Gå til innhold

Trening og kalorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange kalorier man kan "trene" bort på en treningsøkt?

Er det viktig å holde et ca likt antall kalorier per økt, eller bør man variere?

I så fall hvor mange?

Jeg har pulsklokke som viser antall kalorier som forbrennes, og jeg jogger tre-fire ganger i uken og trener styrke to-tre ganger i uken, på kondisøktene pleier jeg å jogge ca en time, men for å syns dette skal være gøy setter jeg meg "kalori-mål".

Det varierer jo fra dagsformen hvor mange kalorier jeg setter som mål, så noen ganger kan jeg presse meg ekstremt hardt og "forbrenne" det dobbelte av forrige økt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange kalorier man kan "trene" bort på en treningsøkt?

Det kommer jo helt an på hvor god form du er i, hva slags trening du bedriver osv.

Er det viktig å holde et ca likt antall kalorier per økt, eller bør man variere?

I så fall hvor mange?

Du bør absolutt ikke legge opp treningen i forhold til å forbrenne så og så mye. Du bør trene for å komme i best mulig form, og da bør du variere treningen. Kanskje en kort/halvlang tur på tirsdag, en ganske lang på torsdag, så en mellomlang tur på lørdag og en lang på søndag. Hva "kort", "halvlang", "mellomlang" og "lang" betyr avhenger av din form. Det som for deg er er lang og hard tur ville antakelig vært en rusletur for Petter Northug, men så er du da heller ikke Petter Northug antar jeg. ;)

Jeg har pulsklokke som viser antall kalorier som forbrennes, og jeg jogger tre-fire ganger i uken og trener styrke to-tre ganger i uken, på kondisøktene pleier jeg å jogge ca en time, men for å syns dette skal være gøy setter jeg meg "kalori-mål".

Det varierer jo fra dagsformen hvor mange kalorier jeg setter som mål, så noen ganger kan jeg presse meg ekstremt hardt og "forbrenne" det dobbelte av forrige økt.

Det kaloritallet du får fra pulsklokka er i beste fall et svært omtrentlig tall. Hva du faktisk forbrenner avhenger av faktorer som ditt løpesett, muskelmasseprosent, genetiske faktorer osv. Hvis du skal ha en ganske nøyaktig pekepinn om hvor mye du forbrenner må du vite hvor mange watt du yter gjennom økta, og det er ikke mulig å måle når du jogger. Det er derimot mulig å måle på en sykkel.

Å sette seg som mål å forbrenne det dobbelte av forrige økt høres ut som en svært dårlig måte å trene på. Du bør trene for å komme i bedre form, ikke for å forbrenne mest mulig. Å ha økter der du ligger jevnt over syreterskelen har ikke noe for seg i forhold til å komme i bedre form, tvert i mot kan det gjøre at du får dårligere framgang.

Hvis du derimot kommer i bedre form vil du orke å løpe fortere og lengre, og dermed kommer økt forbrenning helt av seg selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...