Næjøss Skrevet 24. mai 2011 #1 Del Skrevet 24. mai 2011 Driver å kanskje skal overta en bil av en kompis. Har byttet den til meg, og han sier at den kun er skyldig årets årsavgift og at den må eugodkjennes. Etter å ha sjekket bilens reg.nummer på brønnøysundsregisteret står det ingen heftelser på bilen. Den har blåe oblater på skiltet, og den skal ikke eugodkjennes før September 2011. Men nå er denne kompisen min kjent for å være litt vell "glatt" når det kommer til kjøp og salg av biler, og det ryktes at det er skyldig flere årsavifter på bilen. Er det overhode mulig å finne ut om det er skyldig årsavgift/veg avgift på internett? Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 24. mai 2011 #2 Del Skrevet 24. mai 2011 For å sjekke om årsavgift er betalt sender du REGNR AB12345 til 2282. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 24. mai 2011 #3 Del Skrevet 24. mai 2011 Hvis det ikke står noen heftelser på brreg skal det være ok. Vil du være helt sikker bestiller du en bekreftelse på dette, da vil du ikke kunne stilles ansvarlig for det, dersom det likevel skulle være noe, men det koster noen kroner å få tilsendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 25. mai 2011 #4 Del Skrevet 25. mai 2011 Husker ikke hvilken farge det var på oblatene ifjor jeg, men han hadde ikke fått fjorårets om ikke årsavgift var OK da. Så det er isåfall årets som er skyldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #5 Del Skrevet 25. mai 2011 Hvis det ikke står noen heftelser på brreg skal det være ok. Vil du være helt sikker bestiller du en bekreftelse på dette, da vil du ikke kunne stilles ansvarlig for det, dersom det likevel skulle være noe, men det koster noen kroner å få tilsendt. Tull og tøys. Heftelser på bil på brreg er om bilen er belånt. Årsavgift kommer ikke frem der. Husker ikke hvilken farge det var på oblatene ifjor jeg, men han hadde ikke fått fjorårets om ikke årsavgift var OK da. Så det er isåfall årets som er skyldig. I fjor var det blå, i år kommer røde. Det er fullt mulig å ha riktig oblat selv om årsavgiften ikke er betalt. Hvis bilen har vært avregistrert pr 1. januar i et år, og blir påregistrert på et senere tidspunkt av året, får man riktige kontrollmerker og årsavgiften blir tilsendt i etterkant. Dermed kan man la være å betale regningen og allikevel ha riktige oblater. Årsavgiften går til Statens innkrevningssentral hver høst. Det er som hovedregel den som var eier per 1. januar som får kravet rettet mot seg, men bilen vil ha en avskiltningsbegjæring helt frem til skyldig avgift er betalt. For å sjekke om en bil har betalt årets avgift kan du enten ringe Tollvesenets åravgifttelefon (du finner nummeret på forsiden på toll.no) eller til Statens vegvesens svartelefon. Det kan uansett være greit å ringe sistnevnte før du kjøper bilen, slik at du kan sjekke at andre ting er OK. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 25. mai 2011 #6 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) I fjor var det blå, i år kommer røde. Det er fullt mulig å ha riktig oblat selv om årsavgiften ikke er betalt. Hvis bilen har vært avregistrert pr 1. januar i et år, og blir påregistrert på et senere tidspunkt av året, får man riktige kontrollmerker og årsavgiften blir tilsendt i etterkant. Dermed kan man la være å betale regningen og allikevel ha riktige oblater. Dersom man avregistrerer bilen får man jo ikke en gang tilbake skiltene, før man har betalt alt som er utestående, så dette er ikke mulig. Oblater blir heller ikke sendt ut før alt er bekreftet ok, dvs årsavgift, omregistreringsavgift, eu-kontroll og forsikring. Og at manglende årsavgift og omregistrering kommer opp som heftelser har jeg selv erfart, så det vet jeg at stemmer. Endret 26. mai 2011 av Rayanne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mykela Skrevet 26. mai 2011 #7 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) For å sjekke om årsavgift er betalt sender du REGNR AB12345 til 2282. Takk for info. Da fant jeg ut at forhandleren har betalt årsavgiften for bilen min Endret 26. mai 2011 av Mykela Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #8 Del Skrevet 26. mai 2011 Dersom man avregistrerer bilen får man jo ikke en gang tilbake skiltene, før man har betalt alt som er utestående, så dette er ikke mulig. Oblater blir heller ikke sendt ut før alt er bekreftet ok, dvs årsavgift, omregistreringsavgift, eu-kontroll og forsikring. Og at manglende årsavgift og omregistrering kommer opp som heftelser har jeg selv erfart, så det vet jeg at stemmer. Utestående årsavgift er ikke det samme som årets årsavgift. Man betaler ikke årets årsavgift på forhånd om man påregistrerer en bil som det ikke har vært skilter på i løpet av året. Men skyldig avgift, det vil si fjorårets eller eldre, må betales for at skiltene kommer på. Man får oblater over skranke når man påregistrerer en bil, selv om årets avgift ikke er betalt, da den blir sendt som giro i posten etter påregistrering. Årsavgift og omregistreringsavgift kommer som sagt ikke opp i heftelser på brreg. Det er kun tinglyste heftelser som pant og lån som kommer opp der. Du har nok sjekket skyldig avgifter på en annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 26. mai 2011 #9 Del Skrevet 26. mai 2011 Utestående årsavgift er ikke det samme som årets årsavgift. Nå var det utestående årsavgift fra tidligere år TS spurte om, så da svarte jeg på det. Hun skriver jo i startinnlegget at hun vet at årets avgift ikke er betalt. Og sjekker man bbreg og 2282 skal alt være ok. Og man skal ikke kunne få ut hverken oblater eller skilter uten å betale, dersom det er gått over betalingsfristen i mars. Dersom man skal hente ut skiltene etter dette må man enten vise kvittering på betalt årsavgift, eller betale med kort i skranken, for å få skiltene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #10 Del Skrevet 26. mai 2011 Nå var det utestående årsavgift fra tidligere år TS spurte om, så da svarte jeg på det. Hun skriver jo i startinnlegget at hun vet at årets avgift ikke er betalt. Og sjekker man bbreg og 2282 skal alt være ok. Og man skal ikke kunne få ut hverken oblater eller skilter uten å betale, dersom det er gått over betalingsfristen i mars. Dersom man skal hente ut skiltene etter dette må man enten vise kvittering på betalt årsavgift, eller betale med kort i skranken, for å få skiltene. Nei, man har faktisk ikke mulighet til å betale årsavgift på forskudd (med kort eller fremvisning av kvittering) om man henter ut skiltene på en bil som har vært avregistrert hele året (eller er registreres for første gang). Man får tilsendt giro i etterkant. Registrerer man biler fra mai og utover får man de nye oblatene før man betaler årsavgiften. Sånn er det bare. Det står på toll.no om du ikke tror meg. Derfor er oblater en veldig dårlig pekepinn på om bilen har alle forhold i orden. Oblatordningen forsvinner antakeligvis innen et par-tre år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 26. mai 2011 #11 Del Skrevet 26. mai 2011 Det må i så fall være noe nytt de har begynt med, men har du en link? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #12 Del Skrevet 26. mai 2011 Det må i så fall være noe nytt de har begynt med, men har du en link? Tidligere måtte man betale på forskudd, det har du rett i. Men de siste årene har det altså vært omvendt. Hvis du for eksempel ser her http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=194976&epslanguage=no Så står det "For kjøretøy som registreres i løpet av året er betalingsfristen den 30. i måneden etter registreringen." Det står sikkert nærmere forklart i selve lovteksten til årsavgiften, men orker ikke lete opp det akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 26. mai 2011 #13 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Tidligere måtte man betale på forskudd, det har du rett i. Men de siste årene har det altså vært omvendt. Hvis du for eksempel ser her http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=194976&epslanguage=no Så står det "For kjøretøy som registreres i løpet av året er betalingsfristen den 30. i måneden etter registreringen." Det står sikkert nærmere forklart i selve lovteksten til årsavgiften, men orker ikke lete opp det akkurat nå. Du har hoppet over punktene som gjelder TS... # For kjøretøy som er registrert i motorvognregisteret[?] per 1. januar er betalingsfristen 21. mars. # Krav om innbetaling sendes ut i midten av februar til eiere av kjøretøy som er registrert i motorvognregisteret per 1. januar. Jeg vil tro at det punktet du henviser til først og fremst gjelder nyregistreringer, altså at du drar til Audi og kjøper en splitter ny bil som aldri har vært registrert på noen før. Gjennomfører man et bilsalg mellom privatpersoner har denne bilen høyst sannsynlig vært registrert 1.1 det aktuelle året, og årsavgiften skal være betalt før oblatene sendes ut. Hvem som skal betale årsavgiften er opp til partene å bestemme. Endret 26. mai 2011 av PecanPie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #14 Del Skrevet 27. mai 2011 Du har hoppet over punktene som gjelder TS...# For kjøretøy som er registrert i motorvognregisteret[?] per 1. januar er betalingsfristen 21. mars.# Krav om innbetaling sendes ut i midten av februar til eiere av kjøretøy som er registrert i motorvognregisteret per 1. januar.Jeg vil tro at det punktet du henviser til først og fremst gjelder nyregistreringer, altså at du drar til Audi og kjøper en splitter ny bil som aldri har vært registrert på noen før. Gjennomfører man et bilsalg mellom privatpersoner har denne bilen høyst sannsynlig vært registrert 1.1 det aktuelle året, og årsavgiften skal være betalt før oblatene sendes ut. Hvem som skal betale årsavgiften er opp til partene å bestemme. Ja, det stemmer dette. Diskusjonen utviklet seg litt, så det jeg skrev hadde egentlig ikke noe med TS å gjøre, det var bare generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå