Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er langtidssykmeldt og ser ikke for meg at jeg kan starte å jobbe på en god stund! Tenker likevel å starte å studere til høsten da jeg er lei av å være hjemme, og som student har jeg mulighet til å bygge opp dagen min selv, og komme og gå som det passer min sykdom.

Kan man starte å studere når man er sykemeldt? Eller må man slutte med sykemelding før?

Greia er at jeg ikke kommer til å klare å jobbe ved siden av studiene, vet allerede nå at dette blir helt umulig for min del, iallefall i starten. Håper at jeg etterhvert vil klare dette og bli helt kvitt plagene mine. Men i starten vil det bli svært knapt med penger om jeg bare skal leve på studielån.

Noen som vet om reglene rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man får ikke arbeidsledighetstrygd når man studerer, om ikke det da er omskolering el.l så jeg tviler på at du kan være sykemeldt og studere samtidig. Men det er jo bare å snakke med NAV, det er eneste måten du kan få et skikkelig svar på og evt. hjelp til andre løsninger.

Jeg kunne ikke jobbe ved siden av studiene selv pga. kronisk skade, men fikk jo ingen økonomisk støtte pga. det. Var også for ung(23år) til å få omskolering selv om jeg kjenner mange som har fått det i yngre alder. Så det er mye ulik behandling ute og går.

AnonymBruker
Skrevet

man får ikke arbeidsledighetstrygd når man studerer, om ikke det da er omskolering el.l så jeg tviler på at du kan være sykemeldt og studere samtidig. Men det er jo bare å snakke med NAV, det er eneste måten du kan få et skikkelig svar på og evt. hjelp til andre løsninger.

Jeg kunne ikke jobbe ved siden av studiene selv pga. kronisk skade, men fikk jo ingen økonomisk støtte pga. det. Var også for ung(23år) til å få omskolering selv om jeg kjenner mange som har fått det i yngre alder. Så det er mye ulik behandling ute og går.

Okey, takk for svar! Får høre etter, det skader jo ikke. Så vidt jeg har skjønt får jeg ikke noe støtte, så økonomisk lønner det seg å fortsette sykemelding, men det er så kjedelig å være hjemme! Særlig siden jeg bor alene, blir det veldig lange dager!

Skrevet

Hva med å tenke på hva som lønner seg på sikt?

• Liker 2
Gjest Illiya
Skrevet

Hva mener du med langtidssykemeldt? Går du egentlig på AAP?

Hvis du går på AAP, så kan du ikke begynne å studere. At du kan studere, betyr at du har restarbeidsevne, som du da heller kunne brukt i arbeidslivet.

Har du helsemessige problemer, som gir deg nedsatt mulighet til å begynne å jobbe igjen, eller som hindrer deg i å få jobb, så kan du ha rett på omskolering. Det må du i så fall ha vedtak på.

Begynner du bare å studere uten vedtak, så tror jeg pengene dine kan stoppes.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med langtidssykemeldt? Går du egentlig på AAP?

Hvis du går på AAP, så kan du ikke begynne å studere. At du kan studere, betyr at du har restarbeidsevne, som du da heller kunne brukt i arbeidslivet.

Har du helsemessige problemer, som gir deg nedsatt mulighet til å begynne å jobbe igjen, eller som hindrer deg i å få jobb, så kan du ha rett på omskolering. Det må du i så fall ha vedtak på.

Begynner du bare å studere uten vedtak, så tror jeg pengene dine kan stoppes.

Går ikke på AAP, er sykmeldt i ca 6 mnd nå. Ønsker absolutt ikke å gå hjemme, derfor jeg vil studere, og forhåpentligvis er jeg frisk til å jobbe etter 3 år som student!

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Du kan studere på AAP - som du går over på etter 1 år med sjukepenga, du kan også begynne å studere før sjukmeldingsåret er slutt, då flyttar dei deg over på AAP så sparar du rettigheitstida di med sjukepenga. Kravet er at arbeidsevna di er nedsett med minst 50% og for å få AAP må du ha ei eller anna diagnose.

Skrevet

Du kan studere på AAP - som du går over på etter 1 år med sjukepenga, du kan også begynne å studere før sjukmeldingsåret er slutt, då flyttar dei deg over på AAP så sparar du rettigheitstida di med sjukepenga. Kravet er at arbeidsevna di er nedsett med minst 50% og for å få AAP må du ha ei eller anna diagnose.

Dette stemmer, men (og det er et stort men) NAV er veldig, veldig strenge på det å studere når man går på AAP, spesielt dersom man er under 26 år. Det må være både hensiktsmessig og nødvendig for å kunne komme seg ut i jobb på sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...