Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skriftlig eksamen idag, og jeg konsentrerer med best om jeg har noe i ørene. Jeg ville høre på musikk, men det fikk jeg ikke lov til. Da ble jeg sittende med øreproppene i ørene uten at ledningen var koblet til noe, men det fikk jeg heller ikke lov til.

Heldigvis fant jeg sov i ro-propper i sekken, og tok det i ørene, men de trodde det var musikk jeg prøvde å høre på igjen.

Da jeg sa at det bare var sov i ro, sa de at jeg ikke fikk lov til å bruke det!???

Var de vanskelige eller er det ikke lov å bruke sov i ro under skriftlig eksamen???

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror akkurat du finner noe regel på dette. Men du må vel gjerne gjøre det som eksamensvaktene mener er rimelig.

Kjenner flere som har brukt ørepropper. Men merkelig at du trodde du skulle få høre musikk på eksamen. Skjønner på en måte at de ble skeptiske til deg pga det. Kanskje annerledes om du hadde gått rett på øreproppene først.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

*Tror IKKE akkurat, mente jeg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha eksamen imorgen også, så da skal jeg kun holde meg til sov i ro...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med AB over her, de ble nok mistenksomme da du prøvde å høre på musikk.

Å høre på musikk er selvfølgelig ikke lov, det finnes mange muligheter for å jukse med f.eks. en MP3-spiller.

Å ha sov-i-ro går nok sikkert helt greit. Jeg har brukt det på mine eksamener både på høgskole og VGS, men det er lurt å snakke med noen om det før eksamensdagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror de hadde reagert annerledes om du hadde gått rett på sov i ro. Det er ikke tillat å bruke elektroniske dingser på eksamen. (Bortsett fra hjelpemidler som kalkulator, men da står det på oppgavesettet hva som er lov.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det som var teit var at de nektet meg å bruke sov i ro. Jeg er helt avhengig av å ha noe i ørene... Blir så ukonsentrert av all støyen rundt meg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skriftlig eksamen idag, og jeg konsentrerer med best om jeg har noe i ørene. Jeg ville høre på musikk, men det fikk jeg ikke lov til. Da ble jeg sittende med øreproppene i ørene uten at ledningen var koblet til noe, men det fikk jeg heller ikke lov til.

Heldigvis fant jeg sov i ro-propper i sekken, og tok det i ørene, men de trodde det var musikk jeg prøvde å høre på igjen.

Da jeg sa at det bare var sov i ro, sa de at jeg ikke fikk lov til å bruke det!???

Var de vanskelige eller er det ikke lov å bruke sov i ro under skriftlig eksamen???

1. Hvorfor skal en ikke kunne få høre på musikk i ørepropper på lavt volum som ikke forstyrrer andre under eksamen?

2. Hvorfor skal en ikke kunne få ha sov-i-ro ørepropper i ørene, slik det er vanlig å ha på lesesaler, på studiesteder og arbeidsplasser rundt omkring??!!! Det var veldig urimelig av eksamensvaktene - jeg ville ha sendt en skriftlig klage!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror de hadde reagert annerledes om du hadde gått rett på sov i ro. Det er ikke tillat å bruke elektroniske dingser på eksamen. (Bortsett fra hjelpemidler som kalkulator, men da står det på oppgavesettet hva som er lov.)

Vi må kunne forvente at en eksamensvakt ikke er en primat?

De bør kunne forholde seg til hva en ørepropp/sov-i-ro er, versus headphones til musikk - det er lett å se forskjell.

Ørepropper mot støy er tillatt overalt, og det finnes ikke en eneste god begrunnelse til å forby det!

Ørepropper mot støy er ikke et "hjelpemiddel" til eksamen (slik en kalkulator er)! Hjelpes... :nei:

AnonymBruker
Skrevet

1. Hvorfor skal en ikke kunne få høre på musikk i ørepropper på lavt volum som ikke forstyrrer andre under eksamen?

Fordi de lett kan brukes til juks.

At de nektet TS å bruke sov-i-ro synes jeg også var drøyt, men de ble nok rett og slett mistenksomme da hun prøvde å høre på musikk.

• Liker 3
Skrevet

2. Hvorfor skal en ikke kunne få ha sov-i-ro ørepropper i ørene, slik det er vanlig å ha på lesesaler, på studiesteder og arbeidsplasser rundt omkring??!!! Det var veldig urimelig av eksamensvaktene - jeg ville ha sendt en skriftlig klage!

1. Fordi man kan ha spilt inn egne lydfiler (og dermed jukse), og fordi uansett hvor lavt man spiller, vil andre kunne høre det? Det er stille i et eksamenslokale...

2. Det er merkelig, ja. De var kanskje lei av at h*n tøyde grensene? Jeg har flere ganger fått beskjed om at ørepropper er lov under eksamen for å stenge ute lyd.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg virkelig lyst til også. Følte de ødela eksamen for meg... Jeg kunne sikkert gjort det litt bedre på eksamen om jeg var litt mer konsentrert...

Hvor sender jeg skriftlig klage hen?

Skrevet

At de nektet TS å bruke sov-i-ro synes jeg også var drøyt, men de ble nok rett og slett mistenksomme da hun prøvde å høre på musikk.

Det er mekanismen. Men er det holdbart juridisk? Her er det noen herskemennesker som har gått utover sitt mandat, og de bør tas kraftig.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det har jeg virkelig lyst til også. Følte de ødela eksamen for meg... Jeg kunne sikkert gjort det litt bedre på eksamen om jeg var litt mer konsentrert...

Hvor sender jeg skriftlig klage hen?

Vil anbefale deg, dersom du sender klage, å utelate at du ikke fikk lov til å høre på musikk under eksamen og kun nevne at du ikke fikk bruke sov-i-ro. Selvfølgelig er det ikke lov å høre på musikk under en eksamen - skulle tro du selv skjønte det uten å måtte bli fortalt det...

Jeg hadde forøvrig blitt mektig irritert om det var lov å høre på musikk under eksamen for det er ganske mange som ikke selv skjønner når de forstyrrer andre ved å spille for høyt, og da måtte man brukt tid på å få eksamensvaktene til å "ta seg av problemet"...under en tre-timers eksamen med masse spørsmål er det greit å slippe det :)

• Liker 5
Skrevet

Om det er forbud mot sov-i-ro må det være for at du skal kunne høre beskjedene eksamensvaktene eventuelt skulle finne på å gi (feil i en oppgave, 1 time igjen til eksamen er ferdig osv.)

Det er litt det samme på fly - jeg har sittet med øreproppene i uten at mobilen er påskrudd, men likevel fått beskjed om å ta ut proppene. Jeg tolket det dithen at man skal være observant under take-off og landing. (Men da burde det jo strengt tatt ikke være lov å sove heller...)

Sov-i-ro burde absolutt være lov under alle former for eksamener. Du vet aldri om du havner ved siden av en "puster" (en som puster tungt, gjerne med en raspete lyd på utpust, uten å være klar over det selv). Da hadde eksamenen min vært ødelagt for min del, jeg har ikke sjans til å blokkere ut pustere :P

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi kunne bruke ørepropper (sov-i-ro), men da måtte det står for vår regning om vi ikke fikk med oss beskjeder.

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg, dersom du sender klage, å utelate at du ikke fikk lov til å høre på musikk under eksamen og kun nevne at du ikke fikk bruke sov-i-ro. Selvfølgelig er det ikke lov å høre på musikk under en eksamen - skulle tro du selv skjønte det uten å måtte bli fortalt det...

Jeg hadde forøvrig blitt mektig irritert om det var lov å høre på musikk under eksamen for det er ganske mange som ikke selv skjønner når de forstyrrer andre ved å spille for høyt, og da måtte man brukt tid på å få eksamensvaktene til å "ta seg av problemet"...under en tre-timers eksamen med masse spørsmål er det greit å slippe det :)

Jeg har sånne ørepropper fra KOSS, som er veldig stille. Lyden plager ikke sidemannen selv om jeg spiller litt høyt. Om jeg spiller veldig høyt høres det kanskje.

Har ofte tatt toget, og sidemannen har noen ganger spurt hva slags ørepropper jeg bruker, siden de ikke hører at jeg spille musikk.

Men, men ... det var kanskje dumt av meg.

Idag hadde jeg eksamen igjen, og jeg satt på sov-i-ro i ørene uten problem.

Dessuten blir det ikke helt lydtett med sov-i-ro, for jeg hører kart og tydelig når de gir beskjeder på høyttalerene.

Grunnen til at det er godt å bruke sov-i-ro er at det stenger ute irriterende smålyder som rasling i papir, slafsing og slurping, knitring i papir, hvisking, tasling bortover gulvet, osv osv ...

AnonymBruker
Skrevet

Om det er forbud mot sov-i-ro må det være for at du skal kunne høre beskjedene eksamensvaktene eventuelt skulle finne på å gi (feil i en oppgave, 1 time igjen til eksamen er ferdig osv.)

Det er litt det samme på fly - jeg har sittet med øreproppene i uten at mobilen er påskrudd, men likevel fått beskjed om å ta ut proppene. Jeg tolket det dithen at man skal være observant under take-off og landing. (Men da burde det jo strengt tatt ikke være lov å sove heller...)

Sov-i-ro burde absolutt være lov under alle former for eksamener. Du vet aldri om du havner ved siden av en "puster" (en som puster tungt, gjerne med en raspete lyd på utpust, uten å være klar over det selv). Da hadde eksamenen min vært ødelagt for min del, jeg har ikke sjans til å blokkere ut pustere :P

Haha, ja, jeg glemte pusting ... grusomt :fnise:

Skrevet

Jeg har sånne ørepropper fra KOSS, som er veldig stille. Lyden plager ikke sidemannen selv om jeg spiller litt høyt. Om jeg spiller veldig høyt høres det kanskje.

Har ofte tatt toget, og sidemannen har noen ganger spurt hva slags ørepropper jeg bruker, siden de ikke hører at jeg spille musikk.

Dessuten blir det ikke helt lydtett med sov-i-ro, for jeg hører kart og tydelig når de gir beskjeder på høyttalerene.

Grunnen til at det er godt å bruke sov-i-ro er at det stenger ute irriterende smålyder som rasling i papir, slafsing og slurping, knitring i papir, hvisking, tasling bortover gulvet, osv osv ...

Det er ikke det det handler om. Det handler om at å høre på lydfiler er juksing, ingen vet hva du har spilt inn. Om det var lov med propper i ørene kunne man jo ha spilt hele pensum inn på mp3-spilleren! Skjønner ikke at det skal være vanskelig å forstå? Det er ikke lov til å bruke mobilen som kalkulator heller, selv om du lover på tro og ære å kun bruke den til det.

Sov-i-ro er vel oftest greit, vil jeg tro.

Skrevet

Bra du fikk bruke sov-i-ro uten problemer i dag da :)

Og setter pris på at du sørger for å ha bra headphones når du spiller høy musikk ute blant folk...er flere som burde gjøre dette:) Men, regner med at du ikke kommer til å prøve å høre på musikk under eksamen igjen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...