Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt til kjæresten min at han kan låne 15-20000 kr av meg om et par måneder til noe han trenger da. Veldig viktige ting, ikke noe sløsing. Han kommer til å betale tilbake litt etter litt, alt skal være "nedbetalt" i januar neste år.

Selv om jeg stoler på han og alt sikkert går bra, har jeg ikke tenkt å låne bort en sånn pengesum uten å lage en skriftlig avtale om det. Hvordan bør den utformes? Hva er viktig å få med? Finnes det noen ferdige skjemaer som kan fylles ut?

Han er ikke norsk. Holder det å lage en avtale på engelsk som vi begge forstår? Eller bør den være tospråklig? Norsk og hans språk?

Det må jo være noe jeg kan klaske i bordet hvis det skulle oppstå noe tull, og som ikke kan avfeies enten man er norsk eller utenlandsk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tyvetusen nedbetalt om åtte måneder blir totusenfemhundrekroner i måneden frem til første januar.

Klarer han å betale det mon tro? Eller skal du legge pant i hva han skal anskaffe seg?

Skrevet

Faen, det er jo bare syv måneder til, eller snart seks måneder, hmmm, klarer han å betale tretusen i måneden altså?

• Liker 1
Skrevet

Tja. Min erfaring er "don't mix business and pleasure".

At en har et lån til den andre kan fort forsure forholdet. Spesielt dersom låneavtalen ikke overholdes.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at dere skriver et gjeldsbrev. Det er et gyldig dokument som holder i retten. Jeg lånte en større sum av kjæresten min og da ble det skrevet et gjeldsbrev. Husk renter og dato for når gjelden skal være betalt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville sagt at jeg ikke hadde mulighet til å låne han så mye penger. Kan han ikke ta et forbrukslån i banken? Det burde han kunne klare hvis han skal klare å betale deg et par tusen i måneden..

AnonymBruker
Skrevet

Han kan begynne og spare?

Skrevet (endret)

Gjeldsbrev er lite verd hvis han ikke har inntekt eller skylder penger flere steder og får inkassokrav mot seg. Ville ikke lånt en så stor sum hvis jeg ikke kunne tatt pant i noe med samme verdi. Penger kan forsure et forhold til de grader. Hvordan vil det påvirke forholdet hvis han ikke klarer å betale tror du?

Ingenting kan være så viktig at han ikke kan spare opp beløpet selv, unntaket er hvis det gjelder alvorlig sykdom et sted det ikke finnes noe norsk helsevesen. Og strengt tatt bør du ikke låne bort noe du ikke har råd til å tape. Hvis du har et forhold til penger og synes 20000 er lite, kan du like gjerne gi de til han, men det kan også sette forholdet i ubalanse.

Endret av Alvina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at dere skriver et gjeldsbrev. Det er et gyldig dokument som holder i retten. Jeg lånte en større sum av kjæresten min og da ble det skrevet et gjeldsbrev. Husk renter og dato for når gjelden skal være betalt.

Takk for tips!

Det er ikke snakk om skal/skal ikke låne han pengene. Etter at han har brukt dem til det han skal, kommer det månedlig inn et beløp til hans konto som gjør at han kan betale meg tilbake.

Jeg vil bare ha dette skriftlig og jeg vil vite om det må oversettes eller er greit nok med norsk. Jeg tenker på hvis det skulle skje noe, og han stikker til hjemlandet (som har et svakt og korrupt politi bl.a.) ligger jeg vel dårlig an uansett, men litt sterkere med dokument på hans språk?

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg ville vært litt skeptisk. Lånte bort en mindre sum til typen min, han har enda ikke klart å betale de tilbake....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke noe han kan spare til. Hvis ting hadde vært som vanlig nå, hadde han ikke trengt å betale alt om et par måneder, da hadde det holdt med et mindre månedlig beløp over lenger tid. Men for vårt beste gjør vi det annerledes i år, og da må han betale mye snart.

Vil ikke gå inn på hva det er.

Jeg vet at det vil bli kjipt hvis han ikke betaler tilbake, men jeg tror det kommer til å gå helt fint. Skriftlig avtale er bare sikkerhet, så han ihvertfall ikke kan si "Nei, jeg har ikke lånt noen penger". Men han er veldig redelig av seg, og synes en avtale er en avtale.

Ms.Ragsokk; Hvor lang tid hadde han på å betale tilbake? Er jo viktig å sette en rimelig frist.

AnonymBruker
Skrevet

Og strengt tatt bør du ikke låne bort noe du ikke har råd til å tape. Hvis du har et forhold til penger og synes 20000 er lite, kan du like gjerne gi de til han, men det kan også sette forholdet i ubalanse.

Nei, må jo alltid være klar over at pengene kan være tapt.

Synes ikke det er lite nei. Men i og med at jeg har nok penger til å kunne låne bort den summen akkurat nå, om de betales tilbake så fort som mulig helst (såklart), men ihvertfall innen 8-9 måneder etter at han har lånt dem, så går det bra. Han skal klare det på ca 6 måneder.

Skrevet

TS, jeg tror ikke du synes det er en liten sum siden du spør på kg om hvordan du kan sikre deg, det vil si -sikre pengene dine.

Når du sier at du har pengene akkurat nå og at det må betales tilbake innen noen måneder virker det også som du har knapt med penger selv og at du egentlig ikke har råd til å låne bort.

Hvis du velger å stole på han, kan både han og pengene dine være tapt i fremtiden. Og jeg kan love deg at det verste ikke er pengene i seg selv, men å følelsen av å bli sveket. Følelsen av å være lettlurt er heller ikke så altfor god.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en aldri så ørliten sjanse for at han stikker til hjemlandet sitt uten å betale, som du jo nevner, så hadde jeg aldri lånt ham pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i hvert fall hatt en skriftlig avtale. Samboer lånte en større sum av meg (ca 10000 kr) for å fylle BSU - gunstig for ham, og gunstig for meg som hadde formue som nærmet seg lånekassegrenser, og jeg vet han er til å stole på økonomisk. Vi var likevel enige om å ha det skriftlig. Det er jo også ting som kan endre settingen - det KAN bli slutt, eller det kan skje en ulykke hvor den andre ikke blir i stand til å betale eller bekrefte avtalen.

Skrevet

Jeg ville ikke lånt ham pengene. Om dere har en avtale her i Norge, vil du ikke få hjelp til å håndheve den i utlandet. Sannsynligvis ikke her heller, uten å dra ham for retten.

Fordelen med en avtale, er jo at han kan FØLE seg bundet av den, samt at det ikke finnes tvil om hva dere var enige om i forkant. Jeg ville dessuten kreve at pengene som "kommer inn på hans konto månedlig" i stedet kom inn på din egen konto frem til lånet er nedbetalt.

Skrevet

Hva er det han skal bruke disse pengene på? Skal han kjøre opplegg? Leie bil og dra til tyskland for å kjøpe øl for og så selge til pakkis-sjappene?

• Liker 1
Skrevet

Jeg merker jeg også trenger å vite hva pengene skal gå til. O nysgjerrighet!

Uansett, jeg tør påstå at en avtale/et privat gjeldsbrev i praksis er verdt like mye som papiret han signerer på, hvis han ikke er norsk statsborger og i tillegg ikke har penger. Tenk deg nøye om du har råd til å tape disse pengene. Det er en tommelfingerregel at hvis man låner penger ut til venner/kjæreste/familie så skal man ha råd til å tape dem, fordi det skjer så altfor ofte.

Gjest Lille-pus
Skrevet

TS, jeg forstår deg slik at tilbakebetalingen vil være avhengig av den avkastningen han (teoretisk) skal få ?

I så tlfelle bør du tenke to ganger på om dette er penger du har råd til å tape.

Opplegget høres ut som en investering i et-eller-annet, og dermed er det en risiko (stor eller liten) for at avkastningen ikke kommer overhodet, eller først vil kunne komme på et senere tidspunkt enn du trenger tilbakebetalingen.

Dette er ting du bør ta stilling til før du låner ut pengene.

Dersom du selv trenger pengene i januar 2012 så må du vurdere konsekvensen for deg ved at han ikke får inn den månedlige avkastningen som han skal betale deg tilbake med.

Du spør ikke om hvorvidt du skal låne ham pengene eller ikke, men tenk nøye over den risikoen du selv tar og hva konsekvensene vil bli for deg om du taper pengene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...