Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og tenker litt på lønn, nivåer og erfaring i forhold til jobb i butikk. Slik det er nå ligger jeg på lønnsnivå 1, altså 128,98 timen.

På siden butikksjef.com står det beskrevet nederst på siden at man reguleres etter hvor mye man har jobbet tidligere, da med oversikten:

1 år med over 15 timer pr uke = trinn 2

2 år med under 15 timer pr uke = trinn 2

4 år med arbeid under 15 t/uke + 2 år med arbeid over 15 t/uke= trinn 5.

Jeg har jo nå nivå 1, men jeg har tidligere jobbet 1 år som deltid (og over 15 timer pr uke, og et år som butikksjef og da også 15 timer pr uke. Er det slik at det kun er dagligvare som tels på denne erfaringen siden jeg jobber der nå, eller har sjefen gjort feil, eller har jeg misforstått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På lønnslista vår så går det etter alder, så vidt jeg forstår :klo:

18 -

18 +

24

26

27

28

osv.....

Dette er da som selger i butikk (blomsterbutikk).

Skrevet

Jobbar du ein stad med tariffavtale, og har du gitt dei bekrefting på tidlegare arbeid i butikk? Om de har tariffavtale, ber du om ei samtale og undrar kvifor du er sett der du er lønsmessig, då du ikkje får det til å stemme med tariffavtala.

Skrevet

Vet at i matbutikk så har du under 18, over 18 og 20.

Så går man opp i lønnstrinn hvert annet år. Hvis du har jobbet som butikksjef burde det telle ekstra.

Skrevet

Er faktisk usikker på om kiwi har tariffavtale, men de følger jo lønnstrinene og ub tillegene.

Skrevet

Kiwi held i år varetellinga si på 1. mai, så eg tviler vel på at dei har tariffavtale... Det trur eg du kan sjekke ved ein telefon til LO Handel og Kontor.

Skrevet

Står i kontrakten at selskapet følger lønns og arbeidsvilkår etter følgende tariffavtale:

Tariffavtale hsh/hk landsoverenskomsten

Det er kanskje ikke det samme?

Skrevet

Jo, då har dei tariffavtale. :)

Skrevet

Makan, nei vi har vist ikke det! Vi kan vist følge den uten at det blir tatt hensyn til, men tok kontakt med handel og kontor og de sa vi da stiller sterkere ved evt konflikt pga dette står i kontrakten våres!

Og ifølge damen skal jeg da være to lønnstrill høyere, noe som faktisk er litt penger for min del! Så da blir det en samtale med kollegaer etterpå ja!

Skrevet

Har du studiekompetanse eller er over 25 år så skal du ha minst lønnstrinn 3.

De fleste butikker i Norgesgruppen pleier å følge HK sine tariffer, men det hender at butikksjefene spekulerer på lønnssatsene dersom man ikke er organisert selv og ikke helt vet hva man har krav på.

Forøvrig: Butikksjef.com er en side som anbefales. :)

Skrevet

Blir 25 til høsten, men går vel uansett opp et trinn til høsten pga et års arbeid. Sjefen har ferie, men skal høre med assisterende på torsdag. En kollega mente lønnstrinna gikk kun på arbeid,i kiwi, men det hørtes veldig feil ut!

Skrevet

Kiwi følger tariff.

Når de har varetelling på 1.mai er det 100% tilleg akkurat som loven sier.

Du har eget lønnstrinn for de som har utdannelse innenfor butikk.

Lønnstrinnene er frem til 20 basert på år og etter det basert på arbeiderfaring..

Skrevet

Så det riktige er vel at jeg som har to års erfaring skal ha to lønnstrinn høyere?

Skrevet

Så det riktige er vel at jeg som har to års erfaring skal ha to lønnstrinn høyere?

Når du fyller 25 år så går du opp en sats, til 131,91 kr timen. Med mindre butikkkjeden din følger satsene for 2011, da vil du få 135,54 kr.

Du kan også be om høyere lønn. Det gjorde jeg siden jeg vet at jeg gjør en god jobb og sørger for fornøyde kunder, (jobber i en faghandel og sitter inne med mye kunnskap om produktene) og gikk dermed opp et lønnstrinn.

Skrevet

Man går opp til lønnstrinn 3 når man blir 25, det blir jeg jo på høsten. Men skulle jeg egentlig hatt to trinn høyere nå siden jeg har to års erfaring fra butikk tidligere?

Skrevet

Har du studiekompetanse? Isåfall så skal du begynne på lønnstrinn 3 uansett om du er 20 eller 25. Om du har 2 års erfaring fra butikk fra før så bør dette føre til at du får lønnstrinn 4.

Skrevet

Ingen studiekompetanse her nei. Får vel prate med sjefen da, for jeg har jo jobbet nok til at jeg skal få mer lønn om jeg skjønner riktig da. Man skal vel også få etterbetalt tenker jeg, men det har ingen av oss gjort selv om flere har fått feil betalt! Virker som om kun de som har jobbet i kiwi har fått tariff etter hvor mye de har jobbet der.

Skrevet

Noen arbeidsgivere prøver seg med at erfaringen må bygges i egen butikk. Dette er tull!

Snakket med LO om dette denne uken, og all relevant erfaring skal tas med videre.

Mange steder sier også at de følger tariff, men det betyr ikke nødvendigvis at de har forpliktet seg til en tariffavtale. Dette vet LO om dere har. At en Kiwi-butikk har tariffavtale, betyr heller ikke at alle har det.

Uten at jeg har lista foran meg, skal du ligge på minimum trinn 3. Har du hatt jobber før det med under 15t/uke, justeres det et trinn for to år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk opplevd det som vanskelig å få dagligvaren til å holde sine tariffer. Jeg jobber også i norgesgruppen.

Jeg anbefaller deg å prate med flere kolleger diskret, og hvis det er flere som får for lite kan dere gå sammen til tillitsvalgt. Hos oss er systemet veldig hierarkisk oppbygd, med press nedover i leddene. Sentralstyring for kjeden presser på distriktstyringen som igjen presser på sjefen - som i tillegg til å være ansvarlig ovenfor disse for at butikken skal drives økonomisk fornuftig også får bonus av overskudd, så jeg ville faktisk ikke gått alene om det her, ettersom du har ganske mange ledd over deg som har sterke interesser i å holde lønnsutgifter nede. Men med flere ansatte i ryggen vil det ikke være mulig for sjefen å finne en diskret måte å spare penger på som tilfeldigvis gir deg ferre timer f.eks.

Skrevet

Jeg har faktisk opplevd det som vanskelig å få dagligvaren til å holde sine tariffer. Jeg jobber også i norgesgruppen.

Jeg anbefaller deg å prate med flere kolleger diskret, og hvis det er flere som får for lite kan dere gå sammen til tillitsvalgt. Hos oss er systemet veldig hierarkisk oppbygd, med press nedover i leddene. Sentralstyring for kjeden presser på distriktstyringen som igjen presser på sjefen - som i tillegg til å være ansvarlig ovenfor disse for at butikken skal drives økonomisk fornuftig også får bonus av overskudd, så jeg ville faktisk ikke gått alene om det her, ettersom du har ganske mange ledd over deg som har sterke interesser i å holde lønnsutgifter nede. Men med flere ansatte i ryggen vil det ikke være mulig for sjefen å finne en diskret måte å spare penger på som tilfeldigvis gir deg ferre timer f.eks.

Det er flere som er litt misfornøyde. Ikke pga lønn men fordi de får mindre timer enn lovt o.s.v.

Det gjelder bare få få en av oss til å ta sjangsen og si ifra, men skal prøve å faktisk få skikkelig pratet med de andre, snakket med handel og kontor i sta og da trenger vi bare være tre personer som må være innmeldt for å evt få til noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...