Gå til innhold

Sende katten på ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Katten min skal bo hos pappa når jeg skal på ferie til sommeren(nesten 3 uker). Katten er ikke så vant til andre mennesker(har ikke så ofte besøk), men etter noen timer pleier det å gå bra. Men faren min vil at katten skal komme en kveld(eller noe) på forhånd for å teste at det går bra. Jeg tror ikke at han kommer til å roe seg noe særlig, og han hater bilkjøring så de 40min i bil hver vei kommer jo ikke akkurat til å gjøre stakkars katten noe roligere. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan hjelpe han å roe seg ned? Har lest at man kan gni en klut eller liknende på kinnene til katten og deretter på hjørner ol sånn at det lukter av katten. Kommer selvfølgelig til å være der noen timer også og ta med favoritt-teppet og sånt. Noen andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang. lukter og slikt, så bruker jeg selv å sette fram dokassen til katten så fort den er kommet til dem som skal passe den, og kurven som hun sover i.

Jeg tror det er best å la katten få utforske på egenhånd når den er kommet til en ny plass. Gi den ro og fred til å bli kjent med lukter og omgivelser. Katter er vanedyr, så de blir stresset når hverdagsmønster endres, så dette er nesten ikke til å unngå at den blir litt stressa, men de aller fleste katter roer seg relativt fort, men den vil nok være ekstra på vakt de første timene, muligens også de første dagene før den finner seg helt til rette. Men dette kan også variere kraftig etter kattens personlighet. Noen bruker litt lengre tid enn andre.

Hvis den blir svært redd under bilkjøring, så kan du kjøpe beroligende tabletter på dyrebutikken.

De er reseptfrie, og inneholder bare naturlige stoffer som katter blir rolige av. Du kan gi katten din

en eller to slike tabletter ca. 20 minutter før dere kjører. Disse tablettene har gjort underverker for min katt. Hun blir heller ikke bilsyk når hun har fått tablettene :)

Pass også på at du ikke stresser når du har katten med i bil eller noe, da blir katten også stressa. Prøv å være så "normal" som overhode mulig.

Det går sikkert helt fint skal du se :)

Skrevet (endret)

Katten min er på ferie en gang i blant og da passer jeg på at han har matskåla si, kurven sin, buret sitt, teppet sitt og sprer dette godt utover huset han skal være i..

Deretter er det bare å la han snuse rundt og finne seg til rette..:)

Jeg har også en spruteflaske med vann som jeg bruker (spruter ikke på han men ved siden av, og siden han nå vet hva dette betyr så slutter han med det han driver med bare han hører lyden) som jeg gir til de han skal være hos med klare instrukser om hvordan den skal brukes..

Har også med leker som han er vant til som han kan leke med..:)

Går nok helt bra skal du se!

Endret av FrøkenJosefine
Skrevet

Da satser jeg på at det går bra. Tror nok det altså, men blir første gang jeg reiser fra pusen så lenge. Ja, jeg er en hønemor :) Da han kom til oss var han jo rimelig redd i en dag eller to, men da ble vi godtatt. Satser på at det samme skjer hos pappa. Ikke at han blir redd da, men at han godtar pappa ganske fort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...