Padmee Skrevet 10. november 2003 #1 Skrevet 10. november 2003 Min mann og jeg har allerede tenkt litt på hvem vi vil ha som fadder til vår nye barn som kommer til sommeren. Jeg nevnte dette til mamma i forbifarten her om dagen, og da sa ho at fadderer måtte være medlem i statskirken (det er der vi skal døpe barnet). Vet noen av dette om det stemmer? Det skaper nemlig litt problem for oss fordi vi har en som vi virkelig ønsker som fadder, men han er metodist.
Gjest gurimalla Skrevet 10. november 2003 #2 Skrevet 10. november 2003 Du trenger ikke være medlem av statskirken, men det kan kanskje være et problem at vedkommende er medlem av et annet trossamfunn. Spør presten, tror de har anledning til å være litt fleksible.
Kittykat Skrevet 10. november 2003 #3 Skrevet 10. november 2003 Brukte mine søstre som faddere en gang og de er ikke medlem av statskirken. Presten spurte ikke om det heller. Jeg tror rett og slett at alle fadderne vi har valgt ikke er medlem i det hele tatt. Har gått helt knirkefritt og uten problem. Men nå venter vi vårt tredje barn og har ikke flere faddere å velge mellom......
Gjest agurk Skrevet 10. november 2003 #5 Skrevet 10. november 2003 Alle våre faddere MÅTTE vaære medlem av statskirken! Men jeg tror det spørs mye på presten. En venninne av meg er fadder, men vi lot rett og slett være å fortelle det vi!
Gjest Zalomine Skrevet 10. november 2003 #6 Skrevet 10. november 2003 Barnet skal ha minst 2' date=' høyst 6 faddere; de må ha fylt 15 år. Foreldrene kan ikke være faddere. Minst to av fadderne må være til stede ved dåpshandlingen. Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye. Det er prestens ansvar å se til at valg av faddere svarer til disse forutsetninger. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Dersom det oppstår spørsmål om å utelukke som fadder et medlem av Den norske kirke, skal saken forelegges for biskopen.[/quote'] Man skal altså være kristen, og ikke forkaste barnedåp. Kan være medlem en annen kristen menighet enn statkirken, så lenge man ikke er mot barnedåp.
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 #7 Skrevet 10. november 2003 Min man står ikke i statskirken mens jeg gjør, og vi har begge vært faddere.
Gjest gurimalla Skrevet 10. november 2003 #8 Skrevet 10. november 2003 Jeg var fadder i fjor vinter og er ikke medlem av statskirken. Jeg er heller ikke medlem av noe annet trossamfunn. Presten spurte ikke om jeg var kristen, noe jeg ikke er. Man kan vel si at jeg er en hykler når jeg sier ja til å være fadder når jeg ikke er kristen, men det er veldig hyggelig.
Glitterchick Skrevet 10. november 2003 #9 Skrevet 10. november 2003 Det kommer helt an på den aktuelle presten. Noen bryr seg ikke, andre stiller krav til at fadder må være medlem av samme trossamfunn som barnet blir døpt i.
Gjest Embla s Skrevet 10. november 2003 #10 Skrevet 10. november 2003 Rent intuitivt, tenker jeg at det vel er liten vits i en fadder som ikke på noen som helst måte er kristen? På den andre siden: hvis foreldrene stoler nok på vedkommende og ønsker personen som fadder for sitt barn, må det vel være godt nok?!
Gjest Tex Skrevet 10. november 2003 #11 Skrevet 10. november 2003 Jeg er fadder og det ble aldri stilt noe spørsmål ang mitt kristensyn. Jeg har døpt to barn og det ble heller ikke stilt spørsmål der.....
tuji Skrevet 10. november 2003 #12 Skrevet 10. november 2003 Det skal ikke være slik at det kommer an på presten, for dette er det klare regler om, som ble listet opp i et innlegg over her.
Padmee Skrevet 10. november 2003 Forfatter #13 Skrevet 10. november 2003 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg trodde også at det ikke gjorde noe om personen ikke var medlem i statskirken, men ble veldig usikker siden mamma sa at det måtte man. Metodister praktiserer troendes dåp, men kan selv velge om de vil ha barnedåp også, derfor er de ganske åpne i dåpssynet. Det er også sånn at en metodistprest kan holde gudstjeneste i en statskirke, så jeg håper at det går bra. Men jeg skal undersøke med prestekontoret for sikkerhetsskyld når det nærmer seg. Men hvis jeg tolker dere rett kan jeg altså ikke velge en annen kompis som er Adventist siden de er i mot barnedåp? Ikke det at vi hadde tenkt på han nå altså, jeg vil bare få det bekreftet.
Gjest Zalomine Skrevet 10. november 2003 #14 Skrevet 10. november 2003 Det ER klare regler, men det er mulig mange prester er såpass "naive" at de innbiller seg at mennesker som vil døpe sine barn er kristene, og at de de velger som faddere, sltså til å hjelpe å oppdra barnet i den kristne tro, faktisk er kristne mennesker som ikke har noe not barnedåp... Vet ikke jeg, men det ER regler for dette. Prøvde å finne ut av det, men fant ikke noe... men skriver man ikke under på noe når man døper/stiller som fadder?
Gjest Zalomine Skrevet 10. november 2003 #15 Skrevet 10. november 2003 Men hvis jeg tolker dere rett kan jeg altså ikke velge en annen kompis som er Adventist siden de er i mot barnedåp? Ikke det at vi hadde tenkt på han nå altså' date=' jeg vil bare få det bekreftet.[/quote'] Siden det oppgis klart fra kirken at en fadder skal være kristen og ikke forkaste barnedåp (helst stå i statskirken, men andre kristne godtas) så står det jo klart at de som forkaster barnedåp ikke kan være fadder. En adventist som altså er mot barnedåp kan altså ikke være fadder. Hvorfor skulle en som ER MOT BARNEDÅP ønske å være fadder uansett? være aktivt med på noe de mener er galt? Og hvorfor skulle en ikke-kristen ønske å stå der og love at de skal oppdra barnet i den kristne tro, når de altså forkaster kristendommen selv? Det er da vel naturlig at man velger en krsiten fadder som er tilhenger av barnedåp som fadder for et barn? Synes nå naive, lille meg da...
Kittykat Skrevet 10. november 2003 #16 Skrevet 10. november 2003 Det ER klare regler, men det er mulig mange prester er såpass "naive" at de innbiller seg at mennesker som vil døpe sine barn er kristene, og at de de velger som faddere, sltså til å hjelpe å oppdra barnet i den kristne tro, faktisk er kristne mennesker som ikke har noe not barnedåp... Vet ikke jeg, men det ER regler for dette. Prøvde å finne ut av det, men fant ikke noe... men skriver man ikke under på noe når man døper/stiller som fadder? Kan ikke huske at de vi brukte som faddere skrev under på noe. Kan ikke si at vi skrev under på noe heller. Vi har iallefall ikke hatt noen problemer når det gjelder valg av faddere. De er ikke meldem av statskirken og presten spurte heller ikke.
tuji Skrevet 10. november 2003 #17 Skrevet 10. november 2003 To av fadrene må skrive under, og være til stede under dåpen.
Fakse Skrevet 10. november 2003 #18 Skrevet 10. november 2003 Jeg skjønner ikke vitsen med å ha en fadder dersom vedkommende ikke er kristen?
Padmee Skrevet 10. november 2003 Forfatter #19 Skrevet 10. november 2003 Vær så snill å hold diskusjonen om kristen fadder/ikke kristen fadder utenfor denne tråden. Jeg personlig ville aldri ha valgt en ikke-kristen fadder, og det er heller ikke det som var spørsmålet mitt her. Fredagsbarn: Du skrev "Hvorfor skulle en som ER MOT BARNEDÅP ønske å være fadder uansett? være aktivt med på noe de mener er galt?". Dette tolket jeg som et utsagn mot det jeg sa om at jeg hadde en kompis som var Adventist. Vi har ikke tenkt å spørre han, og en av grunnene til det er nettopp fordi han er imot barnedåp og ville sikkert ikke ha følt seg komfortabel med at vi spørte han. En ting er at han godtar mitt dåpssyn, noe helt annet er å aktivt være med på noe som strider mot hans tro. Så siden jeg respekterer han syn, ville det aldri ha falt meg inn å spørre han, selv om jeg ville ha sett på det som en stor ære om han hadde villet.
Fru.com Skrevet 10. november 2003 #20 Skrevet 10. november 2003 To av fadrene må skrive under' date=' og være til stede under dåpen.[/quote'] Ingen av min datters faddere har skrevet under på noe, så jeg vil gjerne at du viser meg et sted der det står at faddere må skrive under. Vi skal nemlig ha en barnedåp om noen mnd. så det hadde vært kjekt å vite om disse fadderene må skrive under på noe. Takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå