Gå til innhold

Hvorfor smaker maten annerledes når du er mett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes maten smaker annerledes og tung når jeg er mett. Først er det kjempe godt, også er det ikke like godt lenger når jeg spiser andre fat feks.

Noen andre som har lagt merke til det? Hva kommer det av?

Jeg skjønner at kroppen kanskje sier til meg: Stopp, ikke overspis. Men hvorfor SMAKER det forskjellig? :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, hvis du spiser av FAT så kan jeg forstå at smaken forrandrer seg etter det andre fatet. :skratte: Personlig bruker jeg bare tallerkner. Det holder lenge det. ;)

Ellers er det vel med mat som med de fleste ting; det er et veldig sug etter det når en ikke har det, eller skal høgge innpå for første gang, og når en så har forsynt seg mange ganger er det gammelt nytt for smaksløkene og sansene...og magen gir signal om at den er full. Tror det er en sammenheng der. :)

AnonymBruker
Skrevet

Nja...Sitter på jobben nå så jeg ble litt distansert mens jeg tygget i meg matfatet mitt :fnise:

Jo, det er mulig det bare er så enkelt. Jeg kom til å tenke på at en ofte får lite på fatet på gode resturanter, og man vil ofte tilbake og spise samme rett flere ganger. Mens på Egon kan jeg godt tenke meg å smake retten igjen mens jeg starter med maten og tenker at den er nydelig, men når jeg er ferdig og veldig mett (de legger mye på fatet) er jeg ikke så gira på å kjøpe samme rett igjen. Det blir ofte engangsretter! Synes det er rart.

Skrevet

Hvis vi snakker om Egon i Oslo, takker jeg for opplysningen; dit skal jeg dra neste gang jeg er i hovedstaden og tilfeldigvis er sulten i samme slengen. Mye mat på tallerkenen er en positiv ting. :nigo:

AnonymBruker
Skrevet

Nå snakker jeg ikke om Egon som annet enn eksempel. Egon har god mat og vel så det! Men jeg lurer forsatt på hvorfor jeg og mange jeg kjenner ofte velger engangsretter når det er masse mat på fatet. Men hvis det er lite (nå snakker jeg om en ganske normal posjon med mat her) så spiser man gjerne den samme retten igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...