Gå til innhold

Hund med knekk på halen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Lurer litt på hvordan det er når man kjøper en hund, og ETTER kjøpet så viser det seg at halen har en knekk på tuppen?

Og da mener jeg ikke etter skade, men at hunden har vokset det på seg... altså noe som viser seg litt og litt som hunden blir eldre.

Er dette noe sånt at man eventuelt har rettigheter til å få litt av kjøpesummen tilbake? Hun er da 8 månder nå.

Hvis man kjøper en hund med tanke på utstilling og til og med eventuell avl så er det jo dumt hvis det er noe som gjør at det ikke kan bli noe av.

Hun er en flott hund, og har fått ros på utstilling, MEN dårlig kritikk på halen som da har ett knekk.

Kort spurt: Hvis en knekk på halen hindrer meg i å kunne stille ut hunden (og ha sjangs å vinne noe)... har jeg da rett til å få litt av den summen jeg betalte for henne tilbake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann

Lurer litt på hvordan det er når man kjøper en hund, og ETTER kjøpet så viser det seg at halen har en knekk på tuppen?

Og da mener jeg ikke etter skade, men at hunden har vokset det på seg... altså noe som viser seg litt og litt som hunden blir eldre.

Er dette noe sånt at man eventuelt har rettigheter til å få litt av kjøpesummen tilbake? Hun er da 8 månder nå.

Hvis man kjøper en hund med tanke på utstilling og til og med eventuell avl så er det jo dumt hvis det er noe som gjør at det ikke kan bli noe av.

Hun er en flott hund, og har fått ros på utstilling, MEN dårlig kritikk på halen som da har ett knekk.

Kort spurt: Hvis en knekk på halen hindrer meg i å kunne stille ut hunden (og ha sjangs å vinne noe)... har jeg da rett til å få litt av den summen jeg betalte for henne tilbake?

Det spørs helt hva som står i kontrakten og hva avtalen mellom deg og oppdretter var. I kontrakten med min hund sto det KUN at jeg fikk tilbakebetalt 2000kr dersom det var testikkel-feil på hannhunden min (altså at ikke begge stenene kom ned). Når hunden min fikk en arvelig sykdom (overhode ikke alvolig, men bør ikke avles på) så hadde jeg ikke krav på noen ting. For det sto ingenting om sjulte sykdommer/feil i kontrakten.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Du kjøper i utgangspunktet en kosehund ikke en utstillingshund da oppdretter ikke kan garantere for hvor godt en hund vil gjøre det i ringen når hunden er valp. Står det i kontrakten at den er solgt som utstillingshund så blir det noe annet for da er du lovet en utstillingshund. Kosmetiske feil får du ikke refusjon på når det er noe så vanlig som en haleknekk.

• Liker 1
Skrevet

Hmmm, dette er noe av det merkeligste jeg har hørt. Jeg har aldri noen gang hørt om hund med knekk på halen før. Er dette normalt?

Jeg vil vel tro at hvis du kjøpte renraset hund for fullpris med intensjoner om å bruke den til avl og/eller utstilling, så vil det stå i kontrakten at selger er ansvarlig dersom det fins noen utstillingsfeil på hunden? Men som regel bruker jo disse feiliene og vises før valpen blir solgt og da vet oppdretter om det fra før av og setter dermed ned prisen på valpen, så i dette tilfellet er jeg ganske usikker egentlig.

Ta kontakt med oppdretter og hør.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:)

Måtte skrive her å høre ettersom jeg har blitt fortalt to forkskjellige ting om saken... her er det flere som kan komme med svar og dermed er det jo en sjangse for at jeg blir litt bedre opplyst:P hehe

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Haleknekker er relativt vanlig. Synes det ved fødsel så selges de gjerne til redusert pris. Greia er at skal man kjøpe en hund med intensjon om avl eller utstilling så er det bedre å kjøpe en voksen hund, for de kan man garantere for. Valper kan utvikle seg i alle retninger selv om de ser lovende ut som små, og nettopp pga det så skilles det ikke mellom kosehund/utstillingshund i norge når man kjøper valp.

Skrevet

Min hund ble født for fort og har en knekk på halen. Dette ble oppdaget før jeg kjøpte han, så fikk han til redusert pris. Bare bra for meg som ikke er interessert i utstilling likevel :) Er usikker på hvordan dette blir når du allerede har hatt hunden såpass lenge. Ring oppdretter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...