Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er arbeidsinnvandrer med intensjon om å bosette seg og arbeide permanent i Norge, hvordan er det da med muligheter for boliglån i en norsk bank?

Vedkommende vil komme til å ha et vanlig, norskt personnummer.

Er det noen sinne mulig for vedkommende å få bruke banktjenester som bolig og billån?

Vil banken helst bruke en bestemt periode på å opprette et enkelt kundeforhold med vedkommende før de kan/vil tilby lånetjenester?

Har bankene vanligvis klare retningslinjer for dette, eller vurderer de hver situasjon helt individuelt?

Dette er forresten snakk om en mann i slutten av 20-årene fra USA med en høyere stilling i oljeindustrien (ingeniør/utvikling/forskning). Startlønn i ny stilling i Norge er rett i overkant av 500.000,- med veldig gode utsikter til lønnsforhoyelse i nær fremtid. I tilfelle det er til hjelp.

Han vil aller helst kjøpe fremfor å leie bolig i den dyre oljebyen Stavanger.

Finnes det håp?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det tror jeg.. Jeg jobber som megler, og vi har ofte utenlandske statsborgere som kjøpere - og de får lån i norsk bank, med sikkerhet i boligen de kjøper. Det forutsetter (som for alle andre lånekunder) at de har fast inntekt og betalingsevne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier bolig i et annet land, og da ble jeg sjekket på samme vis som man blir i Norge. I tillegg kontaktet de min norske fillial (samme bank) for å sjekke kontohistorien min. Regner med at det skal gå greit i Norge også, det eneste jeg kan tenke meg er at han muligens må ha et kundeforhold der en stund for å få beste rentevilkår.

AnonymBruker
Skrevet

At man får lov til å kjøpe bolig som utenlandsk statsborger, ja.

At man da får lån i norsk bank, nei.

At man kan få lån i egen bank for å kjøpe bolig i Norge, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Tror du virkelig at ingen utenlandske statsborgere eier bolig i Norge med lån i norsk bank?

• Liker 1
Gjest grønnfi
Skrevet

Hvis man er arbeidsinnvandrer med intensjon om å bosette seg og arbeide permanent i Norge, hvordan er det da med muligheter for boliglån i en norsk bank?

Vedkommende vil komme til å ha et vanlig, norskt personnummer.

Er det noen sinne mulig for vedkommende å få bruke banktjenester som bolig og billån?

Vil banken helst bruke en bestemt periode på å opprette et enkelt kundeforhold med vedkommende før de kan/vil tilby lånetjenester?

Har bankene vanligvis klare retningslinjer for dette, eller vurderer de hver situasjon helt individuelt?

Dette er forresten snakk om en mann i slutten av 20-årene fra USA med en høyere stilling i oljeindustrien (ingeniør/utvikling/forskning). Startlønn i ny stilling i Norge er rett i overkant av 500.000,- med veldig gode utsikter til lønnsforhoyelse i nær fremtid. I tilfelle det er til hjelp.

Han vil aller helst kjøpe fremfor å leie bolig i den dyre oljebyen Stavanger.

Finnes det håp?

Stavanger Kommune tilbyr noe som heter startlån. (noe de fleste kommuner tilbyr) Målgruppa er i utgangspunktet folk som vanligvis ikke kommer seg inn på boligmarkedet pga lav inntekt. MEN fordi det er få banker som ønsker å gi lån til "ny kommere" er det mulig for ham å få lån der. Husbanken står i sammen med kommunen og gir dette tilbudet. I noen kommuner er det slik at det er lettere å få lån i begynnelsen av året, de deler ut til det er tomt. Jeg ville ha ringt kommunen (Boligetaten?) og forhørt meg på hans vegne.

Lykke til :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Tror du virkelig at ingen utenlandske statsborgere eier bolig i Norge med lån i norsk bank?

Det vet jeg ikke, for jeg kjenner ikke alle. Er selv dansk hvis dette er viktig info for deg. Og han det er snakk om har sikkert bank der han er fra. Og da er det vel ingen vits i å lage problemer ut av noe som ikke er et problem.

Skrevet

Jeg tror han får lånt penger hvis han har norsk personnumer. Men nå vet jeg ikke hvordan dette med å få personnummer fungerer i Norge. Selv har jeg bodd i Sverige og der var det i hvertfall uproblematisk. Uten personnummer kommer han ikke langt. Og da kan han som noen her nevner sikkert ta opp lån der han kommer fra :)

AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg ikke, for jeg kjenner ikke alle. Er selv dansk hvis dette er viktig info for deg. Og han det er snakk om har sikkert bank der han er fra. Og da er det vel ingen vits i å lage problemer ut av noe som ikke er et problem.

Det er helt irrelevant hvor du kommer fra, men du må da selv høre at det er fullstendig ulogisk at det ikke skal være mulig for en utenlandsk statsborger å få boliglån i Norge? Det er jo ikke slik i Danmark engang, så jeg forstår ikke hvor du har det fra.

Forøvrig er det mange grunner til at man vil ønske å ha boliglån der man kjøper bolig, blant annet markedet man er eksponert mot, valutaendringer etc. Når mannen det er snakk om tydeligvis har lønn i norske kroner, er det ihvertfall meningsløst å skulle ha et amerikansk lån.

• Liker 1
Skrevet

Dette er langt fra noen fasit.

Ja, man kan som utenlandsk statsborger i utgangspunktet få lån i en norsk bank. Hvor lett det er å få til er en annen sak. Er man helt ny i landet slik at banken ikke får innhentet noen form for kredittvurdering er det nok ikke like lett som en veletablert "utlending" som har bodd her i noen år og kan vise til fast inntekt osv. Men, statsborgerskapet i seg selv er ikke avgjørende.

At man får lån i en utenlandsk bank for kjøp av bolig i Norge er ingen selvfølge. Det er på ingen måte en selvfølge at en utenlandsk bank ønsker, eller i det hele tatt har mulighet til, å gi lån med sikkerhet i eiendom i et annet land (i dette tilfellet Norge)

Skrevet

Oljeselskapene her pleier å ha et tilbud om latterlig billig leilighet til nyansatte, markert under markedspris. Der kan han bo til han har fått ordnet formalitetene for å kjøpe og uten at det koster en arm og en nyre i måneden for leie på det åpne markedet.

Skrevet

Dette er ikke noe problem! Utenlandske lånetakere er en stor andel av alle lånekunder i bankene:)

Vi fikk boliglån veldig lett, begge fra utlandet, og fikk samtidig tilbud om å låne til hytte eller bil, siden vi lånte så lite i forhold til hva vi kunne få. I vårt byggefelt bor det 8 familier til fra utlandet, alle eier bolig (enebolig). Jeg har mange bekjenter i Rogaland område, som har kjøpt bolig.

Så lenge man kan vise sikre inntekter, kan man få lån.

Men det varierer fra bank til bank, også. I noen banker, f.eks. Fana Sparebank, fikk vi beskjed om at de ikke lånte ut til utlendinger. Men SpareBank 1 i Rogaland er veldig behjelpelige, så lykke til for vennen din:)

Skrevet

Ja, det er håp. :)

• 3 år senere...
Skrevet

Hei, Jeg lurer på en ting. kan man egentlig kjøpe bolig/hus når man ikke er norskstatsborger? Også når man har oppholdtillatelse, fast jobb, norsk personnummer & og har bodd lenge i Norge.

Skrevet

Ja det tror jeg.. Jeg jobber som megler, og vi har ofte utenlandske statsborgere som kjøpere - og de får lån i norsk bank, med sikkerhet i boligen de kjøper. Det forutsetter (som for alle andre lånekunder) at de har fast inntekt og betalingsevne.

Beklager, men gjelder dette nå også i 2014. Kan man kjøpe bolig/hus når man ikke er norsk statsborger, men har fast jobb, oppholdtillatelse, personnummer og har bodd lenge i Norge. kan man da kjøpe bolig i Norge? Er det mulighet?

Skrevet

Stavanger Kommune tilbyr noe som heter startlån. (noe de fleste kommuner tilbyr) Målgruppa er i utgangspunktet folk som vanligvis ikke kommer seg inn på boligmarkedet pga lav inntekt. MEN fordi det er få banker som ønsker å gi lån til "ny kommere" er det mulig for ham å få lån der. Husbanken står i sammen med kommunen og gir dette tilbudet. I noen kommuner er det slik at det er lettere å få lån i begynnelsen av året, de deler ut til det er tomt. Jeg ville ha ringt kommunen (Boligetaten?) og forhørt meg på hans vegne.

Lykke til :jepp:

Må spørre def i gjen om du lever i en verden der du tror banken "går tom for penger"? Dette har du nemlig skrevet i en annen tråd, for få dager siden.

Startlån fra kommunen får man ikke uansett livssituasjon når man har over 500 000 i inntekt. Der er inntektsgrenser som ligger langt lavere enn dette for 1 persons husholdninger.

Vedkommende bør heller kontakte og undersøke om firmaet har ordninger han kan benytte, for lån / tilskudd til etablering. Ett stort oljeselskap gav for noen år siden 200 000 i rente fritt billån til en ansatt jeg kjenner.

Ellers kan det jo og være muligheter for at vedkommende kan få lån i sin USA bank?

Anonymous poster hash: 8494f...a2a

• Liker 1
Skrevet

Må spørre def i gjen om du lever i en verden der du tror banken "går tom for penger"? Dette har du nemlig skrevet i en annen tråd, for få dager siden.

Startlån fra kommunen får man ikke uansett livssituasjon når man har over 500 000 i inntekt. Der er inntektsgrenser som ligger langt lavere enn dette for 1 persons husholdninger.

Vedkommende bør heller kontakte og undersøke om firmaet har ordninger han kan benytte, for lån / tilskudd til etablering. Ett stort oljeselskap gav for noen år siden 200 000 i rente fritt billån til en ansatt jeg kjenner.

Ellers kan det jo og være muligheter for at vedkommende kan få lån i sin USA bank?

Tråden er over tre år gammel, du fikk med deg det?

Men vil likevel svare på det du skriver her.

Det er flere som har fått startlån selv med inntekt på 500 000 i året. Det er flere kriterier enn kun inntekten de ser på. Enten de får fullfinansiering eller startlån kun som tilleggslån for å dekke opp deler av/hele egenkapitalen.

Det er også flere kommuner som ikke har igjen penger til startlån på slutten av året. "Banken" går ikke tom for penger, men kommunens bevilgning av startlånskroner er da blitt brukt opp. Så det personen du svarer skriver stemmer faktisk i flere kommuner. Enkelte steder så blir pengene brukt opp før sommeren. Og ikke alle kommuner kan eller ønsker å søke Husbanken om mer penger. Det er avsatt en gitt sum til startlån pr år, og den blir ofte brukt opp ja.

Anonymous poster hash: 394ed...c4e

Skrevet

Jeg har over 500 000 i inntekt, men fikk likevel startlån fra kommunen pga spesiell livssituasjon.

Anonymous poster hash: 26db7...334

Gjest Margit Spat
Skrevet

Beklager, men gjelder dette nå også i 2014. Kan man kjøpe bolig/hus når man ikke er norsk statsborger, men har fast jobb, oppholdtillatelse, personnummer og har bodd lenge i Norge. kan man da kjøpe bolig i Norge? Er det mulighet?

Ja, utenlandske statsborgere kan låne penger i norske banker og kjøpe seg bolig i Norge.

Skrevet

Ja. Be om et møte med banken din for å høre om dine muligheter for finansiering.

Anonymous poster hash: 6758a...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...