Gjest Anuket Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har vanlig tabellkort nå, 7100 er vel det vanlige. Når man har tabellkort så skatter man ut i fra hvor mye man tjener (om jeg ikke har misforstått her) og skal da i teorien gå i null på skatten. I fjor hadde jeg prosentkort og kunne da be arbeidsgiver om å øke skattetrekket mitt slik at jeg fikk litt igjen i år - men er det mulig med tabellkort? Jeg lurer også på om det er mulig å søke om nytt skatte kort altså bytte til prosentkort midt i året, jeg foretrekker denne da jeg kan be om mer trekk i lønn. I fjor var det sånn at arbeidsgiveren min nektet å ta imot vanlig tabellkort (det stod og i kontrakten min) og jeg måtte faktisk krangle meg til et prosentkort inne hos Skatteetaten her i sentrum (Bergen). Derfor er jeg usikker på om jeg kan bytte til prosentkort, selv om jeg veldig gjerne vil.. Noen som vet mer om dette? Hadde satt stor pris på hjelpen
Gjest Lottiplott Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Slik jeg har forstått det, kan du hvertfall be arbeidsgiver om å skatte en viss sum ekstra i måneden, i stedet for å bytte skattekort. F.eks hvis du regner ut at du skatter 27%, men heller vil skatte 30%, så regner du ut hvor mye penger de tre prosentene utgjør, og gir beskjed om at du vil trekkes den summen i tillegg. F.eks 1500 kr eller hvor mye det blir med din lønn. For med tabellkort skatter du jo en viss prosent ut i fra inntekten din, så det bør gå an å regne ut:) Var det forståelig forklart? :gjeiper: (Edit: utdypet) Endret 25. mai 2011 av Lottiplott
Gjest Anuket Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Det var det! Tusen takk! Får regne ut hvor mye jeg skatter og deretter be arbeidsgiver trekke litt ekstra
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Jeg mener jeg har bestilt nytt skattekort på nettet en gang og enten krysset av eller la ved beskjed om at jeg ville ha prosenttrekk. Det er en skatteberegningskalkulator på skatteetatens hjemmesider, så da slipper du å regne det ut selv.
Lista Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Det skal være mulig å få prosenttrekk istedet for tabelltrekk. Jeg har alltid hatt prosent, men fikk plutselig tabellkort ett år. Dette vil jeg ikke ha, og fikk bytta på et vis. Hvis ikke kan du også bare si til arbeidsgiver at du ønsker å trekke for eks. 300 kr. ekstra i skatt hver måned, uavhengig av hva du tjener
Sissan9 Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Arbeidsgiver kan trekke ekstra uansett hva slags skattekort du har. Hvis du bestiller endring av skattekort på skatteetaten, kan du krysse av for prosentkort, men det spiller ingen rolle i forhold til arbeidsgiver.
Gjest Spinell Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har arbeidet med lønn, og det er aldri noe problem å trekke ekstra skatt når du ber om å trekke en fast kronesum ekstra per måned. På min arbeidsplass tror jeg neste 25% av arbeidstakerne har bedt om ekstratrekk; alt fra noen hundrelapper til noen tusenlapper per måned.
Anglofil Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Ja, det bør gå helt fint, jeg gjør det samme selv. Har egentlig tabelltrekk men har bedt om å bli trekt tilsvarende 36% (da har jeg ganske mye å gå på siden min lønn varierer en god del). Mvh Yvonne
Åselin Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 Du kan bestille på Skatteetaten sine sider, under "endre og bestill skattekort". Da jeg gjorde det sist måtte jeg skrive at jeg ville ha prosenttrekk da jeg bestilte, under "øvrig informasjon" eller noe sånt. Husker ikke hva det stod, men det var en boks der man kunne skrive inn kommentarer i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå