AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 Hei. Jeg har en søster som skal gifte seg ganske snart. De hadde ikke noen til å lese i kirken så jeg sa at jeg kunne gjøre det med mindre de valgte en viss tekst som jeg ønsker i mitt eget bryllup og som betyr litt for meg. Jeg ble tydeligvis ikke tatt på alvor for i går fikk jeg vite at de har valgt denne teksten. Etter å ha snakka med samboeren min svarte jeg at siden jeg har sagt dette kommer jeg til å stå for det og ønsker ikke å lese denne teksten. Synes liksom at den blir ødelagt hvis jeg skal lese den til et annen brudepar(har ikke selv planlagt noe bryllup men regner med at det blir innen to år). Da tror jeg søsteren min ble ganske sur. Sa at da måtte de lage nye kirkeprogrammer. Men er dette mitt problem da? Jeg har jo bare holdt det jeg sa, jeg kommer ikke til å lese akkurat den teksten. Jeg var litt dum og svarte at alternativet var å bytte tekst, fikk da et litt krast svar om at de måtte jo bruke de tekstene de ville(jaa, skjønner jo det jeg også men det er det eneste alternativet). Er jeg vanskelig? Burde jeg ødelegge den teksten for meg selv for at de skal slippe å endre noe som de egentlig visste ikke kom til å bli feil for meg. Hadde det vært meg hadde jeg holdt meg unna teksten søsteren min vill ha hvis den betydde mye for henne, men det er en annen sak. ps: Ser at jeg kanskje ser litt barnslig ut, men ble faktisk skikkelig lei meg da jeg fikk vite at de skulle ha denne teksten siden den betyr litt for meg og jeg hadde spurt om de ikke kunne ta denne. De gir forresten beng i Gud og kirken, skal bare ha bryllup der fordi det er fint, mens for meg betyr det litt mer. Og beklager at det ble litt langt
Gjest KateW Skrevet 23. mai 2011 #2 Skrevet 23. mai 2011 (endret) http://www.kongsvinger.kirken.no/index.php?go=artikkel&kat=6&id=63 Dette er de tekstene man kan velge mellom i et bryllup. I de fleste bryllupene jeg har vært har det vært samme tekster. Selv om en Bibeltekst betyr noe for deg, så kan det jo være at den betyr noe for søster også? Jeg syns ikke du kan tinge en Bibeltekst, rett og slett. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri hadde tenkt på at det var samme tekst i to bryllup, spesielt ikke når bryllup nummer to ikke var bestemt tidspunkt på en gang. Endret 23. mai 2011 av KateW 1
Gjest MrsTux Skrevet 23. mai 2011 #3 Skrevet 23. mai 2011 Jeg hadde syntes det var hyggelig å kunne lese en tekst som betydde noe for meg for søsteren min. Blir teksten virkelig ødelagt for deg om du leser den i din søsters bryllup? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #4 Skrevet 23. mai 2011 Jeg hadde blitt irritert siden jeg eksplisitt hadde takket ja til noe (som jo er å gjøre dem en tjeneste) og de da motarbeider meg totalt. Jeg hadde ikke gjort en stor sak av det, jeg hadde bare sagt at dette opplyste jeg på forhånd, og derfor dessverre ikke kan gjennomføre oppgaven. Litt trassungeoppførsel, men jeg er tross alt lillesøster, og dessuten er det like trassunge av storesøster å bevisst velge en tekst som oppleseren sa hun ikke ville lese.
Kråkesaks Skrevet 23. mai 2011 #5 Skrevet 23. mai 2011 Enig med Kate. Det er ofte de samme bibeltekstene som går igjen i bryllup. At teksten er fin for par A gjør ikke at den ikke er fin for par B. Man kan da ikke ta en bibeltekst i eie? I hvert fall ikke når det er snakk om et bryllup som ikke engang er planlagt. 2
Daria Skrevet 23. mai 2011 #6 Skrevet 23. mai 2011 Så de skal styre unna en tekst (jeg antar vi her snakker om en av de vanlige bibeltekstene for bryllup?) fordi du vil ha den i ditt hypotetiske bryllup som ikke engang er under planlegging? Hvis søsteren min ville at jeg skulle droppe en vanlig bryllupstekst i mitt bryllup fordi hun ville bruke den sannsynlivis om noen år (når alle andre forlengst har glemt at jeg også brukte den), ville jeg synes hun var sær. Hvis hun mente at det at jeg brukte den ødela teksten for henne, ville jeg faktisk blitt ganske såret. 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #9 Skrevet 23. mai 2011 Var det en tekst du hadde skrevet selv ville jeg forstått eierforholdet du følte til den, men en bibeltekst??? Den er allemannseie, er jeg redd. Og, som andre også har nevnt, ingen husker at den samme teksten ble lest i din søsters bryllup når den leses på nytt i ditt eventuelle bryllup. Ingen andre enn bruden bryr seg om sånt, skjønner du! Bli voksen, konsentrer deg om de viktige tingene, og vær litt raus, for pokker! 3
Gjest KateW Skrevet 23. mai 2011 #10 Skrevet 23. mai 2011 (endret) Og en ting til, da jeg ble spurt om å lese tekst i min søsters bryllup, så jeg ikke på det som en tjeneste, men som en ære å bli spurt. Fantastisk å kunne være med å bidra, og at de ønsker å bruke meg. Endret 23. mai 2011 av KateW 5
Gjest Doh Skrevet 23. mai 2011 #13 Skrevet 23. mai 2011 Sletta de andre svarene mine siden jeg ser selv at følelsene tok overhånd og fornuften forsvant. Jeg leser i kirken og prøver å ikke tenke på dette mer Så får brudeparet det sånn som de vil og det blir ikke dårlig stemning i flere mnd
CathFoto Skrevet 23. mai 2011 #14 Skrevet 23. mai 2011 (endret) Særlig er det dumt å tinge et bibelvers om det er Korinternes brev 13 eller hva det heter, det som er mest brukt i vielse. Endret 23. mai 2011 av CathFoto
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #15 Skrevet 23. mai 2011 Sletta de andre svarene mine siden jeg ser selv at følelsene tok overhånd og fornuften forsvant. Jeg leser i kirken og prøver å ikke tenke på dette mer Så får brudeparet det sånn som de vil og det blir ikke dårlig stemning i flere mnd Ja det synes jeg var lurt Du kan gjerne lese denne for henne, og så kan hun lese den for deg når du skal gifte deg? Da vil den jo betyr noe for hver og en av dere, og den vil bety noe for dere som søstre, og den vil bety noe for dere som 2 par Jeg hadde skjønt det litt bedre om det var en venninne (og spesielt hun jeg desverre har et litt sånn konkurranse forhold til), men ikke en søster. Søstre og brødre er best
Gjest Doh Skrevet 23. mai 2011 #16 Skrevet 23. mai 2011 Ja det synes jeg var lurt Du kan gjerne lese denne for henne, og så kan hun lese den for deg når du skal gifte deg? Da vil den jo betyr noe for hver og en av dere, og den vil bety noe for dere som søstre, og den vil bety noe for dere som 2 par Jeg hadde skjønt det litt bedre om det var en venninne (og spesielt hun jeg desverre har et litt sånn konkurranse forhold til), men ikke en søster. Søstre og brødre er best Hehe, da jeg nok jeg samme forhold til min søster som du har til din venninne Samboeren min mener at vi ikke kan være for mye sammen, for da må han høre på all klaginga fra meg etterpå
Kahlan Skrevet 23. mai 2011 #17 Skrevet 23. mai 2011 TS, ser argumentasjonen til mange her, men som lillesøster vil jeg støtte deg på følelsene dine, tror fort jeg kunne følt det slik også
Gjest Doh Skrevet 23. mai 2011 #18 Skrevet 23. mai 2011 TS, ser argumentasjonen til mange her, men som lillesøster vil jeg støtte deg på følelsene dine, tror fort jeg kunne følt det slik også Takk Vi lillesøstre må stå sammen. Hehe... Er nok ikke lett for andre å sette seg inn i situasjonen, søskenrelasjoner kan være vanskelige saker
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #19 Skrevet 23. mai 2011 Hehe, da jeg nok jeg samme forhold til min søster som du har til din venninne Samboeren min mener at vi ikke kan være for mye sammen, for da må han høre på all klaginga fra meg etterpå Da skjønner jeg deg bedre faktisk Dersom dette er enda en ting du kan føye på konkurranselisten deres skjønner jeg at du føler deg litt besviken. Men les den for dem du, da er du den snille søstra iallfall 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå