Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger + ung ufør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått beskjed om at jeg får tilleggsytelsen "ung ufør" ved siden av AAP. Nå lurer jeg på om det overhodet kommer til hjelpe på økonomien, siden størstedelen av bostøtten vel forsvinner når inntekten øker.

Er det noen som vet sånn ca. hvor mye jeg kan regne med å få utbetalt totalt pr. måned når jeg får dette innvilget, eller i hvert fall noen som vet hvor mye ung ufør tillegget er på? Jeg har selvsagt spurt saksbehandler, men hun sa hun ikke hadde så god greie på det, og klarte heller ikke å finne informasjonen på Navs egne sider. Lurer også på om det er mitt ansvar å varsle husbanken om denne endringen.

Har altså minstesats som er ca 9000 kr utbetalt pr. måned (dvs. 4500 hver 14. dag), og får i tillegg 2400 kr i bostøtte. Hvordan vil dette bli når jeg får "ung ufør"? Blir veldig glad om noen kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sier ung ufør, da tenker jeg at du mener Varig ufør?

Jeg er ikke 100% sikker på satsene, men jeg har fått oppgitt ca. 12000kr utbetalt per mnd. på ung ufør.

Huff, det er ikke lett med nav, spesielt når ikke engang saksbehandlerne har greie på det.

Det er ganske vanskelig å si siden de også vurderer saker individuelt..

AnonymBruker
Skrevet

Når du sier ung ufør, da tenker jeg at du mener Varig ufør?

Jeg er ikke 100% sikker på satsene, men jeg har fått oppgitt ca. 12000kr utbetalt per mnd. på ung ufør.

Huff, det er ikke lett med nav, spesielt når ikke engang saksbehandlerne har greie på det.

Det er ganske vanskelig å si siden de også vurderer saker individuelt..

Nei, dette er "dessverre" ikke snakk om varig ufør. Da hadde jeg nemlig fått gunstigere beregning av bostøtte. Det er arbeidsavklaringspenger med tilleggsytelsen "ung ufør". Det er ikke lett å finne ut noe, nei. Finner så mange varierende historier når jeg googler også. Men takk for at du tok deg tid til å svare :)

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at NAV ikke vet noe om bostøtte (eller finner det på NAV.no) er fordi det er kommunen og Husbanken som har ansvaret for denne ytelsen.

Gå inn på husbanken.no. Der finner du en kalkulator for beregning av bostøtte. Et av spørsmålene er blant annet "mottar du trygd etter Ung ufør beregning?".

Der vil du se hvor mye du vil få.

Mener også du må søke ganske ofte... Og hvis du ikke oppgir "inntektsøkning" kan du dømmes for svindel så jeg ville helt klart gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at NAV ikke vet noe om bostøtte (eller finner det på NAV.no) er fordi det er kommunen og Husbanken som har ansvaret for denne ytelsen.

Gå inn på husbanken.no. Der finner du en kalkulator for beregning av bostøtte. Et av spørsmålene er blant annet "mottar du trygd etter Ung ufør beregning?".

Der vil du se hvor mye du vil få.

Mener også du må søke ganske ofte... Og hvis du ikke oppgir "inntektsøkning" kan du dømmes for svindel så jeg ville helt klart gjort det.

Takk for svar :) Det er faktisk Nav som har søkt om bostøtte på mine vegne i utgangspunktet, så litt bør de vel vite om det? Det kom kanskje ikke så godt fram, men det var størrelsen på ung ufør tillegget jeg spurte saksbehandler om, ikke bostøtte.

Jeg har brukt kalkulatoren, og ung ufør som tillegg til AAP skal ikke regnes med. Den biten gjelder kun for de med varig uføretrygd. Resultatet av utregningen ble at jeg skulle få ca. 600 kr måneden (kontra de 2400 jeg får i dag), men jeg aner jo ikke om dette stemmer, siden jeg ikke vet med sikkerhet hvor mye ekstra tillegget utgjør. Jeg måtte gjette, basert på hva jeg har hørt at andre får utbetalt med minstesats AAP + ung ufør.

Jeg kommer nok til å ta en telefon til husbanken for sikkerhets skyld. Også her spriker historiene kraftig. Noen sier man har plikt til å informere, og andre sier at husbanken får informasjonen de trenger fra ligningen, og at det derfor utregnes på nytt ved hver ligning. Noen hadde fått beskjed om at man ikke trenger si fra med mindre utgiftene øker. Ikke lett å bli klok på systemet :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får minste satsen med aap og ung ufør..

Mener jeg får utbetalt ca 5400 kr annen hver uke etter skatt..

Jeg er spent på hva du får i bostøtte nå som du får både aap og ung ufør siden jeg sjøl vurderer og søke bostøtte:)

Hvilken kommune hører det til ? (tenkte kanskje det var noe forskjell ut fra hvilken kommune man bor )

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får minste satsen med aap og ung ufør..

Mener jeg får utbetalt ca 5400 kr annen hver uke etter skatt..

Jeg er spent på hva du får i bostøtte nå som du får både aap og ung ufør siden jeg sjøl vurderer og søke bostøtte:)

Hvilken kommune hører det til ? (tenkte kanskje det var noe forskjell ut fra hvilken kommune man bor )

Bor i Drammen kommune :)

Huff, om jeg får det samme som deg så går det jo nøyaktig opp i opp. Det virker jo helt meningsløst... Det jeg får nå: 9000 + 2400 = 11400. Det jeg evt. får med nedjustert bostøtte: 10800 + 600 = 11400.

Jeg skal oppdatere om hvordan det går når jeg faktisk får tillegget (det kan som kjent ta litt tid med Nav), men håper fortsatt på flere svar så jeg kanskje kan bli litt klokere.

AnonymBruker
Skrevet

det er nav som har med bostøtte å gjøre nå

skjønner ikke at du er på arbeidsavklaringspenger, å får tilleget un ufør.

da det er de trygdede som evnt får tillegg på ung uføre før fylte26.

eller i noen tilfelle føre tru d er 34, om dem har jobba-men egentlig skulle vært unge uføre

vet ikke hva du vil få utbetalt. men bostøtte er ca 200 000 grensa er på det. over får en ikke noe.

for jeg lå like over å ble avslått

AnonymBruker
Skrevet

det er nav som har med bostøtte å gjøre nå

skjønner ikke at du er på arbeidsavklaringspenger, å får tilleget un ufør.

da det er de trygdede som evnt får tillegg på ung uføre før fylte26.

eller i noen tilfelle føre tru d er 34, om dem har jobba-men egentlig skulle vært unge uføre

vet ikke hva du vil få utbetalt. men bostøtte er ca 200 000 grensa er på det. over får en ikke noe.

for jeg lå like over å ble avslått

Man kan få tillegget "ung ufør" ved siden av både varig uføretrygd og AAP. Tidsbegrenset ufør, attføring og rehabilitering går jo nå under samme ytelse, altså AAP. Dette er noe saksbehandleren automatisk skal vurdere, men det går sjelden i klientens favør. Jeg var selv ikke klar over at man kunne få tillegget ved siden av AAP før for ca. et halvt år siden, men jeg har faktisk vært kvalifisert til å motta det hele tiden. Jeg er over 26 nå, men de har sett gjennom papirene for å finne ut når jeg fikk arbeidsevnen nedsatt. Det var vel når jeg var rundt 22.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Med tillegg som ung ufør på AAP, utgjør minstesatsen 2,44 ganger grunnbeløpet. Grunnløpet er per i dag på 75641 kr. Årsbeløpet for en AAP`er med tilleggsytelse ung ufør vil da være 184564,04. Med den inntekten vil det nok være en sjanse for at du mister bostøtten, men det må nesten husbanken beregne nøyaktig. :)

Å få tillegget som ung ufør vurderes av saksbehandler, men det er ganske strenge kriterier for å få det ;)

AnonymBruker
Skrevet

Med tillegg som ung ufør på AAP, utgjør minstesatsen 2,44 ganger grunnbeløpet. Grunnløpet er per i dag på 75641 kr. Årsbeløpet for en AAP`er med tilleggsytelse ung ufør vil da være 184564,04. Med den inntekten vil det nok være en sjanse for at du mister bostøtten, men det må nesten husbanken beregne nøyaktig. :)

Å få tillegget som ung ufør vurderes av saksbehandler, men det er ganske strenge kriterier for å få det ;)

Å kjære vene :tristbla:

Da kommer jeg altså til å ende opp med MINDRE utbetalt enn med minstesats + bostøtte, til tross for tilleggsytelsen. Dette virker jo helt bak mål. Med summen du oppgir, ender bostøtten opp på 123 kr pr måned, og da blir det ikke engang utbetalt, siden det er under grensen på 300 kr. Nå ble jeg skikkelig lei meg. Er det i det minste håp om å betale mindre i skatt pga. ung ufør tillegget? Det kan vel ikke være meningen at jeg skal komme dårligere ut enn før, og miste 600 kr måneden. 600 kr er tross alt mye penger for meg.

-TS

Skrevet (endret)

Går selv på AAP, og har nettopp søkt ung ufør, men har ikke fått svar enda.. Har derimot ikke bostøtte, så du får en del mer i mnd enn meg alikevel :) Regner med at du får mindre utbetalt i bostøtte når du går opp i "lønn", men regner med du fortsatt får dekt noe.! Krysser fingrene for deg ;)

Endret av Daniel84
AnonymBruker
Skrevet

Takk for det, Daniel84 :)

Merker at all usikkerheten rundt regelverket ikke akkurat hjelper på det jeg sliter med fra før av, men jeg får prøve å puste rolig og ikke ta alle sorgene på forskudd. Håper det ordner seg for deg også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...