Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei :)

Jeg og min søster har planer om å spare penger å reise verden rundt sammen :)

Vi har vel egentlig ikke planlagt noe mer enn dette pluss at vi har skrevet ned land som vi har lyst å reise til :)

Er det noen som har gjort dette som evt har noe råd i forhold til hvordan vi kan få med oss mest mulig på liten tid?? evt kor mye penger er det lurt å spare osv.

Vi tenker litt på å ta kontakt med reisebyrå nå bare for å høre hva de kan anbefale osv..

Takker for svar ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørn82
Skrevet

Hei hei =)

Synes ideèn deres høres spennende ut, og vil virkelig oppfordre dere til å gjennomføre det dere ønsker. Det vil garantert bli minner for livet, og en fantastisk tur.

Selv har jeg reist veldig mye omkring i verden, og det er stor forskjell på steder og kontinenter. Det med å oppleve mest mulig på minst mulig tid vil gå bra de fleste steder om dere er skikkelig flinke til å planlegge og undersøke mye før dere ankommer stedet. Men jeg vil også si at de impulsive opplevelsene ofte er de som henger med videre som de beste.

Økonomi: Det er veldig vanskelig å si noe om hvor mye penger dere bør ha, ettersom jeg ikke vet hvordan dere skal reise, bo eller hvilke land dere skal til. Prisene varierer jo veldig mye fra land til land.

Skrevet

Om det viser seg at hun trekker seg, reiser jeg aleine.. Jeg vil ikke se meg tilbake om 50år og tenke på at alt jeg har gjort er å gå på skole og jobbe.. Jeg vil oppleve noe :)

Vi tenker vel å bo så billig som mulig.. Vi har ikke planer om å sitte inne for å si det sånn. Men en plass vi kan legge fra oss ting å ta en dusj liksom :)

Ang land vi vil se, er det mage over hele verden.. derfor vi lurte på å ta kontakt med reisebyrå nå så tidlig.. det er snakk om å reise om 1 1/2 år..

har du noen reisebyrå anbefalinger??

Gjest Bjørn82
Skrevet

Om det viser seg at hun trekker seg, reiser jeg aleine.. Jeg vil ikke se meg tilbake om 50år og tenke på at alt jeg har gjort er å gå på skole og jobbe.. Jeg vil oppleve noe :)

Vi tenker vel å bo så billig som mulig.. Vi har ikke planer om å sitte inne for å si det sånn. Men en plass vi kan legge fra oss ting å ta en dusj liksom :)

Ang land vi vil se, er det mage over hele verden.. derfor vi lurte på å ta kontakt med reisebyrå nå så tidlig.. det er snakk om å reise om 1 1/2 år..

har du noen reisebyrå anbefalinger??

Jeg selv bruker BergHansen men det er ikke et rimelig reisebyrå, jeg bruker det fordi de er veldig pålitelige noe jeg er avhengig av ettersom jeg reiser mye i jobbsammenheng. Ellers så er jeg ikke særlig oppegående på noen reisebyråer jeg kan anbefale, fordi du vil ha kvalitet til en billig penge. Så jeg er nok nødt til å bare anbefale deg om å Google å lese så mye om dette som mulig.

Det viktigste er at du er forberedt på at det er mange der ute som er veldig besatt av å få tak i pengene dine, så de vil fort finne på å gi deg priser som er helt "latterlige" men som i praksis bare er ren svindel. (Is it to good to be true, it is!)

Det jeg derimot kan anbefale deg er at du bruker veldig god tid på å planlegge reisen din. La oss si du skal reise til 10 forskjellige land, da kan du bruke en uke eller mer på å planlegge hvordan du skal reise til det landet, hva du skal gjøre når du kommer til det landet, og hvordan du skal reise fra det landet. Undersøk priser med forskjellige flyselskaper i hvert land. Undersøk hotellpriser i hvert land.

(Jeg har bodd under noen kommerlige forhold i foreksempel Zimbabwe og Zambia da angret jeg på at jeg ikke kostet på meg litt mere når jeg var der. Turen ble preget av dårlige boforhold for min del.)

Skrevet

Kilroy er flinke! :)

Skrevet

www.kilroy.no kan mye. Men du må bli mere presis i dine ønsker enn bare "mange land over hele verden". :jepp:

Skrevet

www.kilroy.no kan mye. Men du må bli mere presis i dine ønsker enn bare "mange land over hele verden". :jepp:

vi er nett begynt å planlegge dette :) men vi tenker på Australia, Japan, Thailand, Irland, Skottland, Praha, Egypt, Las Vegas, Nye York, Kina.. er det vi har på listen til nå.. men er ikke sikkert vi tar alle denne gangen :)

Gjest Bjørn82
Skrevet (endret)

vi er nett begynt å planlegge dette :) men vi tenker på Australia, Japan, Thailand, Irland, Skottland, Praha, Egypt, Las Vegas, Nye York, Kina.. er det vi har på listen til nå.. men er ikke sikkert vi tar alle denne gangen :)

Jeg har besøkt alle de landene du nevner der =) Hvis jeg skulle strøket et av de landene så ville jeg strøket Egypt.

- Japan er et høyt utviklet land, med en veldig annerledes kultur. Jeg har vært i Japan mange ganger og har opplevd litt forskjellige ting når jeg var der. Japanere er veldig høflige og det kan være et språkproblem å oppholde seg i Japan. Gjør god research før du reiser dit. PS! Boutgifter i Japan er veldig kostbart. Statens regulativ for diett i Tokyo er ca. 1300 nok. Noe jeg er litt forundret over, fordi mat i Japan er veldig billig.

- Australia/Oceania er jo alle globethrottere`s mekka. Det har det vært i mange mange år, å det er veldig lett å finne aktiviteter å ta seg til mens man er der, samtidig er landet vant med denne typen turister så de har derfor oversiktlige tilbud og priser som er ment på sånne som deg =)

- Tsjekkia er et land som er veldig trivelig å ha besøkt, det er mange historiske monumenter i Praha og de fleste av dem er verdt besøket. Ha god tid, å spis gjerne tradisjonell Tsjekkisk mat, den er veldig god. Ølet deres er i mine øyne verdens beste! =) (Prisene der er blitt høyere etterhvert som poppulæriteten deres som reisemål har økt.)

Boforhold. Lei dere en leilighet litt utenfor sentrum å reis inn til sentrum med trikken, den koster nesten ingen ting, å det tar ikke lang tid å reise fra en leid leilighet og inn til Praha. Jeg bommet å leide meg inn på U-prince hotell rett ved siden av det astronomiske uret. Det kostet 2lapper i døgnet. Siste dagen fant jeg ut at jeg kunne leid en 80kvadratmeter stor leilighet med sentral beliggenhet for 3000 i uka. heheh.. bummer =)

- New York det er en by som jeg anbefaler alle å besøke en eller annen gang i livet. Der finner du miniatyrutgaver av alle samfunn som eksisterer. (I en nokså svær by hehe) Nå for tiden er jo også $ skikkelig lav så du vil jo få masse ekstra på valutaen. Samtidig så er det helt vanlig at de kan finne på å tredoble prisen på overnatting om du ikke har forhåndsbestilt. Så dersom dere skal f.eks ligge på et hotell der nede, så lønner det seg å undersøke det hotellet med å oppsøke det. Og etterpå gå til en internettcafè å bestille rom der. Madison Square må du oppleve.

- Kina. Det er et fantastisk land, de har byer som de kaller for bygd med 10 millioner innbyggere i. Wicked. En yuan er omtrent verdt det samme som en norsk krone. Bare i Hong Kong har de Hong Kong dollar som jeg ikke vet verdien på. I Kina kan man reise, bo og spise så billig som man bare måtte ønske. Men husk på at i Kina tisser de i et hull i gulvet på de rimeligste stedene. Samtidig så kan det virke som om de banker bein inn i biffen. hehe. Anbefaler deg å undersøke mye før du reiser til Kina. Hva du skal se, hvordan du skal reise og hvordan du skal bo. Kina er enormt og engelsken i Kina er ikke veldig bra.

Dette er det jeg orker å skrive foreløpig hehe. Men jeg kan gjerne fortelle mere og flere detaljer om de forskjellige stedene som jeg har opplevd.

Endret av Bjørn82
Skrevet

Gode planer! Kjør på! Men jeg vil anbefale å fikse alt selv, spesielt siden dere har så lang tid på å planlegge! På de to backpackerturene jeg har vært på, har jeg bare bestilt billett en vei, også tatt alt ut fra det, og det har funket veldig bra! Det er utrolig deilig å bare ta alt som det kommer, og mange steder finnes det billige flyselskap, sånn som AirAsia i Asia. Vi fløy f.eks fra Malaysia til Australia (8 timer flytur) til rundt 1000 kroner. ;)

Gjest Pantherinae
Skrevet (endret)

Hvis dere skal bruke halvannet år på reisen, ville jeg, som andre her, tatt ting veldig på sparket. Det er en utrolig frihet å ikke ha noe som man må rekke, bare vite at man har tid, penger og verden for sine føtter. Legg opp en løs plan over hvilken rute dere skal ta, og bestem dere for land som er viktigst, som dere føler dere MÅ innom. Velger dere å kjøpe jorden rundt billett, er Kilroy som nevnt bra, eventuelt STA.

Ikke sats på mest mulig på kortest mulig tid. Det er veldig mye innttrykk som må fordøyes underveis, og det er utrolig slitsomt å hele tiden å noe nytt å forholde seg til. Sats heller på litt variasjon, slik at dere kan ta en uke eller to på ett sted når dere finner et sted dere trives godt.

Reisehåndbøker som Lonely Planet er veldig lurt å ha med seg, de har gode kart, og forslag til billige steder å sove. Bruk litt tid i butikkene på å se igjennom de forskjellige guidebøkene, slik at dere ser hvilke dere liker best. Jeg sverger til LP, men vet om mange som heller bruker Rough Guides, etc. Ikke kjøp alle med en gang, begynn med en eller to, og bytt/kjøp nye underveis. Bo på hostels, er egentlig ganske koselig å bo på sovesaler, man blir kjent med mye mennesker på den måten. Spis lokal mat, fremfor å gå på turistifiserte restauranter. Jeg spiser alltid der hvor de lokale spiser, mange av de ser veldig uhygieniske ut, men jeg har enda til gode å oppleve å bli syk av mat!

Dere trenger også forsikring, og vaksiner. I forhold til vaksinene må dere vite ca hvor dere skal hen, f.eks. i noen land i Afrika og Sør Amerika er det påbudt å ha gulfebervaksine før man slipper inn i landet.Jeg brukte reiseklinikken i Oslo, det koster litt, men de er gode på hva de driver med, og kommer med gode råd. Det kan ikke alltid sies om de kommunale vaksinasjonskontorene. Inne på sidene der kan du se hvilke vaksiner som anbefales hvor. I forhold til forsikring, er det viktig å se hva den dekker. Ikke alle som dekker hvis dere ønsker å gjøre noe ekstremsport, f.eks. dykking eller fallskjerm.

Hvis dere skal kjøpe sekker, bruk litt tid til å finne sekk som passer. Det blir mye vandring med sekk på ryggen, og man har alltid en tendens til å pakke for mye. Be om å få prøve sekken med noe tungt oppi i butikken, og be de også vise dere hvordan den skal sitte korrekt (den skal bæres på hoftene og ikke skuldrene, skulle ønske noen fortalte meg det før jeg bar sekken på skuldrene halve jorden rundt... :sjenert: ).

Endret av Pantherinae
AnonymBruker
Skrevet

Veit ikke hvor lang tid dere har til rådighet men jeg ville uansett satsa på å ordne alt selv, ikke benytte reisebyrå. Det er halve moroa og læringa å ha funnet frem selv. Gode nettsteder for å finne bilig fly og overnatting slik som flights.com, kayak.com, hostelworld.com og hostels.com.

Skrevet

planen er å reise januar i 2013 og være vekke i 3mnd :) så vi har godt tid til å planlegge :)

tusen takk for svar.. mye jeg ikke har tenkt på en gang :) setter stor pris på det :)

Skrevet

Hvis dere skal bruke halvannet år på reisen, ville jeg, som andre her, tatt ting veldig på sparket. Det er en utrolig frihet å ikke ha noe som man må rekke, bare vite at man har tid, penger og verden for sine føtter. Legg opp en løs plan over hvilken rute dere skal ta, og bestem dere for land som er viktigst, som dere føler dere MÅ innom. Velger dere å kjøpe jorden rundt billett, er Kilroy som nevnt bra, eventuelt STA.

De skal ikke bruke halvannet år på reisen. De skal reise om halvannet år.

AnonymBruker
Skrevet

planen er å reise januar i 2013 og være vekke i 3mnd :) så vi har godt tid til å planlegge :)

tusen takk for svar.. mye jeg ikke har tenkt på en gang :) setter stor pris på det :)

OK, 3 måneder går fort så jeg ville konsentrert meg om ett område. Hvis du hopper for mye fra sted til sted så blir det bare hesebles og du får aldri tid til å føle som du er en del av landet du besøker (dårlig forklart men du skjønner nok). Kommer jo an på hva slags person du er da, selv liker jeg å ha tid til å farte rundt litt på måfå, ta ting på sparket og være litt "oppdagelsesreisende". En kunne vel fint brukt 3 måneder bare i Kina for den del for å besøke alt fra megabyene ved kysten opp til Himalaya.

Ser på listen din:

Australia, Japan, Thailand, Irland, Skottland, Praha, Egypt, Las Vegas, Nye York, Kina.

Jeg ville valgt å holde meg til Kina, Japan, Thailand, Australia og det området her. Irland, Skottland, Tsjekkia kan du nå på langhelgeturer fra Norge for en billig penge senere. New York og Las Vegas kan være moro men det blir en lang (og dyr) flytur for noe som du egenlig har sett ferdig på en uke. Måtte se mye annet i USA samtidig da, en coast to coast road trip kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

AB over her, må legge til at Østen jo er selvfølgelig mye billigere enn USA så du trenger ikke spare så mye. Jeg reiste i Sørøst-Asia i 3 måneder for et sted mellom 15 og 20000 kroner inklusive flyreisen dit (5-6000), levde dog sparsommelig. Med 30.0000 kommer du nok veldig langt i de billigere landene tror jeg. Da levde jeg på billig hostels men med eget rom. Drar du sammen med noen så kan det bli billigere siden dere kan dele på dobbeltrom. Ikke alle steder som har enkeltrom til halve av dobbeltrom.

Vil du spare enda mer finnes det jo sovesaler. Har aldri prøvd det men det er nok for de mest hardbarka backpackerne, så kanskje noe å prøve men ikke noe å basere seg på.

Gjest Badabing
Skrevet

Veldig enig med Pantherinae.

Kan ellers si at Kilroy absolutt er flinke, men at det fort blir stress. Du må finne ut hvordan du vil reise. Vil du være turist velger du Kilroy, vil du bli ordentlig kjent med kulturen og lokalbefolkningen legger du opp løpet selv.

Hvis du velger det siste, trenger du god tid. Bare det å kunne være på et sted en stund, uten å måtte rekke videre. Man blir utrolig sliten av å forflytte seg hele tiden og å leve i en sekk.

Kan komme med flere tips om du forteller litt mer om hvordan du vil reise :)

Gjest Badabing
Skrevet

Du skriver først at dere skal være borte i 1,5 år, og så i 3 måneder?

Hvis dere skal være borte i 3 måneder, ville jeg valgt maks 4 land som lå i nærheten av hverandre.

Skrevet

Midt beste tips er å snakke med noen hos Kilroy - de har egne jorda rundt spesialister som hjelper dere sette opp en reiserute og gir et prisoverslag - de har også veldig fleksible løsninger.

Et vennepar av meg reiste jorda rundt i nesten. Reiseruten var ca slik:

Sør-Øst Asia (fra Thailand ned til Singapore)

Australia

New Zealand

Cook Islands

California

Sør-Amerika (nordlige del)

New York

Tror det er en ganske "standard" rute for mange. Husk at det koster mye mindre å leve i Asia enn i Australia f.eks. For å få mest mulig ut av pengene bør dere kanskje prioritere de rimeligste områdene.

Husk også at reiseforsikring koster en god del, da dere må ha en egen type forsikring.

Nomaden reisebokhandel i Oslo har også masse nyttige tips.

Undersøk hva dere bør forvente som reisebudsjett i de ulike landene. Undersøk hva det anbefales at dere pakker (husk at dere må kunne bære all bagasje på ryggen).

En annen ting er at dere må tenke på pengesituasjonen i tilfelle dere blir ranet, mister kort eller kort ikke virker (ganske vanlig). Hvor mange kort bør dere ha?

Er det kun 3 måneder hadde jeg også prioritert et område som sør-øst asia, USA, Australia, eller sør eller mellom Amerika

Lykke til!

Skrevet

Enig med dei som skriv at du må prate med Kilroy. Dei er gode på det her :) Du kan kike på sida deira og finne ulike "jorda rundt"-reiser i ulike kombinasjonar. Du kan sjølvsagt bestille noko heilt anna enn det som står der.

Eg og venninda mi reiste på ein slik tur i 2004. Då tok vi ei ganske standard backpackerrute, og det var heilt supert frå oss. Noko sånt:

Fly Norge-Thailand

Fly Singapore-Indonesia

Fly Indonesia-Australia (Sydney)

Fly Australia (Brisbane)- New Zealand- Samoa- USA (LA)- Norge

Flypakken kosta 14000kr per pers, og du kan enkelt bytte flytida med eit lite mellomlegg (nokre gongar gratis).

Vi var vekke 3,5 mnd trur eg.

Gjest Mia88
Skrevet

Laos må du dra til!! har vært flere plasser i asia, og Laos er garantert det landet jeg mest vil anbefale. Dersom dere ønsker å oppleve en helt annen kultur, og noe helt spesielt, dra dit. Søk opp om backpacking i Laos. Vang Vieng er en by hvor de har gjort om en elv til en festeplass. det er barer langs elven og man flyter ned på baderinger langs elven. Veldig morsomt. Landet ligger like ved Thailand, så og ta buss dit er ganske greit. Og som nevnt, air asia er et supert flyselskap vi brukte mye i asia. du kan få superbillige fly der:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...