happypus Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Heisann Jeg har en kattunge på 7-8 uker. Jeg fant henne og 3 andre kattunger ute i garasjen. De andre fikk jeg heldigvis gitt bort, slik at ingen liv gikk tapt. Men til det jeg egentlig skulle spørre om: Helt siden vi fant dem, (som er en uke siden nå) har vi matet de med kattemelk. Kattungen min har nå begynt å spise tørrfor. Jeg har som smått prøvd å få henne til å drikke vann istedet for kattemelka. Prøvd masse forskjellig; blandet vannet med litt melk(nekter å drikke), også prøvd rent vann selvfølgelig. Ingenting hjelper. Hun følger etter meg i hele huset og piper helt til jeg gir henne melka. Kommer hun til å drikke vann når hun blir litt eldre? eller vil hun fortsette å bare drikke melk når hun blir eldre også? Er det noen her som har tips til hvordan jeg skal få henne til å drikke vann?
Husplante Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Vet ikke hva slags mat du gir henne, men om du gir bløtfor kan du jo vanne ut maten hennes... Sånn at hun får i seg vann når hun spiser. Er vel det man gjør med hunder som har fått i seg for lite vann tror jeg Da er dem 'tvunget' til å slikke opp maten og vannet. Lykke til
Capricorn Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Prøv rennende vann fra springen. Lek litt med det så ser det morsomt ut for kattungen. Min voksne hannkatt drikker sjeldent av skåla si. Skal helst ha det fra springen.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Katten vår drikker kun vann fra springen. Hun nekter å drikke vann fra skåla si, sikkert fordi hun har drukket vann som er dårlig en gang. Og hun er jo ikke dum, så hun skjønner godt at det vannet som renner er rent vann. Hun drikker også kattemelk når hun får det, og det liker hun veldig godt! Men det er jo dyrt, så jeg skjønner godt at du ikke har lyst/råd til at hun bare skal drikke det.. Men har du prøvd med springen? Om hun kanskje drikker da? Eller evt om du dypper fingeren din i vannet og stikker den bort til katten, slik at hun kan slikke vannet av fingeren din? Da drikker hun det kanskje? Jeg vet ikke, men det er sånn vi har brukt å gjøre med katten vår da hun står forran kjøleskapet og skriker etter melk... :gjeiper:
happypus Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2011 Katten vår drikker kun vann fra springen. Hun nekter å drikke vann fra skåla si, sikkert fordi hun har drukket vann som er dårlig en gang. Og hun er jo ikke dum, så hun skjønner godt at det vannet som renner er rent vann. Hun drikker også kattemelk når hun får det, og det liker hun veldig godt! Men det er jo dyrt, så jeg skjønner godt at du ikke har lyst/råd til at hun bare skal drikke det.. Men har du prøvd med springen? Om hun kanskje drikker da? Eller evt om du dypper fingeren din i vannet og stikker den bort til katten, slik at hun kan slikke vannet av fingeren din? Da drikker hun det kanskje? Jeg vet ikke, men det er sånn vi har brukt å gjøre med katten vår da hun står forran kjøleskapet og skriker etter melk... :gjeiper: Takk for svar folkens, første gang jeg poster i dette forumet, og jeg må si jeg er overasket over hvor fort jeg fikk svar. Har prøvd å la hu drikke fra springen, men hun blir bare redd å hopper unna....
Skins Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Katten min er et år, og nekter også å drikke vann fra skålen. Hun drikker bare fra springen, og vi lar vannet stå på kaldt hele tiden sånn at hun kan hoppe opp i vasken på badet for å drikke når hun vil Klart hun blir litt redd med det første, men hun skjønner det nok etter hvert!
Gjest *smak* Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Prøv rennende vann fra springen. Lek litt med det så ser det morsomt ut for kattungen. Min voksne hannkatt drikker sjeldent av skåla si. Skal helst ha det fra springen. Min også he he kresne er de!!
Grønt blad Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Dere som har katter som drikker rett fra springen. Hvordan gjør dere det? Står katten oppi vasken og drikker vannet før det treffen vasken, drikker den med tunga nedi vasken, har dere en skål oppi vasken som vannet treffer og som katten drikker av? Bruker dere vasken på badet, kjøkkenet eller begge deler? Står vasken alltid på, eller mjauer katter så dere slår den på?
Inwe Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 Mine drikker omtrent bare fra dusjsluket Skulle gjerne hatt de til å drikke litt renere vann enn det altså.
Jinx82 Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 Fyll ei skål med vann og sett den et annet sted enn der hvor matskåla står, og vis katta hvor den er, så vil den nok drikke vannet vil jeg tro. Mange katter liker ikke å drikke vann som er plassert ved siden av maten deres, tror det har noe med at i naturen vil vann som finnes ved byttedyr muligens være dårlig?! Min katt har vannskål i stua og på badet + vann i en plastkopp i yttergangen, han drikker vann fra hva som helst, så lenge det ikke står ved siden av maten. Melk går greit, vet ikke om de ser annerledes på annen væske enn vann? Du kan jo prøve å blande litt melk i vannet først, for å lokke katten til å smake, og helst ha vannskålen/e på faste steder. Lykke til, si ifra om det funket
trudelu Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 Alle katter går over til vann på et tidspunkt, og din katt er jo egentlig litt liten til å være borte fra moren sin. Det du gjør er veldig bra, men kanskje hun rett og slett føler for å drikke melk i noen uker til? Og så er det sant som de andre over her sier, de aller fleste katter foretrekker å drikke rennende vann fra springen, eller regnvann ute. Vann får hun nok i seg når hun er ute alene uansett, så du trenger ikke bekymre deg for det
Moscato Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 Dere som har katter som drikker rett fra springen. Hvordan gjør dere det? Står katten oppi vasken og drikker vannet før det treffen vasken, drikker den med tunga nedi vasken, har dere en skål oppi vasken som vannet treffer og som katten drikker av? Bruker dere vasken på badet, kjøkkenet eller begge deler? Står vasken alltid på, eller mjauer katter så dere slår den på? Våre katter bruker også vannskål og gjerne dusjsluket (sikkert doen også om vi hadde latt dem drikke derfra), så når de skal drikke fra springen er det gjerne på kveldstid når noen av oss er på badet for å stelle seg/pusse tennene. Katten står på kanten på vasken, gjerne med frampotene nedi, og lepjer i seg rett fra vannstrålen (tynn vannstråle). Den ene katten fikk ikke til å drikke fra strålen i begynnelsen, så hun stakk labben inni og slikka vannet av labben etterpå, eller hun drakk fra bunnen av vasken.
Helena48 Skrevet 24. mai 2011 #13 Skrevet 24. mai 2011 Min voksne ho-katt Josefin drikker kun vann fra ei skål som står under dusjen på badet, og det må helst renne ned i skåla mens ho ser på, da drikker ho umiddelbart. Blir vannet stående overser hun det. Ho liker forøvrig vann, leker med vannslanger og andre ting det renner vann ut av. Prøv å fyll opp ei skål med vann og se om ikke kattungen drikker etterhvert. Lykke til :-)
Plutseliten Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 Hvor har du plassert vannskålen? Jeg tok opp dette med dyrlegen en gang, og hun sa noe om at dette er et instinkt de har i seg. Fra før i tiden lå det mye kadavre av døde katter og andre dyr ved vanndammer, og ved siden av plasser hvor de fant maten sin (kan hende jeg skriver noe feil, men det var noe i den duren), så derfor vil de sjelden ha vann som er rett ved siden av maten. Litt rart, men kanskje det er noe i det... Mine to katter nekter også å drikke vann fra skålen sin, om jeg plasserer den på gulvet på kjøkkenet. De har alltid drukket fra en skål jeg har hatt på et bord. Enten på kjøkkenbordet eller noe slikt. Dette var opprinnelige en fin pyntebolle man skal ha vann og stearinlys i, men ble fort bare en vannskål til pus Setter jeg en vannskål i gangen, for eksempel, drikker de i fra den. Så jeg tror kanskje det er noe i det dyrlegen sa.. Er jeg så (u)heldig å ha vannglass på nattbordet mitt kan det plutselig stå en liten pus der, med hodet nedi glasset for å drikke
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 Men det er da ikke så rart, den skulle jo vært hos moren sin til den var 12 uker. Du må altså ta kattemorens rolle og behandle den som om den var diende. Søk opp en katteoppdretter på nett, om du ikke kjenner en, og spør om råd om hvordan man før opp kattunger som har mistet moren sin.
Green Lady Skrevet 24. mai 2011 #16 Skrevet 24. mai 2011 Men det er da ikke så rart, den skulle jo vært hos moren sin til den var 12 uker. Du må altså ta kattemorens rolle og behandle den som om den var diende. Søk opp en katteoppdretter på nett, om du ikke kjenner en, og spør om råd om hvordan man før opp kattunger som har mistet moren sin. Så vidt jeg har skjønt, så er de fleste kattunger avvent når de er 8 uker gamle. Det betyr jo ikke at de leveringsklare, for det er jo nå de virkelig begynner å lære av kattemor Til TS. Kjempefint at du har tatt ansvar og tatt de små inn i varmen Jeg antar dere har holdt kattungene litt under oppsikt, slik at ikke kattemor bare var ute et ærend og kom tilbake til forsvunnende kattunger? Har du vært hos veterinær med dem for å få sjekket alder? Jeg fant jeg ei lita pusefrøken i hagen i fjor, antok hun var en 12-14 uker gammel, men da jeg tok henne med til veterinær for å sjekke chip, mente de hun var nærmere seks måneder gammel, hehe. En mulighet til å få henne til å drikke vann, kan være å plassere noe i vannskålen. Gjerne noe som flyter. Som katter flest må nysgjerrigheten tilfredsstilles, noe som betyr at hun kommer til å leke med labben i vannet. Forhåpentligvis vil hun da slikke seg på poten når den blir våt. Det er jo en start i alle fall. Håper du får mange flotte år med din nye pus. Blir så glad når jeg leser om mennesker som virkelig bryr seg og tar sånne hjemløse smårollinger til seg (og det hører med til historien at vi beholdt den lille pusefrøkna da ingen eier meldte seg)
Gjest Lille-pus Skrevet 24. mai 2011 #17 Skrevet 24. mai 2011 (endret) Du sier ikke noe om hva slags kattemelk du gir den lille, men jeg går utifra at det er morsmelkerstatning (pulver som blandes ut med kroppstemperert vann) ? Skulle det, mot all formodning, være Wiskas kattemelk, så ta en tur til vetrinæren og få tak i morsmelkerstatning (tipper du kan trenge det en god ukes tid eller to... ) Kattungen pleier å gå over til å drikke vann etterhvert Husk at hun er i avvenningsfasen ved rundt 8 ukes alder, og det er helt naturlig å ville drikke morsmelk istedet for vann, så gi det tid, - og overgangen til vann går naturlig Så liten som din er så kan det være lurt å gi våtmat spesielt utviklet for kattunger. Det gjør også at hun får mer væske i seg Mine anbefalinger til så små katter er RC Babycat instinctive (våtfor som gis i perioden frem til 4 mnd alder), samt tørrfor av typen RC Babycat 34 Edit: Riktig som flere har nevnt; vann som er plassert nært maten vil ikke bli drukket av instiktmessige grunner. "Mat" som ligger nært vannkilder forurenser vannet og det kan da ikke drikkes. Helt logisk og godt forståelig for en katt Sett vannkopper litt her og der, for vann på nytt sted "må" smakes på - forutsatt at ikke maten er rett ved siden av. Har to som dikker av skåler og ei som foretrekker strålen fra springen Endret 24. mai 2011 av Lille-pus
fruBeist Skrevet 24. mai 2011 #18 Skrevet 24. mai 2011 Om pusen spiser tørrfòr, så kan du bløte opp dette med vann, så får pus i seg væske. Gamlekatten vår forstod ikke greia de første gangene, men etterhvert spiste han uten problemer.
happypus Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #19 Skrevet 24. mai 2011 (endret) Du sier ikke noe om hva slags kattemelk du gir den lille, men jeg går utifra at det er morsmelkerstatning (pulver som blandes ut med kroppstemperert vann) ? Skulle det, mot all formodning, være Wiskas kattemelk, så ta en tur til vetrinæren og få tak i morsmelkerstatning (tipper du kan trenge det en god ukes tid eller to... ) Kattungen pleier å gå over til å drikke vann etterhvert Husk at hun er i avvenningsfasen ved rundt 8 ukes alder, og det er helt naturlig å ville drikke morsmelk istedet for vann, så gi det tid, - og overgangen til vann går naturlig Så liten som din er så kan det være lurt å gi våtmat spesielt utviklet for kattunger. Det gjør også at hun får mer væske i seg Mine anbefalinger til så små katter er RC Babycat instinctive (våtfor som gis i perioden frem til 4 mnd alder), samt tørrfor av typen RC Babycat 34 Edit: Riktig som flere har nevnt; vann som er plassert nært maten vil ikke bli drukket av instiktmessige grunner. "Mat" som ligger nært vannkilder forurenser vannet og det kan da ikke drikkes. Helt logisk og godt forståelig for en katt Sett vannkopper litt her og der, for vann på nytt sted "må" smakes på - forutsatt at ikke maten er rett ved siden av. Har to som dikker av skåler og ei som foretrekker strålen fra springen Obs, har gitt kattepusen sånn whiskas kattemelk.... :O Kan hun ta skade av det? , bør jeg få tak i morsmelkerstatning snarest? Endret 24. mai 2011 av happypus
Havtorn Skrevet 24. mai 2011 #20 Skrevet 24. mai 2011 Jeg hadde fått tak i godt kattungefôr. Royal Canin har i alle fall både morsmelkerstatning og div. mousse og andre "startprodukter" til når de skal tilvennes fôr. Sørg også for at skåla gjerne er ganske bred, type at katta får hele ansiktet nedi. Trenger ikke være så dyp, men de er ikke så fryktelig gira på å få masse vann på værhårene, så kan godt ligge der. Når den begynner å gå ut vil den helt sikkert finne mange gode steder å få i seg væske. Gamlepusen min drakk neppe mange litrene med vann innomhus i løpet av de 11 åra vi hadde ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå