*Bumblebee* Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 Jeg har bestemt meg for å prøve å spise sunnere,har fått med meg at pasta,ris og poteter er fy-fy? hva spiser dere som tilbehør til feks.biff/annet kjøtt?hva med bearnaisesausen(som er såå god..),hva bruker dere istedet? hva er generelt sunt,kom med tips til en uerfaren på området! Har begynte å få med mannen på dette også,han som har levd på pizza og junk,spist hva som passer han.litt greit med gode tips på sunn middag som også er godt,så blir han kansje kvitt "sunnmatskrekken" sin Jeg har også et problem med at jeg konstant må "tygge på noe",dvs foran tv`en,etter middag osv.og da gjerne sjokolade/snop++. hva kan jeg bytte dette ut med som har lite kcal?(og som helst smaker godt;)
Tormod83 Skrevet 23. mai 2011 #2 Skrevet 23. mai 2011 Dersom du vil gå over til en sunnere livsstil med sunnere mat anser jeg det som om at du har to valg; - Spise sunt og enkelt, og ikke særlig smakfullt eller - Spise sunt og godt, og bruke en god del tid på matlagingen forresten er det tre alternativer, og det tredje er en kombinasjon av de to. Første bud er å droppe mat som ikke gir deg noen gode næringsstoffer, start gjerne med siktet hvetemel og sukker, og du har kommet langt. Fullkornspasta, fullkornsris og villris, samt poteter er slettes ikke så ille som de har blitt framstilt som. Som et svar på den tredje til en god, og smakfull "snack" vil jeg sterkt anbefale mager kesam med en skvett ublandet funlightsaft blandet med ferske jordbær :-D Lykke til med kostholdsendringer, og ikke tenkt for vanskelig.
Gjest Aria. Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Hvis du vil ha noe å tygge på foran tv'en på kveldene så kan du skjere/skrelle masse gulrot, kålrot, ha sukkererter etc. Jeg passer på å alltid ha det i kjøleskapet, det ligger i vann, litt stress å kjøpe inn å kutte opp, men har jeg det alltid der, så spiser jeg heller ikke noe annet Noen ganger lager jeg meg også smoothie som kvelds-kos, stort sett av bær, da blir jeg mett og vil ikke ha godter eller potetgull. Så bra at du vil spise sunt, lykke til
Gjest Pantherinae Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Når du skriver sunt, tenker du da på bra for kroppen, eller lite kalorier? Så at du nevnte kalorier til slutt, men kaloririkt betyr ikke nødvendigvis usunt. Pasta, ris og poteter kan helt fint inngå i et sunt kosthold! Men varier gjerne med fullkornspasta, fullkronsris, osv. Du kan også teste ut bulgur, couscous, og slike type ting. Disse typene matvarer har gjerne en del kalorier, så kutt heller ned på mengden enn å kutte de ut helt. Jeg har alltid grønnsaker i en eller annen form til maten, kokte, stekte, salater, osv. Dette gjelder til alle måltider, har paprika, agurk, tomat, avocado osv på brødskiver/knekkebrød. Grønnsaker har generelt lite kalorier, og man kan dermed spise mye av dette. Du bør få i deg minst 500 g frukt og grønt pr dag. En grei nybegynnerregel når det kommer til variasjon, er å variere i farge, da vet du at du får i deg de forskjellige stoffene. Typiske sunne middager jeg spiser er wok og salat. Begge deler kan varieres enormt, alle typer kjøtt, fisk, vegetar, grønnsaker kan brukes. Prøv deg frem med forskjellige grønnsaker, og se hva dere liker. Wok har jeg ofte kylling, grønnsaker som squash, aubergine, gulrot, løk, hvitløk og paprika. Saus lages av soyasaus, østerssaus og evt litt buljong. Og så krydder. Av salater er jeg veldig glad i tacosalat (lag tacokjøtt av kylling eller karbonadedeig, og bruk grnnsakene du vanligvis har i taco, pluss jalapeños, salsa, guacamole og rømme) eller kyllingsalat (kylling, salat, tomat, agurk, paprika, stangselleri, rødløk). Når jeg spiser biff har jeg ofte bare salat til. Skal man kose seg, er det lov med bearnaise av og til, så lenge det ikke blir sånne utskeielser mange dager i uken. Jeg pleier ofte å lage dressinger av mager kesam, har da oppi krydder, urter, hvitløk, sennep, osv. Som snakcs på kvelden, så hold deg til frukt og grønt. test ut nye rare frukter du aldri har smakt, frukt kan dyppes i vaniljekesam, grønnsaker i kesam med krydder/urter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå