AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 Hei! Jeg betalte minstebeløpe på kredittkorte mitt på fredag (250 kr) og jeg kan ikke se at det har kommet inn på den der kredittkortkontoen. Kan jeg ikke bruke kredittkortet før jeg har betalt tilbake alt jeg har brukt på kredittkortet, selv om jeg har betalt 250 kr?
Østlandet Skrevet 23. mai 2011 #2 Skrevet 23. mai 2011 Selvfølgelig kan du bruke kredittkortet om du ikke har brukt all kreditten..... Det er forskjellig, for de forskjellige kort og jeg aner ikke hva du har. Eller misforstår jeg spørsmålet ditt helt? Ellers.... Av spørsmålet ditt synes jeg å ane at du ikke burde hatt slikt kort. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har kredittgrense på 5000, og det jeg skaffet meg et kredittkort i stede for å ta opp forbrukslån. Jeg betalte minstebeløp fordi at jeg ikke får lønn før 1 juni, og brukte 5000 av kredittkorte midt i mai. Så hvorfor tror du at jeg ikke burde ha et slikt kort?? Spørsmålet mitt er vel egentlig; Kan jeg ikke bruke kredittkorte når jeg bare har betalt minstebeløp?
Gjest Kim Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 (endret) Da har du makset ut kortet. Hvis du ikke skjønner hvordan et kredittkort virker, så er mitt råd til deg å Holde deg unna! Endret 24. mai 2011 av Kim
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Det er et kredittkort for ungdom da... Og jeg har lest over alt om kredittkort, men aldri lest noe slikt
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Du kan bruke det du har betalt ned. Om man betaler ned halve kredittkortet på 5000, så kan man bruke 2500 av det..
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Ikke det at jeg skal bruke det, men jeg kan ikke se at det har kommet inn noe betaling. Og jeg betalte fakturaen på fredag
Annikken Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Så om jeg har forstått det riktig sitter du og venter på at de 250 kr er registrert så du kan bruke 250 kr? Jeg vil som andre her, anbefale deg å være litt forsiktig med kredittkort dersom du har så lite inntekt at du blir sittende og desperat vente på 250 kr. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 Nei, jeg skal ikke bruke det nei. Men jeg synes det er rart at jeg ikke kan se at de har kommet inn, vil jo ikke få purring. Forfall er 25 mai. Jeg prøvde å ta ut 250 kr bare for å se om de har kommet inn eller ikke, men det gikk ikke. Jeg tok de 250kr som et eksempel fordi at jeg ikke skjønner det helt. Om man bare kan bruke 5000kr i mnd uansett om man har betalt tilbake 250kr eller 5000 kr.
Annikken Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 Om kredittgrensen på kortet er 5000 kr vil du aldri kunne ha mer i minus på kortet enn 5000 kr. Du kan kun bruke det du har betalt ned på kortet, altså betaler du inn 1000 kr frigjør du 1000 kr du kan bruke. Om du ikke betaler minstegebyret pr mnd får du purregebyr, MEN renta løper uansett på de pengene du har i minus, og dette er som regel høye renter, så du bør ALLTID betale ned hele kortet før du bruker det på nytt igjen!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 Er ikke sikkert at de 250 dekker mer enn renten, så da har du fortsatt ingen ting å bruke. Men min erfaring er at det ofte tar noen dager før slike innbetalinger blir registrert, så sjekk igjen senere.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 Kredittkort er forbrukslån. Du kan låne og betale tilbake i det tempoet som passer deg, men hvis grensen er på 5000 så kan du aldri ha mer enn 5000 i gjeld. Grunnen til at bankene deler ut slike kort er at de kan ta blodrente og tjene fett på at du ikke betaler tilbake alt med en gang. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du prøvde å ta ut de 250 du akkurat hadde satt inn.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #13 Skrevet 24. mai 2011 Hvis du har betalt regningen via eFaktura, trekkes det automatisk på forfallsdato, med mindre du selv endrer det. Du kan altså "betale" regningen på én dag og så trekkes det en helt annen, slik at betalingen din kanskje ikke er trukket ennå. Men jeg må si meg enig med andre her at du må sette deg langt mer inn i hva et kredittkort er og hvordan det fungerer (blant annet hva kredittkonseptet faktisk innebærer), ellers er du på ville veier.
QueenPenelope Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 Nei, jeg skal ikke bruke det nei. Men jeg synes det er rart at jeg ikke kan se at de har kommet inn, vil jo ikke få purring. Forfall er 25 mai. Jeg prøvde å ta ut 250 kr bare for å se om de har kommet inn eller ikke, men det gikk ikke. Jeg tok de 250kr som et eksempel fordi at jeg ikke skjønner det helt. Om man bare kan bruke 5000kr i mnd uansett om man har betalt tilbake 250kr eller 5000 kr. Det tar som regel noen dager før betalingen registreres hos mottakeren. Purring får du ikke med et forfall den 25. mai. Og det fungerer absolutt ikke slik at du kan bruke 5000 kroner hver måned. Da må du i så fall betale inn igjen de samme 5000 i mellomtiden. Det fungerer slik: Nå har du fått låne 5000 kroner av banken din. De 5000 står på en konto, til din disposisjon. Bruker du 2000 kroner, står det igjen 3000. Og du bestemmer selv hvor raskt du vil betale tilbake de 2000 du har brukt, men du må minimum betale 250 kroner hver måned så lenge du har brukt penger. I ditt tilfelle har du brukt alle 5000 som er på kontoen (=kredittkortet). Du er i ferd med å betale inn 250 kroner. Rentene tar banken, det er inntekten deres for å låne deg penger. Og det som gjenstår av de 250 etter at de har trukket rentene, går inn på kontoen din, til å dekke opp deler av de 5000 du har brukt. Når du til slutt har betalt inn 5000 kroner + renter, har du nok en gang 5000 kroner tilgjengelig som du kan bruke. Hvor lang tid det tar, kommer jo an på hvor mye du betaler i måneden. Skal du bare betale minstebeløpet, vil det ta lang tid, ettersom minstebeløpet også skal dekke rentene som påløper. 2
Sissan9 Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 Nå er stort sett ikke kredittkort rentebærende før forfall da, så det er sannsynligvis ikke påløpt renter for penger brukt i mai enda. De vil bli trukket ved neste forfall, på det beløpet som ikke blir innbetalt 25. mai. Og rentene er HØYE - du må regne med å betale 100 kroner hver måned i bare renter på forbruket på 5000. Personlig mener jeg man ikke burde bruke kredittkort på noe man ikke ville hatt råd til å betale med debetkortet. Eller senest betale tilbake ved første forfall (altså at du betalte hele 5000 tilbake nå 25. mai). Alt annet er å fore banken med penger fordi man ikke gidder/vil spare til det man vil ha.
QueenPenelope Skrevet 24. mai 2011 #16 Skrevet 24. mai 2011 Nå er stort sett ikke kredittkort rentebærende før forfall da, så det er sannsynligvis ikke påløpt renter for penger brukt i mai enda. De vil bli trukket ved neste forfall, på det beløpet som ikke blir innbetalt 25. mai. Og rentene er HØYE - du må regne med å betale 100 kroner hver måned i bare renter på forbruket på 5000. Personlig mener jeg man ikke burde bruke kredittkort på noe man ikke ville hatt råd til å betale med debetkortet. Eller senest betale tilbake ved første forfall (altså at du betalte hele 5000 tilbake nå 25. mai). Alt annet er å fore banken med penger fordi man ikke gidder/vil spare til det man vil ha. Jepp, det skulle jeg ha sørget for å gjøre klart i posten min. Takk for at du presiserte! Nå ved første forfall, vil alle 250 gå rett til å nedbetale forbruket, slik at saldoen på kontoen din om en dag eller to, er 250 kroner. Men nå begynner rentene å løpe på det beløpet som fortsatt mangler. Og rentene er høye, slik at mye av de 250 vil gå med til renter. Helt uten renter, vil det ta 20 måneder å betale ned 5000 kroner hvis du kun betaler minstebeløpet. Når rentene kommer i tillegg, vil det ta vesentlig lengre tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå