Gå til innhold

hvorfor ler ikke gutter av jenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da er man kanskje litt på et annet nivå egentlig. Jeg måtte tenke etter her, og samboer har begynt å le av bestevenninna mi flere ganger. De har faktisk alt mulig tilfelles. Jeg er ikke like morsom, like tøff, like røff musikksmak... men han vil ha meg. Han elsker meg. Jeg står altså ikke over han og spør:HVorfor lo du av henne??

Jeg vet at dette gjelder mange! Alle gutter er ikke morsomme, de heller vel? :)

AnonymBruker
Skrevet

Oppdragelse!

Om samboeren min gjorde artige rampestreker fikk han et sukk, litt latter og "du er en håpløs liten guttestreker"

Om jeg gjorde noe slikt, ville jeg fått ignoranse eller liten respons. Jeg fikk mer respons for å være vittig, fornuftig og litt "småsprellete". Jeg fikk lov til maddikken-streker, som å utforske. Men skøyestreker? nei For "morsom" er man jo ikke.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvilken verden dere lever i jeg, hvor det er så lett å generalisere over menn og kvinners personlige kvaliteter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette handler litt om kultur og kjønnsroller. Vi påvirkes til å skulle passe inn i en firkant der jenter skal være seriøse og feminine fristerinner, mens gutter skal være tøffe og mandige. Når en jente prøver å være morsom, og kanskje vulgær i kjeften, så bryter dette med kjønnsrollene, som tross alt lever i beste velgående fortsatt. Gutter har et mye større kulturell frihet når det kommer til humor. Vi jenter vet at det ikke er sosialt akseptert å være morsom på samme måten som gutta, fordi det ikke passer inn i den oppfatningen folk flest har av hvordan en kvinne skal oppføre seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi - jeg må si jeg er heldig, for jeg kjenner mange morsomme jenter :) Nå har jeg hengt en del i en ganske uhøytidelig kreativ bransje, og der er det i hvert fall like mange morsomme kvinner som menn. Jeg er i et annet miljø nå hvor en kanskje skulle tro folk var kjedeligere og mer tradisjonelle, men jeg synes faktisk at i hvert fall blant de jeg kjenner best er jentene morsommere (har mer originale perspektiv, kombinerer fag med humor bedre osv) enn gutta, uten at det er typisk jentehumor, hva nå enn det betyr. Og de fleste får respons både fra han- og hunkjønn.

Samtidig er det nok en del forskjeller på hvordan man oppfatter jente/kvinnehumor vs mannshumor. Jeg tror oftere det er lettere (i hvert fall for oss jenter) å oppfatte jenter som sitter sammen og ler, som ekskluderende og interne, mens gutter lettere oppfattes bare som morsomme og utadvente. Og jeg synes selv det er ganske få morsomme kvinnelige KOMIKERE (noen hederlige unntak er Sigrid Bonde Tusvik, Anne Kath., hun som spiller i Black Books osv), selv om mange kan være morsomme privat. Ellers synes jeg menn kan være ganske selektive i hva de faktisk hører eller oppfatter som interessant, og derfor heller velger å høre på en litt rar kamerat med felles musikksmak eller bilinteresse som dem, og tuller om det, enn å høre på en bredere anlagt morsom jente.

Skrevet

Jøss.. Ut i fra beskrivelsene til flere av dere menn i denne tråden så høres det jo ut som om dere beskriver fjortisjentene på ungdomskolen/VGS (som noen ganger fortsetter å være det til de har passert et par og tyve eller mer, ja, det er jeg klar over). Har dere virkelig ikke blitt kjent med/vært sammen med andre typer jenter/damer enn disse? Det er faktisk en god del jenter med humor og som er kjappe i replikken og lite selvhøytidelige der ute. :kul:

Jeg får ofte høre at jeg er morsom, kul og artig irl. Ikke bare av andre damer, men av menn også. Oftere av menn enn damer, faktisk. Jeg kjenner også mange andre jenter som er morsomme og kjappe i replikken. Som regel er det denne typen jenter jeg liker å være sammen med. I mitt tilfelle skilte jeg meg tidlig fra "fjortis-klikken" og begynte å henge med gutta istedenfor. I mange år var jeg den eneste jenta i kompisgjengen og jeg har alltid vært veldig populær blant dem. Tviler på at de hadde giddet å flire, le, svare tilbake, spøke og komplimentere meg i alle disse årene om de hadde det samme synet på jenter og humor som dere viser til. Slik jeg kjenner gutta så er de som regel ærlige og veldig "rett frem". Hadde de ikke synes jeg var morsom så hadde de garantert ikke latet som. Spesielt ikke gjennom mange år. Ikke er de så flinke til å late som heller, så man ser raskt igjennom den slags forsøk. Jeg trives kjempegodt i kompisgjengen og nå begynner det å bli en del damer i gjengen også (kjærester og koner) og jeg opplever at flere av disse er full av humor og kjappe i replikken. :jepp:

• Liker 2
Skrevet

Humor er da subjektivt.

I min gjeng er vi mange gutter og jenter, og vi ler mye av og med hverandre på tvers av kjønn.

Det skjer imidlertid ganske ofte at man ler litt sympatilatter som en slags sosial bekreftelse, selv om spøken ikke var morsom i det hele tatt. Minst morsomme jeg vet er folk som prøver veldig hardt å være morsom.

• Liker 2
Skrevet

Menn ler av kinner...det kommer an på hvem du omgir deg med, TS. Forstår at du snakker om personlige erfaringer, siden du ikke kommer med noen konkrete offentlgie eksempler?

Om kvinner er morsomme, og humor slår an hos mennene i publikum, ler de nok.. :)

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Skjønner ikke hva dere snakker om jeg. Jeg kjenner mange morsomme jenter, og får folk til å le støtt og stadig selv også. Man trenger vel ikke kle seg ut i et harry kostyme å synge disneysanger for å være morsom.

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplever det ikke sånn! får stadig gutta til å le jeg! syns nesten det er vanskligere å få jenter til å le, le på ordentlig liksom ikke fnise.. Hmm.. kanskje jeg har litt gutte-humor?

• Liker 1
Skrevet

Mange av kompisene mine synes jeg er morsom. De ler ikke for å være høflige, de skrattler fordi de synes det jeg sier og gjør er morsomt. Jeg legger fort merke til om folk "mener" det når de ler, eller om det er for å være grei. Jeg foretrekker faktisk litt pinlig stillhet hvis det jeg sa ikke var særlig morsomt, fremfor at noen skal le bare for at jeg ikke skal føle meg dum. Jeg er jo ikke morsom hele tiden :fnise:

Skrevet

Jeg opplever det ikke sånn! får stadig gutta til å le jeg! syns nesten det er vanskligere å få jenter til å le, le på ordentlig liksom ikke fnise.. Hmm.. kanskje jeg har litt gutte-humor?

Det er det jeg også tenker! Bestevenninna mi får jeg til å le som bare det, det fins jo flere jenter som ler også, men kompisene er mye enklere. Jeg og bestevenninna mi har litt merkelig humor da, men vi får alltid gutta til å le. Og hverandre så klart!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk det er endel jenter/damer som er morsomme, men man må lete litt etter dem. Jeg har også merket meg at jenter trenger litt trygghet for å faktisk føle seg komfortable med å være morsomme. Personlig har jeg flere kvinnelige kollegaer som er veldig morsomme, og både kjæresten min og andre venninner av meg er morsomme folk.

Generelt er det jo slik at damer vektlegger humor mer hos en mann enn omvendt, i hvert fall for de fleste menn. For menn er humor en teknikk for å gjøre seg interessant hos det motsatte kjønn. Og da er det naturlig at man prøver seg mer, og med tiden blir kjappere i replikken.

Enig. Tror menn scorer poeng på humor hos damer siden det viser tegn på intelligens. Dette er ikke like viktig andre veien så kvinner øver seg ikke så mye. Likevel er jeg hele tida borti damer som kommer med vittige kommentarer men det er få som er den høylytte-skøyer-typen. Så det er ikke det at de ikke har det i seg men de begrenser bruken av det.

Gjest Thefainter
Skrevet (endret)

Hvis en mannlig komikker snakker om hvordan damer, så ler damer fordi damer er flinkere til å le av seg selv og de kjenner seg igjen.

Hvis en kvinnelig komikker snakker om hvordan menn er, så syns ikke mannen det er morsom fordi han tar det som er personangrep.

Jeg syns kvinnelige komikere er dritmorsomme, og de klarer å utvikle seg. Jeg syns de mannlige liksom har gjort det samma om og om igjen :popcorn:

Endret av Thefainter
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å fornærme kvinner eller noe, men jeg har ofte tenkte stille for meg selv at det er mer sjeldent å møte en kvinne med en skikkelig interessant og morsom personlighet, enn tilfellet er for gutter.

Kanskje fordi jenter ofte spiller på andre "talenter" enn personlighet?

Og se f. eks. på hvor mange jenter som vil ha en mann som kan få dem til å le. I trådene hvor jenter beskriver gutter de vil ha, så vil de ha morsomme gutter. Det står også i de fleste datingprofiler på nettsider. "Bra humor er et must" o.l. Det er med andre ord et verktøy vi kan bruke, og et talent vi bør øve på for å imponere jenter.

Jenter trenger ikke vitser og humor for å tiltrekke gutter i samme grad.

Selvsagr finnes det dog morsomme jenter. Det er bare færre av dem. Jeg merker at det meste av humor som jenter kommer med ofte er litt sløvt. Det er mer sannsynlig å høre en frekk eller syrlig morsom kommentar fra en mann. Kanskje vi menn tenker mer på dette? Jeg tror f. eks. det er mer vanlig å utveksle vitser oss i mellom. Det gjør i hvert fall jeg når jeg drikker med kompiser. Vi utveksler vitser, som vi kan gjenfortelle til nye folk neste gang vrevil være morsomme.

AnonymBruker
Skrevet

Det har mye med oppdragelse å gjøre. Og forventninger til kjønnsroller. Vi har disse forventningene mer eller mindre ubevisst, alle sammen.

Husker godt fra min egen barndom, jentene skulle oppføre seg yndig og rolig, og hvis de kom med f.eks. ironiske/sarkastiske morsomme kommentarer fikk de overbærende blikk. Sånn lærer man seg at dette er noe man ikke er flink til. Mens når guttene sa det samme, ble de ansett som "slagkraftige" og fikk beundrende latter tilbake. Så de lærte at det går helt fint.

Har en niese som elsker morsomme og sære tegneserier, hun pleier å ønske seg samlebøker av disse men det får hun sjelden, for ingen synes visst det er en "passende gave" til en jente. Hvor mange ville reagert på at en gutt elsker sånt? Og se på barneklær, helt ned i babystadiet. Gutteklær har ofte morsomme figurer, mens jenteklær har... blomster, hjerter og pusekatter. Vi er m.a.o. med på å "bestemme" at det er sånt jenter skal foretrekke.

Forventninger til kjønnsroller kommer forresten veldig tydelig frem når man leser kommentarer om kvinnelige humorister. "Bra til kvinne å være", "Jøss er hun kvinne? Kult", o.l. Man forventer ikke at jenter er morsomme. Her nytter det ikke bare å skylde på erfaring, dvs. at man ikke er vant til at jenter er morsomme. For den erfaringen skyldes vel så mye de signalene man sender videre.

Husker første gang jeg leste hyberbole-and-a-half (blogg), hysterisk morsom og med fantastiske illustrasjoner. Min første tanke var "hva heter han?". Fant fort ut at det er ei dame, og da var min andre tanke "Jøss. Så kult". Hvorfor synes jeg det er spesielt kult at ei dame gjør sånt? Jo, pga. forventninger til kjønnsroller, som jeg er tillært gjennom livet.

Har også sett mange kommentarer i og om bloggen hennes fra menn som skriver ting som f.eks. "Bare innrøm det, du er egentlig mann", "Morsom dame! Jeg er herved offisielt forelska", osv. Vet ikke med dere andre, men jeg tror ikke mange damer blir overraska over, eller faller "liksom-pladask" for, en ukjent mannlig blogger fordi han lirer av seg morsomme tekster og tegninger. Men man forventer liksom ikke at damer er morsomme, så derfor blir det suuuuperkult når det skjer.

Hvilket signal sender man ut, ved å reagere vantro overfor morsomme damer eller å si at damer per def. ikke er morsomme? Det forsterker en allerede godt forankret holdning til hvordan kvinner er, og dermed videre til hvordan de "skal" være. Man kan gjerne ønske at flere kvinner turte å være morsomme, men det hjelper vel ikke akkurat å stadig utbryte "jøss, du er morsom til kvinne å være" hver gang.

• Liker 1
Skrevet

Eg trur like mange kvinner som menn er morosame. Men eg trur det er vanskelegare for kvinner å vere morosame offentleg. Det er mykje meir fokus på utsjånad osv for kvinner enn for menn. Menn "har lov til å vere stygge", det har ikkje kvinner (misforstå meg rett). Eg trur det er lettare for menn å tørre å vere seg sjølv, le av seg sjølv. Ein morosam mann må "berre" vere morosam. Ei morosam kvinne må vere pen i tillegg for å lykkast.

Privat kjenner eg mange morosame kvinner.

Skrevet

Det har mye med oppdragelse å gjøre. Og forventninger til kjønnsroller. Vi har disse forventningene mer eller mindre ubevisst, alle sammen.

Husker godt fra min egen barndom, jentene skulle oppføre seg yndig og rolig, og hvis de kom med f.eks. ironiske/sarkastiske morsomme kommentarer fikk de overbærende blikk. Sånn lærer man seg at dette er noe man ikke er flink til. Mens når guttene sa det samme, ble de ansett som "slagkraftige" og fikk beundrende latter tilbake. Så de lærte at det går helt fint.

Har en niese som elsker morsomme og sære tegneserier, hun pleier å ønske seg samlebøker av disse men det får hun sjelden, for ingen synes visst det er en "passende gave" til en jente. Hvor mange ville reagert på at en gutt elsker sånt? Og se på barneklær, helt ned i babystadiet. Gutteklær har ofte morsomme figurer, mens jenteklær har... blomster, hjerter og pusekatter. Vi er m.a.o. med på å "bestemme" at det er sånt jenter skal foretrekke.

Forventninger til kjønnsroller kommer forresten veldig tydelig frem når man leser kommentarer om kvinnelige humorister. "Bra til kvinne å være", "Jøss er hun kvinne? Kult", o.l. Man forventer ikke at jenter er morsomme. Her nytter det ikke bare å skylde på erfaring, dvs. at man ikke er vant til at jenter er morsomme. For den erfaringen skyldes vel så mye de signalene man sender videre.

Husker første gang jeg leste hyberbole-and-a-half (blogg), hysterisk morsom og med fantastiske illustrasjoner. Min første tanke var "hva heter han?". Fant fort ut at det er ei dame, og da var min andre tanke "Jøss. Så kult". Hvorfor synes jeg det er spesielt kult at ei dame gjør sånt? Jo, pga. forventninger til kjønnsroller, som jeg er tillært gjennom livet.

Har også sett mange kommentarer i og om bloggen hennes fra menn som skriver ting som f.eks. "Bare innrøm det, du er egentlig mann", "Morsom dame! Jeg er herved offisielt forelska", osv. Vet ikke med dere andre, men jeg tror ikke mange damer blir overraska over, eller faller "liksom-pladask" for, en ukjent mannlig blogger fordi han lirer av seg morsomme tekster og tegninger. Men man forventer liksom ikke at damer er morsomme, så derfor blir det suuuuperkult når det skjer.

Hvilket signal sender man ut, ved å reagere vantro overfor morsomme damer eller å si at damer per def. ikke er morsomme? Det forsterker en allerede godt forankret holdning til hvordan kvinner er, og dermed videre til hvordan de "skal" være. Man kan gjerne ønske at flere kvinner turte å være morsomme, men det hjelper vel ikke akkurat å stadig utbryte "jøss, du er morsom til kvinne å være" hver gang.

:klappe:

Skrevet

Morsomme jenter er vel heller sjelden vare ja, men det finnes noen hederlige unntak som Pernille Sørensen og Linn Skåber.

Så jenter må være stand-up komikere for å være morsomme? Pernille Sørensen og Linn Skåber er hvert fall mye morsommere enn noen gutter jeg kjenner. Men de færreste er jo like morsomme som dem.

Jeg syns det fins like mange morsomme jenter som gutter. Ikke alle gutter er morsomme, langt ifra. Skjønner virkelig ikke hva folk mener, med at de fleste jenter ikke er morsomme..?

AnonymBruker
Skrevet

Dette henger sammen med at hilariarius genet nedarves kun fra far-sønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...