Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innkalt til møte hos NAV angående min søknad om AAP. Hva går slike møter ut på? Jeg liker ikke å være uforberedt...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal lages et opplegg for deg, for aap er penger du får mens du jobber for å komme tilbake i arbeid. Så under møtet skal dere finne ut hva du kan og ikke kan, samt avtale hvor mye og hva du skal gjøre mens du mottar stønaden. Det jobbes selvfølgelig også for at du skal komme ut i en relevant jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dvs, du kan begynne å studere viss du vil det, eller du kan begynne i jobb igjen.

Det er dette dere skal prate om.

Så lager de vel en plan som du skal følge, og de har oppfølgingssamtaler for å høre hvordan det går.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke velge om du vil studere eller begynne i jobb igjen. Dette "valget" tas av din saksbehandler på NAV på bakgrunn av arbeidsevnevurderingen samt legeerklæring (-er). Det kommer også mye an på hvilken bakgrunn du har fra før mht utdannelse og praksis.

Du skal ha to møter før det avgjøres om du har rett på AAP. Det første er arbeidsevnevurderingen der du og en konsulent snakker sammen om hva du kan, har gjort og veien videre sette fra ditt ståsted.

Han eller hun utarbeider en rapport som sendes videre til din saksbehandler. Der vil det bli fattet et vedtak.

Du kan grovt sett havne i tre forskjellige kategorier;

-første kategori der du blir vurdert å kunne skaffe deg nytt arbeide selv, og du blir bedt om å melde deg arbeidsledig og søke ledighetspenger.

-andre kategori der de anser at du har behov for tiltak i form av kortere kurs, litt påbygging eller praksis. Du innvilges støtte for ett år.

-tredje kategori der du har behov for nyorientering, f.eks om det er umulig å bruke din gamle utdannelse, du kan aldri mer gå tilbake til ditt gamle yrke, du trenger mer kompetanse/utdanning. Da innvilges du gjerne høyskoleutdanning om det er det du har behov for og ønsker.

Du kan få støtte i maks 4 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...