Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg tøyer ganske regelmessig, 4-5 dager i uka og vet at man bør varme opp musklene skikkelig i forkant. Det jeg lurer på er om jeg kan tøye svært forsiktig (mens jeg f.eks. ser på tv) uten å måtte varme opp? Jeg har alltid vært veldig myk og går lett ned i spagaten, men det er selvsagt etter en joggetur eller noe.

Noen som vet om lette tøye-øvelser uten oppvarming kan gjøre skade?

Videoannonse
Annonse
Gjest HunterLady
Skrevet

Tror ikke det er spesielt anbefalt nei.

Skrevet

Hvis du kjenner kroppen din godt sånn at du ikke overstrekker er det ikke noe problem. Du må vite hvordan det skal kjennes når det er riktig og ikke skadelig. Dansere f.eks. tøyer jo lett som oppvarming, når de våkner om morgenen osv. Du kan jo evt. varme opp superlett bare ved å gå litt rundt i rommet og bevege deg litt.

Skrevet

Om du allerede tøyer 4-5 ganger i uka og er ganske myk, hva er poenget med å risikere skader ved å tøye kalde muskler i sofaen? :) Ville holdt meg til å tøye når du allerede er varm og klar for det, hvertfall når du som sagt tøyer regelmessig og ikke har problemer med stivhet.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Jeg kjenner en som har vært verdensmester i Kickboxing i 1998 jeg jobber sammen med han. Han trenet veldig hardt og han sa også det at han tøyde ut kald også. Fordi han var så veldig klar over kroppen sin begrensning at dette ikke var et problem for han. Derimot er det jo ikke for hvem som helst å strekke ut kald. Da de fleste ikke kjenner sine egne grenser nok til at de kan unngå å skade seg. Men utifra det du skriver, så ser det jo ut som du har erfaring nok til at du kan gjøre det.

Men generelt vil jeg ikke anbefale noen å tøye ut kald fordi sjansen for å skade seg er så mye høyere.

Skrevet

Det går fint an.

• 4 uker senere...
Skrevet

Takk for mange råd. Spøkelse har kanskje et poeng, jeg tøyer vel nok fra før av. Tenkte det bare ville være godt å slippe denne joggeturen hele tiden.. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...