Gå til innhold

Kjære eiere med sinte hunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt direkte redd for hannhunder av visse raser... Ikke for at den skal angripe meg, men hundene mine. Jeg har to hannhund Mynder av liten størrelse og de er blitt angrepet i dag for fjerde gang. Legg merke til at dette er kastrerte hannhunder, som overhodet ikke viser interesse for andre hunder, hverken på den ene eller andre måten. De vil kun gå for seg selv, og kryper sammen/prøver å løpe bort hvis noen går bort til dem. Med andre ord ville de aldri oppfordret til bråk.

Første gang de ble angrepet gikk de i bånd, som de alltid gjør, bortover en vanlig trafikkert vei. På andre siden av veien ved et lager står en fyr og leker med en hund, de leker med en ball og hunden er løs. Med en gang hunden hans får øye på mine kommer den spurtende over gaten til oss. Den løper rett på i nakken til den ene hunden min. De kom løpende ikke for å hilse eller leke, men ene og alene for å angripe! Dette var en Staff. Heldigvis var dette på vinterstid og hunden min hadde på seg jakke med hette. Dekkenet ble ødelagt, og hetten røsket av. Tør ikke tenke hvordan det kunne gått uten hetten. Eieren hadde ikke kontroll, men kom løpende etter og han måtte slenge seg over hunden, og i det han gikk mellom hundene ble han også bitt i armen, av sin egen hund naturlig nok. Heldigvis hadde han også jakke så tror ikke han ble skadet, selv om han skrek til og la bikkja i bakken. Hunden min fikk en stor rift han måtte sy, men ellers var det psyken det gikk verst utover, for oss bege.

I ettertid har jeg opplevd lignende situasjoner med Boxer, Rottiser og Shæfer, tilsammen er det vært fire direkte drapsforsøk. Jeg har også opplevd å måtte snu og gå tilbake på en vanlig grusvei på tur, fordi en hundeeier med to allvorlig sinte Dobbermanner skrek til meg at jeg ikke burde passere han. Han hadde sitt sanne strev med å holde dem og han prøvde å binde den ene til gjerdet mens han ropte dette til meg. Hundene hans var GALE og jeg hadde nok ikke turt å passere dem uansett. Hvis et halsbånd eller kobbel hadde røket der hadde det vært fatalt. Jeg er rystet og kan ikke fatte hvem det er som vil ha slike hunder?! Jeg sier ikke at alle hunder av disse rasene er slik, det er mulig det er tilfeldig det er nettopp disse rasene det er skjedd med. Men jeg lurer på hva tenker eieren til en slik sint hund? Det hadde ikke for meg vært noe vits å ha hund om jeg ikke kunne bevegd meg utendørs uten frykt for at hunden min kom til å spise opp en annen.

Min bønn til dere med sinte hunder - HA DEM I BÅND og bruk gjerne munnkurv på tur - skulle hunden din komme seg løs, at noe ryker e.l så får den ikke gjort stor skade med munnkurv på.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

HELT enig med deg der! Har selv møtt en STOR rottweiler (LØS) som eieren ba meg holde seg unna, for den var aggressiv.. Kanskje ikke samme sak, men desto mer alvorlig! Hvorfor ha aggressive hunder løs? Denne hundeeieren var forhåpentligvis et sjeldent tilfelle, men jeg føler meg neimen ikke helt trygg på tur. Jeg har alltid hunden min i bånd, og kommer det løse (eller ukontrollerte hunder i bånd) roper jeg "KENNELHOSTE" eller lignende, og da får eierne fart på seg! Nei, ikke skjønner jeg hvorfor folk som tydeligvis ikke håndterer det, skal ha "sinte" hunder. Nå er det nok mange som vil si "det er ikke hunden, men eieren det kommer an på!", men jeg vil påstå at enkelte raser er mer aggressive enn andre, uansett! det eneste eier kan gjøre er å ha kontroll. Og det har de ikke alltid...

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bare be deg være forsiktig med å dra alle raser under samme kam. Selvsagt, de forskjellige hunderaskene er avlet for forskjellige ting, som for eksempel schæfer som gjeterhund og engelsk staff som oksekamphund, men det ER eierne det kommer an på. Jeg har vokst opp med schæfere og har nå staff, men de rasene jeg oppfatter som aggressive er for eksempel dvergschnauzer og dachser, og dette er ikke "farlige" raser, som folk sier.

Eierne til alle slags hunder skal ha kontroll på hunden(!!), og det er trist at du har opplevd dette. Men vær så snill, ikke tro alle slike raser er aggressive.

AnonymBruker
Skrevet

HELT enig med deg der! Har selv møtt en STOR rottweiler (LØS) som eieren ba meg holde seg unna, for den var aggressiv.. Kanskje ikke samme sak, men desto mer alvorlig! Hvorfor ha aggressive hunder løs? Denne hundeeieren var forhåpentligvis et sjeldent tilfelle, men jeg føler meg neimen ikke helt trygg på tur. Jeg har alltid hunden min i bånd, og kommer det løse (eller ukontrollerte hunder i bånd) roper jeg "KENNELHOSTE" eller lignende, og da får eierne fart på seg! Nei, ikke skjønner jeg hvorfor folk som tydeligvis ikke håndterer det, skal ha "sinte" hunder. Nå er det nok mange som vil si "det er ikke hunden, men eieren det kommer an på!", men jeg vil påstå at enkelte raser er mer aggressive enn andre, uansett! det eneste eier kan gjøre er å ha kontroll. Og det har de ikke alltid...

Jeg er og helt enig, og forstår meg ikke på hundeeiere som velger å ha aggressive hunder løse, for deretter å advare forbipasserende om at man skal holde seg unna. Har selv opplevd dette flere ganger, og da lurer jeg litt på om vedkommende er riktig velbevart. Tenk om det kommer et barn som ikke forstår at man skal holde seg unna?

Skrevet

Han ber DEG holde deg unna fordi HAN har sluppet løs sin agressive hund??? Blir så provosert av enkelte folk.

Er ikke redd for hunder, men har mer respekt for noen raser enn andre. Man er ikke så veldig høy i hatten når det kommer en Rottweiler i fullt fart mot deg i motsetning til en glad labrador. Rasen i seg selv er kjempefine, men de er tunge og store. De jeg har klappet er jo rene muskelbuntene! Har den rett eier så er de like gode hunder som alle andre :)

De som skaffer seg slike raser bør i det minste ha dem i bånd om de ikke kan kalle dem inn.

Skrevet

Er veldig enig i at de som har hunder som har vist aggresive tendenser tidligere SKAL ta sine forhåndsregler. Jeg blir utrolig provosert når jeg ser mennesker som har problemer med å kontrollere hundene sine og som like vell lar dem gå med slakk line og uten munnkurv ute blandt folk og andre dyr. Har ofte sett nestenulykker pga uansvarlige hundeeiere. Man må bli flinkere til å tenke på det som skjer rundt seg og alltid tenker fremover. Ting kan gå galt og da er greit at man i det minste har tatt sine forhåndsegler.

Men å skylde på rase er ikke løsningen, det går oftest på oppdragelse, eier og miljø. Mange aggresive hunder har idiotiske eiere :kjefte: (så klart ikke alle, men mye kunne vært forhindret om eieren hadde tatt ansvar og vist hundevett).

Skrevet

Jeg har ei schæfertispe som er godt sosialisert og glad i alle hunder. Jeg vet at mange har en oppfatning av schæfer er aggresive, men min hund er det motsatte. Hun kan imidlertidig bli overivrig og leken, og mot mindre raser som f.eks italiensk mynde, er jeg ekstra påpasselig at leken ikke blir for voldsom, da en mynde tåler vesentlig mindre enn min store:)(hun har en kompis som er italiensk mynde, men litt redd hver gang :fnise: )

Jeg går alltid med min hund i bånd, men det har skjedd at hnu har klart å stikke av hjemmefra( hjelp fra naboungene som har holdt ned hundegjerdet, eller ved anledninger hvor matmor har vært forsen med å lukke inngangsdøren) hvor hun løper direkte til en tursti det er mange andre som går tur med sine hunder. Tilbakemeldingene jeg har fått at hun er sjarmerende og snill og veldig tillitsfull, så heldigvis har det gått bra. På en annen side forstår jeg din frykt for store hunder som går løse, og synes selv det er galskap å la hunder gå uten bånd, hvor det ferdes folk. Såpass respekt bør man ha mot andre hundeiere og de som er redd hunder.

Har selv opplevd løse bikkjer som går uten bånd, hvor eierne er langt unna og min hund har hatt løpetid. Har endt opp med en del kjeft på eierne da :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Veldig enig... Har aldri vært noe hundemenneske, men med på kjøpet med samboeren mine fulgte det også en hund. Det er en hann - blanding av engelsk staff og fransk bulldog.

Han er veldig menneskekjær - kjærlig, søt mot barn osv.

Meeen - han er ikke veldig glad i andre hanner. Vi kastrerte han for snart et år siden - var nok litt for sent desverre. Kjæresten min har full kontroll på han, men når jeg går tur med han er han rimelig aggressiv mot andre hanner. Jeg går alltid med han i bånd, ser jeg andre hunder går jeg alltid en annen vei. Klarer fint å holde på han, men synes det er dritflaut... og tenker at andre ikke akkurat er imponert over mine lufteferdigheter. Skjønner jo at det er et eller annet jeg gjør gærent..

Gjest Illiya
Skrevet

Jeg har 2 Cane Corso, store hunder, som synes de er et godt team når de er sammen. Så da blir de verre å håndtere...til sammen 100 kg hund som VIL noe!

Så jeg går ikke tur med dem sammen, til det er de for sterke til at jeg greier å holde igjen hvis de VIL noe, f.eks møter andre hunder. Jeg går heller tur med dem en og en, så jeg slipper å ta sånne risker.

Vil ikke være avhengig av å måtte finne nærmeste lyktestolpe å binde dem i.

På tur i skogen er de løse, og da er de alltid i nærheten av meg, stikker aldri av. Men da må jeg også ha oversikt over omgivelsene, og passe på at vi er alene. Går i skogen der jeg vet jeg ikke møter andre, av erfaring.

Hvorfor jeg har sånne hunder, til og med 2? Jo, de er veldig trivelige og sosiale, de gir meg enormt mye. De har store personligheter, og er i bunn og grunn ikke aggressive, selv om det kan virke sånn. De er veldig letthåndterlige og lydige når de går tur en og en, så da går det greit. Begge sammen er noe helt annet, da girer de hverandre opp hvis vi møter andre.

Joda, det er mye styr, og av og til skulle jeg ønske jeg hadde to som jeg kunne gå med sammen i bånd. Men sånn er det ikke. Og vi som har "sånne" hunder, er jo like glad i dem som dere som har "koselige" hunder. Så jeg har ikke tenkt å kvitte meg med dem, men ta de forholdsregler jeg må så lenge de lever.

Skrevet

Jeg har ikke hund akkurat nå, men jeg forstår ikke helt hvorfor det bare er de med "sinte" hunder som skal holde dem i bånd? Jeg syns alle som ikke har kontroll på hundene sine skal holde dem i bånd, helt uavhengig av lynne og størrelse.

Jeg har ingen dårlige erfaringer med rasene som er nevnt i startinnlegget, men har mange kjipe opplevelser med små "rottehunder" som kommer som skutt ut av en kanon og glefser mens eieren står og ler og sier "den er ikke farlig, den er jo bare søt". Jeg syns ikke den er søt når den glefser etter meg.

Jeg er mye ute og går i skog og mark, og jeg må benytte sjansen til å si at jeg faktisk ser flere hunder og eiere jeg er imponert over enn det motsatte. De alle fleste som slipper hunden har faktisk god kontroll, det er en god ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...