dager (sånn som i dag) kan jeg klare en halvtime til en time fordelt på to-tre kortere økter på internett, lesing eller å snakke med noen i telefonen. Stort sett brukes denne tida på å betale regninger, telefonkonsultasjoner med legen, å bestille ting jeg trenger osv. En sjelden gang greier jeg å ta imot besøk en halvtimes tid, liggende på sofaen.

Så min trening er å gå på do, å vaske håret en gang i uka, å rydde inn og ut av oppvaskmaskina, å henge opp sengetøy, skjære grønnsaker etc. Riktignok bruker nok jeg mer krefter på disse tingene enn det friske mennesker gjør, men det kvalifiserer nok ikke akkurat som hardtrening likevel...

Jeg får dessverre ikke profesjonell hjelp til kosthold lenger. Har snakket med ernæringsfysiolog før, og fått satt opp kostholdsplan, men jeg gikk ikke ned likevel.

Jeg har ligget på mellom 1200 og 1400 kcal om dagen de siste årene etter råd fra ernæringsfysiologen, men vekta kryper bare oppover. Hvor langt ned kan jeg egentlig kutte kaloriene før det begynner å bli skadelig? Legen min sier bare at jeg skal kutte kraftig ned på kaloriene, men jeg ligger jo ganske lavt fra før...

- Silje

Dette er jo virkelig et alvorlig problem og det er ingen tvil om at kommunen har sviktet deg når du må se etter hjelp i kvinneguiden.

Jeg var inne og kikket på siden til helsedirektoratet og der står det på trykk

"Enhver har rett til nødvendig helsehjelp i den kommune der han eller hun bor eller midlertidig oppholder seg.

Helsetjenesten skal gi den som søker eller trenger helsehjelp de opplysninger vedkommende trenger for å ivareta sin rett, og se til at det ikke påføres unødig utgift, tap, tidsspille eller uleilighet.

Om du ikke får respons fra kommunen så tror jeg man tar saken videre til fylkesmannen. Dette kan ta tid i enkelte kommuner og da er jo media et godt alternativ for å sette fart på hele prosessen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1000 kcal når du er så tung er nok for lite, og derfor går du ikke ned. Kroppen går i "krigsmodus" fordi den får for lite næring så den kriselagerer det den kan.

Jeg liker ikke dietter der du nå kutte ut gode matvarer og tror på et sunt og variert kosthold med mye grønt som metter. Spist lite, men ofte. Kutt ut godt/brus til en gang i uken. Og DRIKK MASSE VANN! Det skyller kroppen og renser ut fett.

Er du ca 25 år vil ditt daglige energibehov ligge på ca 2600. Du kan kutte ned mellom 500 og 1000 kcal pr dag for å gå ned i vekt. Altså, du bør minimum spise 1600 kcal daglig.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror også kroppen din er i energisparemodus, og at forbrenningen går ned. Er ingen ekspert på overvekt, men har hørt at går du under 1500 kalorier i uka, vil kroppen endre forbrenningen til det verre.

Når du spiser såpass få kalorier, og forbrenner så lite, bør du også være veldig nøye på at kaloriene er fra riktig sammensatt mat, med høyt næringsinnhold, vitamininnhold og riktig sammensetning protein/karb/fett. Men det vet du sikkert mye om siden du har gått til ernæringsfysiolog tidligere.

med dine symptomer bør du ha fått en diagnose. Kanskje du kan google den og se på optimalt kosthold?

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme selv. Har flere ganger i andre tråder her fått høre at jeg garantert spiser for mye siden jeg bare går opp i vekt, og jeg ligger på rundt 900-1000 kalorier pr dag.

Hvor langt ned kan man dra kaloriinntaket før det blir skadelig, men samtidig gå ned i vekt?

Hvor mye veier du og hvor høy er du?

Hvordan vet du at du ligger på 900 kalorier? Tror du det eller teller du faktisk hverting du lager? Fører du inn oljen/smøret du steker i? Den 1 dl med melk du har i kaffen? Den kjeksbiten du spiser i lunsjen? De to teskjeene med sukker i te'n?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye veier du og hvor høy er du?

Hvordan vet du at du ligger på 900 kalorier? Tror du det eller teller du faktisk hverting du lager? Fører du inn oljen/smøret du steker i? Den 1 dl med melk du har i kaffen? Den kjeksbiten du spiser i lunsjen? De to teskjeene med sukker i te'n?

Jeg veier 110kr og er 174 cm.

Jeg er ikke noe flink til å telle kalorier, men jeg fikk en som er utdannet kostrådgiver til å hjelpe meg med det, og hun kom frem til at jeg lå mellom 900 og 1000 hver dag.

Hva mener du med alle eksemplene? Tror du ikke jeg vet hva jeg får i meg i løpet av en dag?

Nei, jeg bruker ikke olje eller smør når jeg steker. Nei jeg er allergisk mot melk og liker ikke kaffe. Jeg spiser ikke kjeks og bruker ikke sukker.

Skrevet (endret)

Det er langt fra alle som vet hva de får i seg i løpet av en dag, så det er ikke noe dumt spørsmål. Selv fikk jeg sjokk da jeg logget ALT jeg inntok i et par uker. Fikk f.eks. maaange kalorier gjennom det som "bare" var en kaffe latte i blant - ihvertfall når de laget den på H-melk på 7-eleven, og "i blant" var nær annenhver dag.

Endret av Sissan9
AnonymBruker
Skrevet

Dere ligger for lavt. Jeg er medlem av vektklubb, 175 cm og startet på 108 kg. La inn mål om å gå ned 30 kg på 52 uker, med lavt aktivitetsnivå. Fikk utdelt 1880 kcal.

Spis mer!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...