Gå til innhold

2 dager i Dublin - hvor går man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som kjenner Dublin? Skal være der i 2 dager i august, og lurer på hva de 2 dagene bør brukes til, som 30+-åring, er urban og nokså bereist. Men har aldri vært i Dublin. Liker ikke øl,kun vin.

Liker å sjekke ut konserter, shoppe klær Norge ikke har (designerklær), eller også en kunstutstilling?

Noen monument en bør få med seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dublin har masse shoppingmuligheter, dyre som billige butikker! Og enkelt og finne frem er det også.

Det er også en steingammel pub der; dublins eldste som er mange hundre år gammel som heter "the brazen head", og flere gamle flotte bygninger som er verdt et besøk hvis du er interessert i dette. Førstegansgsreisende til Dublin drar gjerne innom Guiness museet også. Å dra på en lokal pub med livemusikk en kveld burde man også få med seg, det er god stemning!

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er en Dublin som har en stor Forever 21 butikk, den er nok verdt og sjekke ut :)

Skrevet

Det er jo SÅ mye spennende å gjøre i Dublin! Temple bar, trinity college, kilmainham jail (hvor bl.a. michael collins er spilt inn. Ligger litt utenfor "sentrum"), st.patricks cathedral, gallery 29... Bare å velge og vrake i severdigheter! :)

Skrevet

Kjære deg! Du skal til DUblin, men liker ikke øL!? :sjokkbla: Har bodd i Dublin i et halvt år og kan med sikkerhet si at det beste med Dublin er deres pubkultur. Alle de fantastiske pubene og barene og ligger rundt omkring, menneskene som er superhyggelig og sosiale og stemningen på kvelden! Kan ikke si jeg var overbegeistret av shoppingmuligheter der. Da hadde jeg heller dratt til London. Det er som sagt ikke det viktigste å få med seg der...

Kan anbefale 3 gode spisesteder, hvorav to av disse er tapasbarer. Ligger i nærheten av Temple Bar. Husker ikke hva den ene heter, men den ligger i en gammel togstasjon. Bare spør, så vet folk helt sikkert hvor det er. Det er kanskje den kuleste restauranten, dog er det ganske høyt støy nivå der, da lyden bærer laaangt og høyt! Den andre er en fransk restaurant (nokså dyr) som ligger over gata fra denne restauranten. Og den siste tarasbaren mener jeg het Cuba (eller noe liknende). Ligger også i umuddelbar nærhet av Temple bar. (hvis det er av interesse kan jeg sikkert finne ut av hva de heter).

AnonymBruker
Skrevet

Takker for tipsene, dere :)

Vil og google, men kjekt å høre fra dere som kjenner byen.

Vil noen også anbefale et hotell som ligger veldig sentralt - eller vest/sentralt? Enkelt, pent, god frokost og ikke for dyrt?

Mulig at en kjæreste blir med, som jeg ikke har kjent så lenge.

Skrevet

Vi lå på Barrys hotel link Helt greit. Ikke bra, og ikke dårlig. Sentralt og veldig trivelige ansatte :)

Gjest Icido
Skrevet

Jeg kan anbefale hotel Ashling:

http://www.ashlinghotel.ie/

Superfint hotell synes jeg :) God frokost og. Vi bodde der for 1600 kr for 4 netter men det var tilbud så vet ikke hvordan prisene er nå :)

Hotellet ligger ved et trikke-stopp som tok 5-10 min inn til sentrum :)

Skrevet

Jeg skal til Dublin på søndag og gleder meg masse:)Jeg og kjæresten har ihvertfall bestemt oss for ølmuseet, kilmainham jail og St. Patricks Cathedral :) Men hvordan er irsk mat? Er det godt? Jeg googla "Irish food", og syns egentlig ikke det så så veldig godt ut :sjenert:

Skrevet

Jeg skal til Dublin på søndag og gleder meg masse:)Jeg og kjæresten har ihvertfall bestemt oss for ølmuseet, kilmainham jail og St. Patricks Cathedral :) Men hvordan er irsk mat? Er det godt? Jeg googla "Irish food", og syns egentlig ikke det så så veldig godt ut :sjenert:

Nei, typisk irsk mat er ikke så veldig godt. Stew og annet kraftig mat.

Skrevet

Nei, typisk irsk mat er ikke så veldig godt. Stew og annet kraftig mat.

Ja, det så veldig fett ut, egentlig.. Og det kjøttet så veldig salt ut.. Nei, ikkke noe for meg.. Men de har nok god mat der alikevel. Selvom jeg er veldig glad i å spise mat fra landet jeg besøker..

Skrevet

Ja, det så veldig fett ut, egentlig.. Og det kjøttet så veldig salt ut.. Nei, ikkke noe for meg.. Men de har nok god mat der alikevel. Selvom jeg er veldig glad i å spise mat fra landet jeg besøker..

Huff nei, hold deg unna! :fnise: ikke en særlig god kulinarisk opplevelse.

Gjest Icido
Skrevet

Irsk mat kan være godt :) Jeg spiste noe som het shank of lamb som var veldig godt :)

Gjest Badabing
Skrevet

Trinity Library er fantastisk flott! Kommer an på hva slags utesteder du liker, men jeg ville holdt meg unna Temple Bar District hvor alle turistene går ut, og heller funnet et annet utested hvor du kan feste med irene ;)

Shopping er det masse av, hvis du går fra The Spire og oppover. Koselig å bare rusle langs elven om det er fint vær.

Øl kan du plutselig begynne å like etter Dublin, det gjorde jeg ;)

Skrevet

Jeg har funnet ut at hotellet mitt ligger ca 5 km unna Grafton street. Går det buss dit? Kan man kjøpe billetter på bussen eller må det kjøpes på forhånd? Håper noen vet :)

Skrevet

jeg syns den irske maten var veldig bra! kjpte ingen irske spesialiteter, men biff (selvom det var enterecote som er langt ifra det beste kjøttet) så var den mør og smakfull alle stedene jeg var. Ble også spareribs og øl. Knallgodt!

Skrevet

Jeg anbefaler også puben Brazen head som nevnt over. God mat, trivelig atmosfære, og flott livemusikk. Hvis jeg ikke husker helt feil ligger den i bridge street, men det kan du jo dobbelsjekke.

Ellers ville jeg bedt taxisjåføren som tar deg fra flyplassen om råd. Vi satt på med en fantastisk mann som mer eller mindre "la opp" hele helgen for oss. Alt fra hvor vi burde gå for å styre litt unna det værste turisttråkket, til hvordan vi kom oss dit, hvor det var god mat, bra musikk, gode handlemuligheter osv.

Ellers så tok vi t-banen til øya Howth, like utenfor byen, og spiste lunch. Det var kjempekoselig. Flott natur, og nydelig fish'n chips!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet ut at hotellet mitt ligger ca 5 km unna Grafton street. Går det buss dit? Kan man kjøpe billetter på bussen eller må det kjøpes på forhånd? Håper noen vet :)

Jeg ville byttet til et mer sentralt hotell, var mye billige hoteller i sentrum sist jeg var der (selv om det er lenge siden).

Skrevet

Kollektivtrafikken i Dublin er et mareritt (ihvertfall hvis man skal utenfor sentrum). Men når det kommer til billetter så må du kjøpe de på bussen ja. Da må du også ha en eksakt sum, ellers så vil du få veksel i en "annen billett" som du senere må løse inn på et kontor. Håpløst system...

Skrevet

Har vært i Dublin to ganger og det er en flott by. Nå husker jeg ikke hva hotellene jeg har bodd på heter, men søk på nett så finner du mange. Anbefaler å ta ett som ligger sentralt så slipper du å ta drosje eller gå veldig langt.

kan anbefale å gå en tur på Oliver St. John Gogarty - i tredje etasje her er det levende musikk hver kveld. Utrolig høy steming. Ikke la deg skremme om det er mange folk her, det er det alltid.

http://www.gogartys.ie/

Vil du oppleve litt skikkelig riverdance og samtidig få deg en god middag kan jeg anbefale og gå på Arlington Hotel. Dette vil jeg også tro er ett greit sted og overnatte. Ligger iallefall veldig sentralt.

http://www.arlington.ie/index.html

Vil du på riverdance så bør du bestille billetter her på forhånd og kanskje før du drar siden du bare skal være der i to dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...