bukett Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Eksempeldag - akkurat i dag spiste jeg følgende: Frokost: 3 knekkebrød (blant de sunneste), makrell i tomat, 1/2 avoocado Lunch: Det samme som frokst, samt 2 hardkokte egg Mellom: 1 eple, 2 kaffe latte (lett melk) Middag: 2 lakseburgere, fullkornsris, stangselleri, rødbet,reddik, rødløk og tomat Kvelds: 4 knekkebrød, makrell i tomat Trening: ca 3 joggeturer pr uke (ca 45 minutter med innlagte gåpauser). Drikke: vann, 2 glass lett-Solo Men...jeg går ikke noe særlig ned i vekt, eller i cm rundt midjen. Ønsker smalere mage og midje. Men det skjer ikke så mye. Har treningskort, men synes det å trene alene med styrketrening er kjedelig. Er også utrolig svak i armene. Musikk og gruppe hjelper ikke. Synes "klatring i trær" og styrketrening andre steder enn i et treningsstudio med apparater er mer inspirerende, men vet ikke hvordan/hvor. Noen innspill?
marieee Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Kanskje du skal telle kalorier i en periode for å se hvor mye du får i deg? Vektklubben.no har en gratis kaloriteller. Husk at advokado inneholder mange kalorier og du spiser det til flere måltider på en dag. Lykke til!
Sherry Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Selv om du spiser sunt, kan det fortsatt bli for mye. Husk kalorier ut vs. kalorier inn! Det er umulig å ikke gå ned i vekt hvis du forbrenner mer enn du spiser.. BAre i en boks makrell i tomat er det 283 kcal. inneholder også en god del fett (sunn, vell og merke)!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Det ser jo ut som du spiser sunt (men jeg ville ha droppet den Soloen). Har du prøvd alle gruppetimer som er eller? Siden du synes det er så kjedelig mener jeg. Synes det er litt merkelig jeg da, for hvam har vel til tid å "kjede seg" under en tøff treningsøkt? Tror nok det er treningen som kan hjelpe her ja. Hjelper ikke å spise aldri så sunt om en ikke letter på ræva 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Kanskje du skal telle kalorier i en periode for å se hvor mye du får i deg? Vektklubben.no har en gratis kaloriteller. Husk at advokado inneholder mange kalorier og du spiser det til flere måltider på en dag. Lykke til! Hun spiser en HALV avocado om dagen. Det er ikke for mye. Hadde det vært to hele avocadoer om dagen derimot...
Sissan9 Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Når du er ferdig med frokost og lunsj har du spist over 1000 kalorier allerede. Sunne kalorier for hjerte og sunt fett, men aaaltfor mye om du vil ned i vekt. Totalt nærmer du deg 2000 kalorier på en dag som du har beskrevet. Og du løper av deg 350-400 annenhver dag. Det er fint om du skal stabilisere, men vil du ned i vekt, må du nok litt ned på inntaket eller trene mer. Og bare ved å bytte ut noe av makrellen og avokadoen med skinke og agurk, eller BARE egg til lunsj, er du langt på vei mot mål. Lurer på om du sliter med manglende metthetsfølelse siden du spiser 3-4 knekkebrød?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Husk at advokado inneholder mange kalorier og du spiser det til flere måltider på en dag. Hva er det du fabler om?
bukett Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 25. mai 2011 Lurer på om du sliter med manglende metthetsfølelse siden du spiser 3-4 knekkebrød? Det tror jeg faktisk at jeg må gjøre! Kjedsomhet kombinert med manglende metthetsfølelse. Har ikke testet ut gruppetimer med styrke..og legger ikke for mye kraft og innsats inn i treningen. Før, når jeg presenterte en eksempeldag på inntak av mat, var tilbakemeldingene entydige: "du spiser for lite". Nå har jeg økt det litt - og da er det "for mye". Så da må jeg nok redusere kaloriinntaket mer! Hvorfor blir noen raskere "mett" enn andre? Kjipt at jeg må spise så mye da...
Sissan9 Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Hvis du hadde spist 2 knekkebrød med skinke i stedet for 3-4 med makrell i tomat og avokado, ville dagen din hatt for lite mat. Dersom du har økt både antall knekkebrød og endret pålegg fra fettfattig til fettrik, vil frokost og lunsj alene være for lite og for mye. Dersom du i tillegg trente styrke før, vil svarene være annerledes. Ønsker du å øke forbrenningen din varig, må du nok også trene styrke. Økt muskelmasse øker forbrenningen selv i hvile. Har du prøvd time med personlig trener? Kan være verdt å forsøke. Selv har jeg personlig trener 1 gang hver 4-6 uke, for å sette opp riktig program for meg, og for å bytte apparater så jeg ikke skal kjede meg sånn. Og så har jeg favorittmusikken på ipoden. Det fungerer for meg. Jeg syns ikke du spiser for mye mat, men du spiser for mange kalorier. Frokosten er fin, fettet gir økt metthetsfølelse, men når du følger opp til lunsj, blir det for mye. Jeg ville også vurdert å bytte et knekkebrød med en frukt eller grønnsak, alternativt byttet til en brødskive og et knekkebrød for å øke metthetsfølelsen. Middag er jo helt fint. Og når du kjeder deg litt, og spiser pga det - velg jordbær e.l. Godt snop, koster litt penger, men gir nesten ingen kalorier. Det at du sliter med metthetsfølelse kommer nok av at du fyller lite med volum i magen, samt kanskje at du er veldig fokusert på maten akkurat nå? Det er uansett en vanesak å endre matmengde. 1
Gjest *Maja* Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Eksempeldag - akkurat i dag spiste jeg følgende: Frokost: 3 knekkebrød (blant de sunneste), makrell i tomat, 1/2 avoocado Lunch: Det samme som frokst, samt 2 hardkokte egg Mellom: 1 eple, 2 kaffe latte (lett melk) Middag: 2 lakseburgere, fullkornsris, stangselleri, rødbet,reddik, rødløk og tomat Kvelds: 4 knekkebrød, makrell i tomat Trening: ca 3 joggeturer pr uke (ca 45 minutter med innlagte gåpauser). Drikke: vann, 2 glass lett-Solo Men...jeg går ikke noe særlig ned i vekt, eller i cm rundt midjen. Ønsker smalere mage og midje. Men det skjer ikke så mye. Har treningskort, men synes det å trene alene med styrketrening er kjedelig. Er også utrolig svak i armene. Musikk og gruppe hjelper ikke. Synes "klatring i trær" og styrketrening andre steder enn i et treningsstudio med apparater er mer inspirerende, men vet ikke hvordan/hvor. Noen innspill? Mye knekkebrød her...kan bli litt mye fiber for kroppen. Hva med å ertatte noe av knekkebrødet med en kyllingsalat med tomat og agurk? Kutt ned på makrellen i tomat(holder med et knekkebrød om dagen med det) og pøs på med magert kjøttpålegg med masse agurk på Karbonadedeig er bra å lage karbonader og annet stæsj med....lite kalorier, men masse energi 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Dropp brus!!!!!! Det er virkelig ikke hverdags drikke uansett hvor mye det er merket med 'lett'. Dropp kaffe latte, det er lett 150-200 kalorier i kaffe latte. Ellers tell kalorier. Du kan faktisk spise sunt, men allikevel spise såpass mange kalorier at du spiser mer enn forbrenningen din.
Envy Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Enig med de over om at du bør telle kalorier, og droppe brusen. Alt sånt kos kan du sette av en "spisedag" til, eksempelvis lørdag. Utover det mistenker jeg at du gjør ting litt halvveis? Utifra innlegget virker du litt demotivert, som i, du vil nå målet, men du er egentlig ikke nevneverdig interessert i veien dit. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Dropp brus!!!!!! Det er virkelig ikke hverdags drikke uansett hvor mye det er merket med 'lett'. Dropp kaffe latte, det er lett 150-200 kalorier i kaffe latte. Ellers tell kalorier. Du kan faktisk spise sunt, men allikevel spise såpass mange kalorier at du spiser mer enn forbrenningen din. Har lest den steningen tre ganger nå, men skjønner fortsatt ikke hva du mener :gjeiper:
Envy Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Har lest den steningen tre ganger nå, men skjønner fortsatt ikke hva du mener :gjeiper: Hun mener vel at kvinner skal ha ca 2000 kcal om dagen (litt avhengig av aktivitetsnivået), så om man da spiser 3000 kcal om dagen og forbrenner 500 av det kaloriantallet man ligger over, ligger man fremdeles 500 kcal over det man bør, og legger på seg. Hvertfall slik jeg har forstått det?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 Hun mener vel at kvinner skal ha ca 2000 kcal om dagen (litt avhengig av aktivitetsnivået), så om man da spiser 3000 kcal om dagen og forbrenner 500 av det kaloriantallet man ligger over, ligger man fremdeles 500 kcal over det man bør, og legger på seg. Hvertfall slik jeg har forstått det? Aha..sikkert det h*n mener. Er litt treg noen ganger..
bukett Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #16 Skrevet 25. mai 2011 Utover det mistenker jeg at du gjør ting litt halvveis? Utifra innlegget virker du litt demotivert, som i, du vil nå målet, men du er egentlig ikke nevneverdig interessert i veien dit. Forstår at jeg godt kan begynne å "telle" litt kalorier...har ikke gjort det før. Ja, stemmer! Er faktisk litt generelt demotivert. Ønsker å høyne innsatsen, men er ikke helt der ennå. Takker for svarene.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #17 Skrevet 25. mai 2011 Det er ganske enkelt sånn at selv om du spiser sunn mat så går du ikke nødvendigvis ned i vekt. Du kan nemlig få i deg 2000 kalorier fra den sunne maten og når forbrenningen din er på 1700, kommer du til å gå opp i vekt med tiden.
Envy Skrevet 25. mai 2011 #18 Skrevet 25. mai 2011 Forstår at jeg godt kan begynne å "telle" litt kalorier...har ikke gjort det før. Ja, stemmer! Er faktisk litt generelt demotivert. Ønsker å høyne innsatsen, men er ikke helt der ennå. Takker for svarene. Hva motiverer deg? Tenk nøye igjennom motivene dine, og hver gang du får lyst til å droppe trening, eller spise litt ekstra, så se for deg motivene dine, hvorfor gjør du dette? Jeg hadde skikkelig lyst på en is i sted, skikkelig! Men så så jeg ned på magen min, og endte opp med å spise en banan og være storfonøyd med det Du nevnte at du har tilgang på treningssenter? Hva med å gi det en ny sjans, snakke med en veileder, få satt opp et skikkelig program med øvelser du liker. Det at du er svak i armene er jo en kjempemotivasjon til å jobbe med å bli sterkere i armene! Hvis du har råd og mulighet anbefaler jeg også at du tar en InBody test på nevnte treningssenter, da får du ganske nøyaktige beregninger på hva kroppen din inneholder, og det i seg selv er en kjempemotivasjon for å pushe på og nå opp til et bedre resultat Du vet, det er ikke tallet på vekta, eller BMI'en som er viktigst, men hva det består av 1
Gjest Tjoms Skrevet 25. mai 2011 #19 Skrevet 25. mai 2011 Enig i at du spiser for mye knekkebrød. Kan bli mye fiber, men også voldsomt mye karbohydrater, noe mange reagerer negativt på i forhold til vektnedang/oppgang. Bytt ut lunsjen med en salat istedet, og ha et grovt rundtstykke ved siden av hvis du trenger det. Altfor lite grønt i kosten din for en hel dag syns jeg. Masse grønnsaker/salat er viktig. 4 knekkebrød til kvelds er også litt mye syns jeg, hva med å bytte ut 2 av knekkebrødene med 1 grapefrukt, evnt lage en liten omelett? Makrell i tomat kunne sikkert vært byttet ut med noe lettere pålegg til et av måltidene, det er greit med en balanse. lett-solo er brus uansett om det er lett eller ikke. Drikk vann eller urtete! 1
Ethereal Skrevet 25. mai 2011 #20 Skrevet 25. mai 2011 På NHI.no er det en kalkulator som skal regne ut ditt dagsbehov for kalorier, avhengig av alder, vekt og høyden din. Prøv den Vil også anbefale deg å bytte ut knekkebrødet med et godt brød, hvis du føler du ikke blir ordentlig mett av knekkebrød. Jeg syns brødene fra Godt Brød eller Baker Hansen er veldig gode og mettende, og jeg kan gå mange timer uten å bli sulten etter å ha spist et par brødskiver fra dem. Vet ikke hvor i landet du bor, men om det ikke er Godt Brød eller Baker Hansen der, så kan du jo gå til din lokale baker og spørre om de har noe godt og mettende brød. Eller lage ditt eget! Prøv å gå mer også, gjerne en halvtime hver dag. Kjempelurt å gå til jobb eller skole. Da blir det ikke "gåing for gåingens skyld". Kjøp deg et par gode sko også. Det gjør det mye lettere å hive på seg skogene og rusle et sted, i stedet for å ta bilen eller bussen. Jeg bor i Oslo, og hater å gå rundt i flate sko som Converse eller ballerina. Gode joggesko er tingen. Det er mine tips til hvordan du kan gjøre ting litt lettere, uten å måtte gjøre drastiske forandringer 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå