Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Christian Ringnes har endel penger og ønsker å blåse noen av dem på å sette opp gondolbane og skulpturpark i Ekebergskoen i Oslo.

I bunn og grunn er det vel en generøs gave, og det ville kanskje bli fint med skulpturer som i Frognerparken.

Det vil også bli stier så folk kan komme seg opp dit og se utover.

Men så velger altså folk å bli rasende og si at de ikke finner seg i at en rik fyr skal komem og gi dem en turistattraksjon.

De vil ha gjengrodde kratt og snirklete stier der man knapt nok kan jogge.

Skulpturer er gamledags, og det vil de ikke forsøple skogen sin med.

Er det virkelig mulig å bli så utakkenmmelig?

Fins det en eneste god grunn til å si nei når en generøs person vil oppgradere et område med gondolbane og skulpturer dit alle kan komme og se, og rusle på veier i skogen?

Ekebergskogen er jo tross alt ikke midt på Hardangervidda, heller. Det er et steinkast fra byen.

Er det ikke fint å få noe kultur å se på der oppe, og en attraksjon å besøke?

Jeg for min del ville gledet meg til å dra opp dit og se på skulpturpark.

Hva syns andre?

Er det nissenorge som vil ha "uberørt natur" ( les: villiniss) for enhver pris, og ikke skjønner når noen vil bidra med noe bra for hovedstaden i framtiden?

Eller er det Ringnes som ikke skjønner at skulpturer i skogen forsøpler naturen for folk?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Ja, jeg ser det ble en feil på overskriften. Det er Christian og ikke Christina vi snakker om.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er vel egentlig litt delt, for jeg bor selv i området, og bruker skogen der til tider. Etter min mening kommer det vel an på hvor stor man ser for seg at denne kulturparken skal være og hvor stor del av skogen som må tas ned til fordel for parken og infrastruktur til gondolbanen. Jeg er nok for det om det blir en park med fornuftig størrelse, og det bør være mindre enn frognerparken etter min mening. Poenget er at man kan fin ha kulturpark, men at det også må være rikelig med "fri" natur igjen, og om man ikke overdriver bør det helt fint være mulig i et område som Ekebergskogen.

Mitt ja hadde nok også forutsatt at det ikke blir innført store begrensninger på bruk av området, som f. eks at man må betale entre til parken og at anlegget ikke ville vært til hinder for ferdsel i de øvrige områdene rundt. En overdrevent stor kommersialisering ville jeg vært mot.

Skrevet (endret)

Jeg er for at det offentlige rom utsmykkes med mer fin kunst (et smaksspørsmål). I Norge er de altfor lite særpreget kunst ute der folk ferdes.

Dersom Ringnes har med seg gode planleggere i prosessen, støtter jeg ideen. Hans interesser er flere; verdiskaping/inntjening, PR, æren for et spektakulært prosjekt, å få realisert en ide, gir noe tilbake til samfunnet (folk)...etc. Ser ikke noe galt i det.

Endret av bukett
  • Liker 1
Skrevet

Nei til skulpturpark. Ja til Ekebergskogen. Vi mister mye mer enn vi får om planen for Ekeberg skulptur- og kulturminnepark settes ut i livet. Her er mer lesestoff: http://naturvernforbundet.no/noa/narmiljo/skulpturparkplan-like-alvorlig-som-tidligere-article24040-2155.html Hilsen Alice

Intressant. Men hva mener du egentlig vi mister med å få en avgrenset gangsone med utvalgt plasserte skulpturer, et sted med utsikt til operahuset i Bjørvika?

Det var i sin tid protest mot Frognerparken også. Kan ikke se noen som klager på den i dag.

Naturen blir ikke borte, og det er en illusjon at man skal bevare "urørt natur" midt i et etablert byområde som attpåtil er Norges hovedstad.

Du kan jogge og se grønne trær selv om det er en skulptur i løypa.

Barna vet også at de ikke er i en urskog dypt inne på Finnskogene et sted, når de står i Ekebergåsen og ser utover det traffikerte innfartsområdet til byen..

Skrevet

Hvorfor er egentlig et villniss så bevaringsverdig?

Er dere kanskje også redde for å miste et sted å kjøre opp til for å ta en kjappis usett? (Vet det er stygt å spørre/si dette høyt, men jeg tenker meg at enkelte "naturvernere" kan muligens ha det som motivasjon, her når de vil ha stedet uforandret...)

• Liker 1
Skrevet

En evt skulpturpark vil ødelegge for flere enn de som går der. Rideskolen EKT har ligget der i over femti år, og er en naturlig del av nærområdet. Det eneste uteområdet de har er Ekebergskogen. Her rir både privatryttere og rideskoleelever, og barna lærer mye av å ferdes i skog og mark.

Hester er flyktdyr. De er redde for veldig mye forskjellig, og alt fra en hvit stein til noen med paraply kan være skummelt nok til at de bråsnur og stikker av.

Så skal man altså putte 80 (!) statuer inni dette området. Jeg så noen av dem på tv. Noen er hvite, noen har skuffer som knirker, en av dem er ekstremt stor og blank, som et speil med former, og enkelte er opptil seks meter høye. Dette skal lissom hestene takle?! Små barn på shettiser skal ri på tur der, leid av unger på 12 år, som skal prøve å kontrollere 10 gærne ponnier på flukt fra statuer som i deres øyne er livsfarlige monstre!? Man kan ikke venne dem til det heller, det tar veldig mye tid og repitisjoner på hver enkelt hest, noe jeg sterkt tviler på rideskolen har tid og kapasitet til.

I tillegg kommer arbeidene på forhånd, maskinene som skal kjøre statuene på plass, hunder, gående mennesker og syklister som mister turveiene sine i lengre tid...dyr som bor i skogen som blir drevet på flukt..

Og man sier man vil bringe flere mennesker til skogen der. Er det egentlig ønskelig? Er det ikke bedre at man bruker det som rekreasjonsted for de som allerede kjenner til området, enn at tusenvis av turister skal busses opp for å toge rundt og se på skulpturer?

Jeg har ikke vært tilknyttet EKT på 14 år, og det er sju år siden sist jeg var der, så det ødelegger ikke direkte for meg, men jeg vet hvor flott det er der oppe og hvor ødeleggende det vil bli for hester og ryttere, i tillegg til alle de gode poengene folk til fots har lagt fram tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Skrev du virkelig "oppgradere"? For oss som er oppvokst på Ekeberg er det et veldig overtramp at denne mannen skal kutte ned skogen vår for å få sitt navn i historiebøkene. Mange velger Ekeberg nettopp på grunn av naturen, turområdene, rideskolen, hundesletta og alt det andre som er Ekeberg. Jeg kan ikke fatte og begripe hva vi skal med en haug statuer der, og jeg synes det er vanvittig frekt at det er pengemaskinene som skal ta denne avgjørelsen, ikke de som faktisk blir påvirket av den.

• Liker 1
Skrevet

En evt skulpturpark vil ødelegge for flere enn de som går der. Rideskolen EKT har ligget der i over femti år, og er en naturlig del av nærområdet. Det eneste uteområdet de har er Ekebergskogen. Her rir både privatryttere og rideskoleelever, og barna lærer mye av å ferdes i skog og mark.

Hester er flyktdyr. De er redde for veldig mye forskjellig, og alt fra en hvit stein til noen med paraply kan være skummelt nok til at de bråsnur og stikker av.

Så skal man altså putte 80 (!) statuer inni dette området. Jeg så noen av dem på tv. Noen er hvite, noen har skuffer som knirker, en av dem er ekstremt stor og blank, som et speil med former, og enkelte er opptil seks meter høye. Dette skal lissom hestene takle?! Små barn på shettiser skal ri på tur der, leid av unger på 12 år, som skal prøve å kontrollere 10 gærne ponnier på flukt fra statuer som i deres øyne er livsfarlige monstre!? Man kan ikke venne dem til det heller, det tar veldig mye tid og repitisjoner på hver enkelt hest, noe jeg sterkt tviler på rideskolen har tid og kapasitet til.

I tillegg kommer arbeidene på forhånd, maskinene som skal kjøre statuene på plass, hunder, gående mennesker og syklister som mister turveiene sine i lengre tid...dyr som bor i skogen som blir drevet på flukt..

Og man sier man vil bringe flere mennesker til skogen der. Er det egentlig ønskelig? Er det ikke bedre at man bruker det som rekreasjonsted for de som allerede kjenner til området, enn at tusenvis av turister skal busses opp for å toge rundt og se på skulpturer?

Jeg har ikke vært tilknyttet EKT på 14 år, og det er sju år siden sist jeg var der, så det ødelegger ikke direkte for meg, men jeg vet hvor flott det er der oppe og hvor ødeleggende det vil bli for hester og ryttere, i tillegg til alle de gode poengene folk til fots har lagt fram tidligere.

Hestene vil takle dette fint bare treneren vet hva hun gjør første gang hun introduserer hest for skulptur...Når hestene er blitt vant til det er det ikke noe argument, dessverre.

Dyr som bor i skogen bli ikke drevet på flukt. Det bodde en and på en veranda i Parkveien som klarte seg helt utmerket, og de andre dyrene i bynære strøk er ikke forskjellig fra henne.Dyrene i byområdene vet godt hvor de befinner seg far før.

Det var også store protester mot statuene i Vigelandsparken i sin tid, og i dag er dette helt greit for folk...

Ringnes vil gi byen en generøs gave, men folk velger å si neitakk. Det er som med kunstnere og komponister som ikke blir anerkjent før etter sin død, siden man "blir ikke profet i eget land"...

Det blir ikke store ødeleggelser, og en byggeperiode blir alltid over.

Barna lærer fortsatt selv om det står en statue der, siden det er som sagt ikke urørt natur "langt inni dalom" vi snakker om...De vil i tilfelle få lært om kunt og kultur i tillegg. Altså en berikelse.

Det er for øvrig like "eksotisk" ved Sognsvann, og ennå mer natur å oppleve i Nordmarka og i Sørkedalen. Man taper ikke noe, slik jeg ser det.

• Liker 1
Skrevet

Skrev du virkelig "oppgradere"? For oss som er oppvokst på Ekeberg er det et veldig overtramp at denne mannen skal kutte ned skogen vår for å få sitt navn i historiebøkene. Mange velger Ekeberg nettopp på grunn av naturen, turområdene, rideskolen, hundesletta og alt det andre som er Ekeberg. Jeg kan ikke fatte og begripe hva vi skal med en haug statuer der, og jeg synes det er vanvittig frekt at det er pengemaskinene som skal ta denne avgjørelsen, ikke de som faktisk blir påvirket av den.

Men man kan jo ikke bo i skogen når man faktisk bor i byen.

Ja, jeg sier oppgradere, siden det er snakk om å tilføre området noe. Ikke å ta noe vekk.

Skogen skal jo ikke jevnes med jorda, heller.

Du kommer til å møte på en og annen skulptur når du går der.

Hvorfor er det så grusomt?

• Liker 2
Gjest Lollo Lolsen
Skrevet

Jeg mener det er feil å sette en skulpturpark i skogen av to hovedårsaker:

- det er de som faktisk bruker skogen, og ikke ønsker å bytte den ut med skulpturer, altså bruksverdien.

- signalverdien og -effekten som jeg ser på som todelt i dette tilfellet:

1) riv ned skogen og sett opp skulpturer, vi "kontrollerer" naturen, og

2) skogen er ikke fin nok i seg selv, og må "pyntes"

Det er i hvert fall mitt postmoderne syn på saken.

Og siden vi er inne på postmoderne så er det jo faktisk helt ultrastereotypisk at en rik mann vil "overvinne" naturen og putte opp en rekke avstøpninger av kvinner som trofé. Nei, jeg mener ikke dette, men det er interessant, jeg tror jeg blir nødt å diskutere det med landskapsgeografen på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg sier oppgradere, siden det er snakk om å tilføre området noe. Ikke å ta noe vekk.

Eeh, jo. Man skal a vekk skogen vår.

Jeg ser rett og slett ikke poenget med en skulpturpark. Å bevare den skogen vi har igjen så sentrumsnært er en stor verdi, synes jeg. Å kalle det generøst er i alle fall latterlig, han gjør det jo ikke av sitt hjertes godhet, det er ren egoisme. En ting hadde vært om han foreslo det og aksepterte at folk ikke var interessert, men å fortsette å presse på på denne måten, når det er tydelig at mange med tilknytning til stedet har mye imot denne ideen, det er direkte slemt.

Gjest Ekebergskogen
Skrevet

Jeg mener det er feil å sette en skulpturpark i skogen av to hovedårsaker:

- det er de som faktisk bruker skogen, og ikke ønsker å bytte den ut med skulpturer, altså bruksverdien.

- signalverdien og -effekten som jeg ser på som todelt i dette tilfellet:

1) riv ned skogen og sett opp skulpturer, vi "kontrollerer" naturen, og

2) skogen er ikke fin nok i seg selv, og må "pyntes"

Det er i hvert fall mitt postmoderne syn på saken.

Og siden vi er inne på postmoderne så er det jo faktisk helt ultrastereotypisk at en rik mann vil "overvinne" naturen og putte opp en rekke avstøpninger av kvinner som trofé. Nei, jeg mener ikke dette, men det er interessant, jeg tror jeg blir nødt å diskutere det med landskapsgeografen på jobb.

Ja tenker det samme selv. Han skaper sitt eget musoleum med damer i alle varianter som ha kan sitte å beundre mens han sipper på Moet ...

Tragisk gammeldags, men enda mer tragisk av politikerne våre at det har kommet seg gjennom byrådet! Skriv og mas på alle politikere dere vet om, lokalt og nasjonalt!!! [email protected] Skriv og redd skogen vår!!!

Gjest Ekebergskogen
Skrevet

Åh tydelig du ikke bor på Ekeberg...du kunne ikke ta mer feil! Denne skogen er hellig for oss, den er hjertet vårt, og vi ELSKER den. Mer enn penger, status, fancy biler, store hus, dyrt sprudlevann og halstørkler..

Don't mess with the wood hood!

Gjest Ekebergskogen
Skrevet

Hestene vil takle dette fint bare treneren vet hva hun gjør første gang hun introduserer hest for skulptur...Når hestene er blitt vant til det er det ikke noe argument, dessverre.

Dyr som bor i skogen bli ikke drevet på flukt. Det bodde en and på en veranda i Parkveien som klarte seg helt utmerket, og de andre dyrene i bynære strøk er ikke forskjellig fra henne.Dyrene i byområdene vet godt hvor de befinner seg far før.

Det var også store protester mot statuene i Vigelandsparken i sin tid, og i dag er dette helt greit for folk...

Ringnes vil gi byen en generøs gave, men folk velger å si neitakk. Det er som med kunstnere og komponister som ikke blir anerkjent før etter sin død, siden man "blir ikke profet i eget land"...

Det blir ikke store ødeleggelser, og en byggeperiode blir alltid over.

Barna lærer fortsatt selv om det står en statue der, siden det er som sagt ikke urørt natur "langt inni dalom" vi snakker om...De vil i tilfelle få lært om kunt og kultur i tillegg. Altså en berikelse.

Det er for øvrig like "eksotisk" ved Sognsvann, og ennå mer natur å oppleve i Nordmarka og i Sørkedalen. Man taper ikke noe, slik jeg ser det.

Ha ha ha Ringnes har arvet pengene og er ikke annet en en bortskjemt, pompøs og egoistisk gammel mann som ser etter et sted for kunstsamlingen hans. Dette er ikke en gave, men simpelt tyveri! Takket være hans egen egoisme vil han bli husket som en slesk grådig manipulator.

Den er ikke generøs i det hele tatt, 300 mill for Oslos beste beliggenhet er spottpris! Dessuten er han god for 2 mrd så dette er lommerusk for han. Nei takk, han kan ta med seg solskinnshistoriene sine og pengene sine og gi det til noen som vil ha det. Vi VIL IKKE HA DET!!!

Det eneste dette beriker er hans Ekebergrestauranten! Boikott Ekebergrestauranten alla sammen!!

Skrevet

Tråden er ryddet iht. KGs regler om at det ikke er tillatt:

* Å samle inn veldedighetsgaver og/eller underskrifter. Om man ønsker å spre denne type budskap skal det skje via eksterne linker. Det er heller ikke tillatt å samle inn e-postadresser på sidene for utsending av reklame, kjedebrev, pyramidespill, veldedige innsamlinger o.l. Du kan heller ikke bruke forumets "pm-funksjon" (private meldinger) til dette.

Phaedra,mod

Skrevet

Ha ha ha Ringnes har arvet pengene og er ikke annet en en bortskjemt, pompøs og egoistisk gammel mann som ser etter et sted for kunstsamlingen hans. Dette er ikke en gave, men simpelt tyveri! Takket være hans egen egoisme vil han bli husket som en slesk grådig manipulator.

Den er ikke generøs i det hele tatt, 300 mill for Oslos beste beliggenhet er spottpris! Dessuten er han god for 2 mrd så dette er lommerusk for han. Nei takk, han kan ta med seg solskinnshistoriene sine og pengene sine og gi det til noen som vil ha det. Vi VIL IKKE HA DET!!!

Det eneste dette beriker er hans Ekebergrestauranten! Boikott Ekebergrestauranten alla sammen!!

Dersom mannen er god for 2 milliarder, så er dette faktisk 15% av hans totale formue, og det syns jeg ikke er en liten gest når det dreier seg om å oppgradere et område, på en måte som ikke fører til noen inntekt for ham selv.

Snakk for deg selv. Jeg syns ikke det er lommerusk, og det er mange som vil ha det.

Gjest Jumbo
Skrevet

Trodde dette skulle bli et fint tiltak. Syntes det hørtes greit ut når Ringnes forklarte på tv. Men, så leste jeg planene, og de er tusen ganger med omfattende enn det Ringnes sier i media. Så anbefaler at dere går inn her: http://folkeaksjonen.wordpress.com/bakgrunnsstoff/ og leser dokumentene og ser skissene. Så vet dere litt med før dere velger en mening..

Skrevet

Treneren? Ofte rir småjenter 10-12 stykker på rad i skogen, med én ridelærer foran og dersom barna er veldig små og uerfarne har de leiere, som er rundt 12 år gamle. Hvis de er mer erfarne har de kun intstruktør med.

Å venne en hest til noe farlig innebærer at hesten må gå forbi det den er redd for flere ganger fra begge sider,(de tror det er nytt fra motsatt side) og gjerne (om det er mulig) få snuse på det farlige. Neste gang den passerer stedet kan det godt hende den er like redd.

Altså må hver hest passere hver statue 3-4 ganger fra hver side, og kanskje lukte på den før de kan gå videre. Det kan bli rimelig slitsomt med 5-10 hester på tur, 80 statuer...

Ridelæreren og leirne skal da i så fall (med denne enkle tilvenninga du snakker om) leie én og én hest forbi statuene, fram og tilbake, helt til alle er forbi og trygge, for så å bare begynne prosessen igjen ved neste statue? Det kommer jo ikke til å fungere!

Mange hester vil i tillegg reagere bedre og andre dårligere, alle er individer. Noen går forbi et skolekorps eller en skytebane uten å stoppe, andre stikker i vill fart og slenger av rytter'n bare de ser en gul paraply.

Høres ut som en heldagsjobb å "venne" 30-40 rideskolehester til alle statuene i et par uker, minst! Og dette er altså det eneste uteområdet de har der oppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...