AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 hvis man vil innføre rutine på at ungen skal legge seg i syv tiden på kvelden. hvordan gjør man dette da i forhold til amming? er jo vanskelig å få det til å passe at hun er sulten AKKURAT før kl syv?
Neala Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Jeg ville ikke prøvd å lage rutiner på en 6 uker gammel baby. Sjelden at så små babyer tar "instrukser". 2
Drømmer om 2 Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 TS:Man må gjerne prøve med rutiner på ett så lite barn, Men det lar seg skjelden gjøre da bebbisen under 3mnd ikke vet forskjell på natt og dag osv! vi startet med søvn rutiner ved 3 mnd alder, altså vi repeterte leggerutinene. Bading,mat,sang,sov etter ca 3 uker med inn og ut på soverommet(ved gråting) så hadde vi en snuppe som sov natta igjennom og vi fikk koslig alenetid på kvelden :D (hendte det var behov for pupp) Vil også legge til at vi startet med leggingen ca 21.00 og ende opp ca kl 19.00 etter ca 2 mnd!! Lykke til.
Redbull Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Vi lagde rutiner på babyen vår da den var 3 uker, dette gikk kjempe flott, og hun har lagt seg 17.30-18.30 hver kveld etter dette! Men jeg ammet ikke. Jeg begynte med å gi flaska innpå rommet, med bare en liten åpning på døra så det ble minst mulig lys. Snakka ikke og koste ikke. Til slutt trengte vi ikke å gi "kvelds flaska" for at hun sjønte at det var nett, var nok med stelle rutinene og på med nattdrakten. Jeg ville ikke "timet" inn amminga, da du alikevel må amme om en time eller to igjen alikevel. Legg henne til ønsket tidspungt, å gi henne mat innpå rommet, (mørkt, stille) når hun vil ha det! Lykke til!
helenaa Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Jeg er enig i at 6 uker er tidlig, men er selv interessert i erfaringer på så små eller eldre barn. Bestemte dere et tidspunkt som var leggetid, eller bestemte babyen dette? Ga dere mat ved dette tidspunktet, selv om det ikke var lenge siden sist? Vekket dere noen gang babyen på dagtid, så den ikke skulle ødelegge for leggetiden? (håper ikke du opplever at jeg kupper tråden, TS. Jeg tror vi er ute etter det samme?)
Redbull Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 etter ca 3 uker med inn og ut på soverommet(ved gråting) så hadde vi en snuppe som sov natta igjennom og vi fikk koslig alenetid på kvelden :D (hendte det var behov for pupp) Hvordan viste du at hun ikke ville ha mat når hun grein? Jeg spør pga er i samme situasjon selv, så vil bare lære, ikke kritisere! Lot dere henne gråte? Gav du mat? Hvordan avvente du med nattmatinga? Jeg har ikke tenkt å begynne med dette ennå siden jenta mi kun har ett måltid på natta og legger dårlig på seg, men tenkte bare jeg skulle spør!
Redbull Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Jeg er enig i at 6 uker er tidlig, men er selv interessert i erfaringer på så små eller eldre barn. Bestemte dere et tidspunkt som var leggetid, eller bestemte babyen dette? Ga dere mat ved dette tidspunktet, selv om det ikke var lenge siden sist? Vekket dere noen gang babyen på dagtid, så den ikke skulle ødelegge for leggetiden? (håper ikke du opplever at jeg kupper tråden, TS. Jeg tror vi er ute etter det samme?) Her var babyen trøtt rundt de tider. Hendte jeg vekket henne en halvtime, time før leggetid, men det har skjedd to ganger og var egentli helt unødvendig her. Skal sies at jeg har verdens ENKLESTE unge da!! Hadde ikke innført rutiner så tidlig om det ikke var så enkelt på henne... Vi gav flaske innpå mørkt soverom når hun skulle legge seg i begynnelsen, dette gjorde vi en uke eller to, før hun sjønte at når det var mørkt så var det tid for den lange søvnen! Vi prøvde med flaske selv om det bare var en time siden sist måltid. Babyer er ikke lenge våken av gangen når de er så små, så skal du vekke de (noe du helst ikke skal) må du ikke vekke de for tidlig, så de blir holdt for lenge oppe og blir overtrøtte. Vi slet med overtrøtt datter i begynnelsen, å alt ble mye enklere etter at vi lærte når hun var trøtt (det var ikke enkelt å se det på henne!) og fikk henne i seng før hun bikket over
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Om det fungerer å innføre rutiner så tidlig kommer nok an på babyens naturlige døgnrytme(om det er noen rytme i det hele tatt), men jeg personlig hadde ikke giddet å innføre noen rutiner så tidlig. det som er med rutiner er jo at man må være konsekvent,hele tiden,alltid...var mer opptatt av at det bare skulle være kos og null stress når babyen var så liten jeg jeg begynte så smått med fast leggetid når babyen var 2,5 mnd,men det egentlig babyen som laget sin egen rutine og var trøtt på en viss tid om kvelden.Nå er hun snart 4 mnd og leggetiden har blitt justert 2 ganger allerede
Gjest pysepusen Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 Om det fungerer å innføre rutiner så tidlig kommer nok an på babyens naturlige døgnrytme(om det er noen rytme i det hele tatt), men jeg personlig hadde ikke giddet å innføre noen rutiner så tidlig. det som er med rutiner er jo at man må være konsekvent,hele tiden,alltid...var mer opptatt av at det bare skulle være kos og null stress når babyen var så liten jeg jeg begynte så smått med fast leggetid når babyen var 2,5 mnd,men det egentlig babyen som laget sin egen rutine og var trøtt på en viss tid om kvelden.Nå er hun snart 4 mnd og leggetiden har blitt justert 2 ganger allerede Signerer. Her begynte han å ville legge seg til et visst tidspunkt da han var rundt seks uker, så ble det tidligere og tidligere. Han spiste jo uansett hver andre/tredje time så det var det samme når han la seg for natten. Men da han begynte å vise tegn til å legge seg så begynte vi med kveldsstell og var kun på soverommet. (akkurat det angrer jeg litt på for i bøkene så står det jo at man skal være så konsekvent - kunne spart meg for myyyyye soveromstid tror jeg ) TS; Om barnet ditt er vant med å legge seg for kvelden 22 (f.eks.) så må dere bare prøve å legge litt tidligere hver dag. Si fem minutter. Eller vente til at babyen er mer mottakelig for rutiner For noen fungerer det fint - som Redbull (heldiggen )og for andre funker det ikke - det skader jo aldri å prøve
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 TS, du kan godt prøve, men ikke slit deg og babyen ut på å lage rutiner. Tenk også på hvorfor du føler du trenger å lage rutiner nå, om det er fordi du får en følelse av kontroll? Jeg kjenner mange som forteller hvor konsekvnete og hardt de jobbet med rutiner fra dagen en. De tilbragte månedsvis på soverommet og styrte på hver kveld og endelig etter 2-3-4 månder så gikk det slik de ville... Men spørsmålet jeg alltid stiller er om babyen plutselig la seg klokka 19 pga rutinestyret eller fordi den modnet? For jeg gav opp rutinehelvetestyret ganske kjapt. Det var frustrerende for alle å tilbringe hele kvelden dag etter dag i halvmørket på soverommet med en baby som likevel IKKE ville sove... LIKEVEL opplevd jeg å oppnå de samme tingene som venninnene, leggetid rundt 19 ca 3 måneder gammel, sove natten igjenom etc... jaja.
Jesse Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Babyer begynner ikke å produsere søvnhormonet melatonin før de er 3 mnd, altså er det ikke å forvente at de skal skjønne forskjellen mellom dag og natt før dette..Personlig syns jeg det er for tidlig å innføre rutiner så tidlig, og min erfaring er at babyen lager sine egne rutiner etterhvert, som man heller kan prøve å forskyve litt alt etter som. Men selvfølgelig, noen babyer sover natta rundt fra de er bittesmå, så det finnes ingen fasit. Hvis du vil legge henne klokken syv, og hun har spist kl seks f.eks så er det bare å prøve å legge henne til puppen og se om hun vil ha mer, for så å forsøke å legge henne etter det. Anbefaler liggeamming på kvelden, her har det ført til at snuppa skjønner at når hun ligger å spiser, da er det tid for å ta kvelden.. Edit: Må bare legge til at vi har hatt faste leggerutiner helt fra starten av, med bad og pysj til et ca fast tidspunkt. Men utover det har hun styrt søvnen og sovetidspunktene selv, og selv om vi tok på pysj i 19-tiden, tok hun ikke kvelden før i elleve-tolv tiden frem til hun var rundt 3 mnd. Etter det ble det gradvis tidligere, og det styrte hun helt selv. Endret 25. mai 2011 av Jesse
SummerJoy Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 (endret) De fleste babyer utvikler jo etterhvert en litt lengre søvnperiode hvor de sover gjerne 4-5 timer i strekk. Dette pleier skje naturlig. Og hvis man da, fra dag 1, prøver å skille mellom natt og dag, så kan man forvente at babyen etterhvert skjønner at den skal ha den lange soveperioden sin om natta. her begynte vi å legge gutten for natta kl 19 da han var ca 5 uker. Vi la merke til at etter han sovnet igjen på dette tidspunktet når han lå i sofaen i stuen, så våknet han ikke igjen før nærmere midnatt. Dette gikk av seg selv. Så da var det jo ikke noe vits i å la han ligge i stuen. Vi la kveldsstellet opp slik at han da var i sengen sin kl 19, og da lå han altså der og sov til rundt midnatt. Resten av natten våknet han annenhver time for mat, men sovnet med en gang igjen etterpå. Så stod vi opp kl 6-7. Dette var jo veldig tidlig, kan ikke helt forvente at de skal ha såpass rutiner så tidlig. Søsteren hans var vel kanskje sånn rundt 2,5 måneder da vi la henne 19 for kvelden. Var noe av det samme som skjedde med henne. Etter dette tidspunktet var hun bare TRØTT, og ville ikke være våken. Begge våre har vært sånne babyer som sover alt fra 1-3 timer i strekk for så og våkne for mat, og så sovne igjen. Så det har vært ganske lett å bestemme når natta skal være for vår egen del i den form av at om de våknet f-eks 23, så når de da sovnet igjen etterpå, så var det etter stell og på med pysj og inn i mørket på rommet, og der ble vi.. Så da registrerer jo babyene at det f.eks er mørkt når de da våkner igjen for mat, og dette er med på å hjelpe de til å få "rett" døgnrytme.. utrolig deilig når barna får fast leggetid tidlig på kvelden. Da har man hele kvelden fri til å gjøre voksenting. Edit: For å svare på det du spør om i hovedinnlegget; jeg ville ikke fokusert så mye på tidspunktet. Selvom jeg skriver 19 her, så er det jo et ca tidspunkt. Hendte jo selvsagt at kl noen gang var 18, noen gang 18 30, noen gang 19, det kommer helt an på når det passer med siste lur og ammingen. Ha heller som mål at babyen skal legges for natten tidligere og tidligere på kvelden, og jobb mot dette, men ikke tving i gjennom en rytme som babyen ikke har allerede, det blir bare styr og slit og urettferdig for baby. Vekket dere noen gang babyen på dagtid, så den ikke skulle ødelegge for leggetiden? Nei, aldri. Men vi har prøvd å styre det at siste luren ikke skal være for tett opp i leggetiden, ei heller skal det gå for lang tid mellom siste lur og natta. Endret 25. mai 2011 av SummerJoy
Caramba Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Prøv å følge litt med på rytmen til babyen. Se om du nå kan begynne å innføre legging litt tidligere. Jeg begynte alltid i det små med mine, først var målet feks klokka 22 og så tok jeg det derfra. Man sier vel noe sånt som 15 min tidligere per dag når man først begynner med legging. Ta kveldstellet samtidig hver kveld, feks klokken 20.00 og så ha det rolig med kveldsamming og byssing, før du prøver deg å legge inne på mørkt rom. Det kan bli mye ut/inn av rommet i starten, men de skjønner poenget ganske fort. Jeg la ikke lista så høyt i starten, men prøvde å være konsekvent. Satt mye inne på mørkt rom og ammet/bysset i den tiden, men det er herlig når du har suksess og barnet sovner i sengen og du selv kan være oppe bare l i t t til uten baby
Vibi Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Vi innførte "leggetid" når gutten var ca 8 uker, fordi han da plutselig begynte å sove sammenhengende helt til morgenen. Vi la han da ca et kvarter, 20 minutter tidligere hver dag, helt til vi endte opp rundt halv sju. Dette påvirket ikke når han våknet om morgenen, og han begynte heller ikke å våkne om natten igjen. Det er jo ikke vanlig at en så liten en sover 12 timer uten mat om natta, men vi var heldige, og han la godt på seg, så vi så overhodet ingen grunn til å endre på det. Vi har hatt faste rutiner siden første uka, med kveldsstell, pysj, mørkt rom osv, og han har sovet i egen seng på eget rom helt siden vi kom hjem fra sykehuset.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #15 Skrevet 3. oktober 2018 Her har vi rutiner på 6 mnder baby. Han søv heile natten til kl 7 på morgen. Bare oppe på natta og mate hver 3 - 4 time ☺ funker kjempe bra. Sovner med en gang igjen etter mat 😎 men han er mer våken på dagen Anonymkode: 62cd4...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå