AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Hei! Jeg skal begynne på BI til høsten. Det jeg lurer på er hvor mye borteboende BI-studenter får i lån, og hvor mye man får i måneden? Jeg har funnet et rom i et kollektiv jeg er interessert i. Det ligger i et utrolig fint strøk, rommet er 17 kvadratmeter, Internett og kabel-/digital-TV er inkludert i prisen. Det koster 4550 i måneden, og strøm kommer utenom (vet ikke hvor mye denne kommer til å ligge på enda). Det er ikke fellesrom der (det er ikke så viktig for meg), men alle hvitevarer. Det ligger ca 20 min gange fra sentrum. Er dette for dyrt for en student? Er det verdt prisen? Jeg har ikke så mye peiling på dette, og jeg aner jo ikke hvor mye jeg kommer til å få i måneden. Hva ville dere gjort? Har forresten planer om å få meg en deltidsjobb.
Glynis Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Det finner du ut av på Lånekassens hjemmesider. Jeg vet svaret, men jeg vet også at som student må du lære deg å finne ut av ting selv, så jeg vil ikke gjøre deg noen bjørnetjeneste. Særlig hvis du skal studere økonomi bør du da ha en viss peiling på hva studenter får i måneden? Og jeg vil fokusere mer på hvor lett det er å komme seg til/fra skolen enn hvor langt det er å gå til sentrum. Prisen er helt grei hvis du får deg en deltidsjobb og føler du har råd til det. Noen studenter er besatt av å ikke bo seg i hjel, andre betaler mer for en høyere standard/større rom/bedre beliggenhet.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Til din informasjon så skal jeg ikke studere økonomi. Jeg har prøvd å finne det ut, jeg bare syns det er litt vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Til din informasjon så skal jeg ikke studere økonomi. Jeg har prøvd å finne det ut, jeg bare syns det er litt vanskelig. Da skal du få det tøft som student, for Lånekassen sine sider er av de mer oversiktlige sidene du fremover må finne frem på for å få gjort alt du skal.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 Da skal du få det tøft som student, for Lånekassen sine sider er av de mer oversiktlige sidene du fremover må finne frem på for å få gjort alt du skal. Skjønner ikke hvorfor du skal være så frekk. Jeg spurte bare om et spørsmål. Jeg fant fram på hva normalt lån ligger på, men ikke så mye om hvor mye mer man får i skolepenger, osv.
Gjest Doh Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Når du søker skal du krysse av på at du også skal ha skolepenger så kommer det automatisk. Altså, du trenger egentlig ikke tenke på det Men siden du får den husleia du gjør tror jeg du burde ha en ekstrajobb ved siden av studiene hvis du ikke vil leve ganske trangt
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Får vel være bitcha her da og ødelegge for den som mener du må finne ut av det selv 17 eller 18 tusen får du i august/januar og eller 6700 ca pr mnd. 15. mai får du siste stipendet.
Rosalie Skrevet 23. mai 2011 #8 Skrevet 23. mai 2011 (endret) Så mykje får du i utdanningsstipend og lån: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Utbetaling/ Om lån til skulepengar: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Lan-til-skolepenger/ Endret 23. mai 2011 av Rosalie
Vitoria Skrevet 23. mai 2011 #9 Skrevet 23. mai 2011 Hei! Har vært student i ett år, begynner på BI til høsten selv, og betaler omtrentlig det samme som deg, En får vanligvis 6700kr i mnd av lånekassen, og for å bo i oslo er ikke dette gal pris. Dersom du har tenkt til å leve litt ved siden av studiene er det nok lurt å ta en deltidsjobb ja, det har de aller fleste studenter i oslo I mitt tilfelle brukes det 4600 kr i leie, beregn noen hundrelapper til strøm og 2000-2500 til mat per mnd. I tillegg må en jo ha trikkekort, og penger til andr nødvendigheter. Se litt på eksempler på studentbudsjetter på nettet, så ser du ca hvor mye som går hver mnd til ting en ikke tenker på. Ang lån får du låne hele beløpet til skolepenger av lånelassen, så det er ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #10 Skrevet 23. mai 2011 Hei! Har vært student i ett år, begynner på BI til høsten selv, og betaler omtrentlig det samme som deg, En får vanligvis 6700kr i mnd av lånekassen, og for å bo i oslo er ikke dette gal pris. Dersom du har tenkt til å leve litt ved siden av studiene er det nok lurt å ta en deltidsjobb ja, det har de aller fleste studenter i oslo I mitt tilfelle brukes det 4600 kr i leie, beregn noen hundrelapper til strøm og 2000-2500 til mat per mnd. I tillegg må en jo ha trikkekort, og penger til andr nødvendigheter. Se litt på eksempler på studentbudsjetter på nettet, så ser du ca hvor mye som går hver mnd til ting en ikke tenker på. Ang lån får du låne hele beløpet til skolepenger av lånelassen, så det er ikke noe problem. Tusen takk for bra svar! Jeg skal ikke bo i Oslo, men det går jo egentlig ut på det samme. Takk for tips angående studentbudsjett, det skal jeg sjekke ut! :D Jeg fikk forresten rommet i det kollektivet, så nå er jeg all set!
sussanne Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 Du skal studere på BI men ikke økonomi? Du vil nok få deg et sjokk. Alle på BI må gjennom økonomi.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 Du skal studere på BI men ikke økonomi? Du vil nok få deg et sjokk. Alle på BI må gjennom økonomi. Ja, herregud, jeg vet at deler av studiet innebærer økonomi, men det er ikke hovedemnet i studiet. Jesus Christ, har dere ikke noe annet å gjøre enn å pirke?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #13 Skrevet 24. mai 2011 Det finner du ut av på Lånekassens hjemmesider. Jeg vet svaret, men jeg vet også at som student må du lære deg å finne ut av ting selv, så jeg vil ikke gjøre deg noen bjørnetjeneste. Særlig hvis du skal studere økonomi bør du da ha en viss peiling på hva studenter får i måneden? Og jeg vil fokusere mer på hvor lett det er å komme seg til/fra skolen enn hvor langt det er å gå til sentrum. Prisen er helt grei hvis du får deg en deltidsjobb og føler du har råd til det. Noen studenter er besatt av å ikke bo seg i hjel, andre betaler mer for en høyere standard/større rom/bedre beliggenhet. Hvorfor svarer du når du ikke vil gi svaret? At man skal studere noe økonomirelatert gjør ikke automatisk at man blir ekspert på lånekassen sine uoversiktlige sider! Dust!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 Hvorfor svarer du når du ikke vil gi svaret? At man skal studere noe økonomirelatert gjør ikke automatisk at man blir ekspert på lånekassen sine uoversiktlige sider! Dust! Dette er forresten ikke TS, ville bare støtte h*n. Til sammenligning fra et annet forum er folk utrolig frekke her inne! Svært så usaklige og frekke folk blir. Jeg har prøvd å finne ut mer enn standardlånet i forbindelse med utenlandsstudier, og lånekassen sine sider er ikke spesielt oversiktlige, de var hvetfall ikke det i 2008/2009 da dette var aktuelt. AB - du som var så frekk - kanskje dette kan være noe for deg Dette er jo et diskusjonsforum, så man kan diskutere, men hvorfor være frekk? Glad du har fått hjelp TS!
Glynis Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 Hvorfor svarer du når du ikke vil gi svaret? At man skal studere noe økonomirelatert gjør ikke automatisk at man blir ekspert på lånekassen sine uoversiktlige sider! Dust! Jeg hadde nok svart det samme om det var en som ville bli vernepleier eller bioingeniør også. Det er veldig greit å finne ut hos lånekassen eller ved et nettsøk. Jeg har tatt på meg en stor byrde her i livet, nemlig å belære andre. Beklager hvis du ikke trives med det, men alt i alt gjør jeg folk store tjenester ved at lærer å klare seg selv. Dust kan du være sjæl.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #16 Skrevet 24. mai 2011 Jeg hadde nok svart det samme om det var en som ville bli vernepleier eller bioingeniør også. Det er veldig greit å finne ut hos lånekassen eller ved et nettsøk. Jeg har tatt på meg en stor byrde her i livet, nemlig å belære andre. Beklager hvis du ikke trives med det, men alt i alt gjør jeg folk store tjenester ved at lærer å klare seg selv. Dust kan du være sjæl. Jeg har absolutt ingen erfaring med lånekassen. Ingenting whatsoever. Jeg har ikke hatt behov for hjelp fra dem på vgs, og det er først nå jeg trenger lån. Derfor tenkte jeg at det kanskje var noen greie mennesker som kunne hjelpe meg her, men du er tydeligvis ikke en av dem. Du kunne bare latt være å svare, istedenfor å være nedlatende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå