AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Hvilke papirer trenger man for å gifte seg og hvor lenge før man gifter seg må de sendes inn? Og hvordan går eg fram for å få noen på rådhus/tinghus til å være vigsler (vil ikke gifte oss i kirka)?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har nettopp vært gjennom dette så kan svare deg:=) For å gifte deg på tinghuset må du først sende inn "prøving av ekteskapsvilkår" dokumenter og "forlover"dokumenter. Første dokument gjelder dere som ektepar og skal sikre at dere ikke er i slekt, har sykdommer, fortsatt er gift osv.... Altså her er det staten som skal godkjenne dere. I forloverdok så skal hver sin forlover signere under på at dem kjenner dere. Disse skal sende skattekontoret der dere bor, og dok kan hentes ut på skattetaten.no. De er kun gyldige i fire måneder. Det tok ca to uker fra vi sendte dem inn, til vi fikk dem tilbake og da har vi fire måneder på oss til og gifte oss. Når vi mottok papirene tok vi dem med ned til tinghuset personlig og bestilte time. Det var gjort på ti minutter. du sier hvilken dag og klokkeslett du ønsker. De skriver opp og du får dok i posten på at dette er iorden.. Så er det bare å finne frem finstasen :=)
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Man kan gifte seg på rådhuset eller dvs, spørre om de er villige til å ta det utenfor rådhuset? Vil gifte meg, men ikke i kirka og helst ikke innendørs. Skal man bare stikke innom?
Frøken Mitzi Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Man kan gifte seg på rådhuset eller dvs, spørre om de er villige til å ta det utenfor rådhuset? Vil gifte meg, men ikke i kirka og helst ikke innendørs. Skal man bare stikke innom? Det er ikkje på rådhuset, men tinghuset. Altså ikkje i alle kommuner, slik som eit rådhus er. Er visst ikkje så enkelt til å få ein dommar til å vie ein annan stad enn tinghuset, etter det eg har hørt. Sikkert nokon som kan svare bedre på det
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Hvor kan man finne en oversikt over tinghusene da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå