Gå til innhold

En god, tørr og billig rødvin?

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

En kamerat har gjort meg en stor tjeneste, og jeg vil gjerne gi han en flaske rødvin som takk for hjelpen. Desverre er jeg relativt blakk for tiden. :-? Lurer på om noen kan tipse meg om en god, tørr og billig rødvin til ca. (gjerne under) 100 kr?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Takk, Jordbær. Boheme... Det navnet skal jeg klare å huske! :wink:

Skrevet

Hva mener du med tørr? Det finnes ikke tørr rødvin, men derimot tørr hvitvin. Om en rødvin er tørr er den ødelagt! Men det er kanskje en vin med mye garvestoffer du tenker på?

En god og billig vin med mye smak, som passer både til å drikke "alene" og sammen med mat er Marqués de Chivé. Dersom jeg skal gi bort en vin pleier jeg ofte å velge Marqués de Riscal Reserva , den er litt dyrere, men ser flott ut og er nydelig!

Gjest GreenSky
Skrevet

Takk. Det er derfor jeg spør, skjønner du, har faktisk ikke så stor kjennskap til vin! :oops: Men fint at du skjønte hva jeg mente! :)

Skrevet

*kremter sammen med jordbær*

Jepp, det finnes tørr rødvin, men skulle jeg gitt bort en flaske rødvin, hadde jeg nok valgt en annen type. Tørr rødvin er surt...

Men hver sin smak. :blunke:

Skrevet

*Kremt* I følge vineksperten(ansatt hos Arcus for å holde kurs for restauranter) som hadde kurs for oss da jeg jobba som kelner så fins det IKKE tørre rødviner, bortsett fra om vinen er ødelagt... Men han hevdet samtidig at det er en vanlig missforståelse å tro at det finnes. *Kverulere, kverulere* :blunke:

Gjest Diva i.i.
Skrevet

Labler ved de forskjellige vintypene ( der prisen står ) angir hvordan karakteristikk vinen har.

Der står det ved rødviner : Fylde, garvestoffer og fruktighet

Ved hvitviner : Fylde, friskhet, sødme -> her kan man snakke om søt vs tørr.

Nå er det dette som er "hovedpunktene" ved vin i allefall.

Om det finnes en tørr rødvin et sted, så aner jeg i allefall ikke hva / hvor den kan være..

@lfa, og jordbær,- hvor har dere hørt om tørr rødvin ?

( den kan smake "tørt", men den BETEGNES ikke som tørr )

- er bare litt nysgjerrig jeg

Skrevet

Den enkleste definisjonen på tørr rødvin, som jeg kan komme opp med:

Red wine that lacks sweetness (there is no unfermented sugar left in the wine).

Beklager at det blir på engelsk, men det er bedre slik enn at jeg skal forklare selv... :oops:

Og vinen er absolutt ikke ødelagt, faktisk så finnes det svært gamle eksemplarer av denne typen også.

@lfa - hørt på en annen vinekspert. :ler:

Skrevet

Her står det om tørre rødviner. Tydeligvis populært i mat.

Det eneste JEG har hørt, er at det er FY å kalle rødvin for sur.. heter syrlig ;)

Skrevet

Oki, oki :)

Men er det fagpersoner som kaller rødvin for "tørr" ?

Den blir i pol og kelnerkretser i allefall ikke kalt tørr såvidt jeg vet.

Som sagt så er retningslinjene på polet det jeg har gått ut ifra.

Si ifra om noen ser en vin som ER tørr da,- er litt nysgjerrig ;-)

Skrevet

Det var da voldsomt til terminologikrangel her.

Mine billige favoritter for tiden er:

"Le Faisan" ca 75 kr (øvrig Fransk) - syrah-blanding; elegant matvin med snert - bra valg hvis vedkommende sverger til fransk vin.

"Ramada" - ca 65 kr (Portugisk) - lett, fin vin, med ganske mye syre. Passer til lette pastaretter, pizza og som drikke/kosevin.

"Albor Tempranillo" 72 kr (Øvrig spansk) - fruktig fin vin - god å drikke, ikke fullt så egent til mat.

"Alamos Ridge Malbec" 99 kr (Argentina) - kraftig, god matvin - ultimat å drikke til pepperbiff.

Er vennen din en avansert vinelsker, og du vil spandere noen flere kroner ( ca 130 spenn) vil jeg anbefale følgende to:

"Baron de Ley Reserva" (Rioja, Spania) - en vin med lett fruktig eleganse, og stor, men ikke påtrengende dybde. En fryktelig subtil og god vin. Nydelig til soppretter.

"d'Angelo Aglicano del Vulture" (Puglia, Italia) - en kraftig vin, med mange lag. Den er en ypperlig og føyelig matvin, uten å miste sin egen karakter. Jeg har spist den til pizza, grillede kyllingbryst av Stange-kylling og hjortestek. Nydelig.

Håper dette hjalp?!

mvh

Fløyel

Gjest GreenSky
Skrevet

Kanskje jeg går for det nest siste alternativet? Takk, floyel.

Skrevet
*Kremt* I følge vineksperten(ansatt hos Arcus for å holde kurs for restauranter) som hadde kurs for oss da jeg jobba som kelner så fins det IKKE tørre rødviner' date=' bortsett fra om vinen er ødelagt... Men han hevdet samtidig at det er en vanlig missforståelse å tro at det finnes. *Kverulere, kverulere* :blunke:[/quote']

Men Ragnhild, hvorfor står det så bak på noen flasker...?

Jeg er ingen vin ekspert... Og holder meg helst til de merker jeg kjenner... Chianti f.eks...

Gjest GreenSky
Skrevet

Gjør det det? Ikke heeeelt på gjordet likevel jeg da. :)

Skrevet

Har du et eksempel?

"Min" ekspert var ellers veldig flink ellers, så jeg har litt vondt for å tro at han tok feil. Men det er mulig de lærde strides, ikke vet jeg! Skal i alle fall sette meg ned med Bølgen sin vinbok, og se om han sier noe om saken.

Uansett er jo det viktige å finne ut hva GreenSky mente med en "tørr" rødvin, og hvorfor hun ville ha akkurat dette. Det er jo henne vi prøver å hjelpe, og nå tror jeg kanskje vi forvirrer i stede ;)

Skrevet
Det eneste JEG har hørt' date=' er at det er FY å kalle rødvin for sur.. heter syrlig ;)[/quote']

Ja, beklager så mye for det der, skal aldri gjenta seg. :lol:

Syrlig, syrlig, syrlig... ikke surt... :klaske:

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...