AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Jeg har bestemt meg for at jeg vil ned i vekt. Jeg veier nå 69 kg og vil ned til 60 kg. Jeg er 163 høy og med min vekt har jeg en BMI på 26. Jeg er så altfor glad i brus og sjokolade, noe som ikke er spesielt bra når jeg skal ned i vekt. Hva kan jeg gjøre for å klare å kutte ut brus og sjokolade helt? Er det realistisk å gå ned 1 kg i uken kun ved hjelp av endring av kosthold og av å gå/sykle til skole og jobb hver eneste dag? Jeg går til fysioterapaut en gang i uka og trener styrke også. Når fysioterapauten sier at det er greit at jeg begynner å trene mer, vil jeg starte med løping og dans. Hva kan jeg spise for å gå ned mest mulig? Noen som kan hjelpe meg med en kostholdsplan?
Tullepia Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Jeg har bestemt meg for at jeg vil ned i vekt. Jeg veier nå 69 kg og vil ned til 60 kg. Jeg er 163 høy og med min vekt har jeg en BMI på 26. Jeg er så altfor glad i brus og sjokolade, noe som ikke er spesielt bra når jeg skal ned i vekt. Hva kan jeg gjøre for å klare å kutte ut brus og sjokolade helt? Ta det gradvis. Kutt ned mengdene dag for dag inntil du kun smaker sjokolade og brus på lørdagen. For å døyve søtsuget kan du drikke et lite glass ferdigblandet sjokolademelk, lage smoothie, spise frukt eller spise andre sunne ting du liker. Er det realistisk å gå ned 1 kg i uken kun ved hjelp av endring av kosthold og av å gå/sykle til skole og jobb hver eneste dag? Overhodet ikke. Det er verken sunt eller realistisk. Sett deg i stedet et realistisk og oppnåelig mål, for eksempel 1kg i måneden. Det betyr ikke at det MÅ gå så sakte, men det gjør at man ikke har så stor sjanse for at man blir skuffet - i tillegg til at motivasjonen øker hvis vektnedgangen går raskere. Når det er sagt, så er det VELDIG bra å endre kostholdet og øke aktiviteten som det du beskriver. Det vil du ha stor helsemessig gevinst av. Jeg går til fysioterapaut en gang i uka og trener styrke også. Når fysioterapauten sier at det er greit at jeg begynner å trene mer, vil jeg starte med løping og dans. Det er bra. Du kan sikkert trene styrke flere ganger i uka hjemme? Noen av øvelsene fysioterapeuten legger opp er sikkert mulige å gjenta hjemme. Prøv også å svømme eller sykle hvis du kan inntil terapeuten gir klarsignal til løping og dans. Hva kan jeg spise for å gå ned mest mulig? Noen som kan hjelpe meg med en kostholdsplan? For å legge om kostholdet på en livsvarig måte bør du gå inn for å gjøre noe du kan leve med resten av livet. Det betyr brus og snop på lørdagen og ingen spesiell diett utover det. Ha fokus på hva som er sunn mat og velg det: Spis fisk minst tre ganger i uka, vegetar en gang i uka. Velg fullkornsprodukter og magre pålegg som skinke og kalkunfilet, eller pålegg med sunne fettstoffer som makrell i tomat, røkelaks eller avocado. Når du spiser middag deler du tallerkenen slik: 1/4 kjøtt/fisk, 1/4 ris/pasta og 1/2 grønnsaker/salat. Kos deg med mat: søk etter oppskrifter du synes ser gode ut og eksperimenter. Inviter venninner på besøk og kos dere med å lage mat sammen.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Ta det gradvis. Kutt ned mengdene dag for dag inntil du kun smaker sjokolade og brus på lørdagen. For å døyve søtsuget kan du drikke et lite glass ferdigblandet sjokolademelk, lage smoothie, spise frukt eller spise andre sunne ting du liker. Overhodet ikke. Det er verken sunt eller realistisk. Sett deg i stedet et realistisk og oppnåelig mål, for eksempel 1kg i måneden. Det betyr ikke at det MÅ gå så sakte, men det gjør at man ikke har så stor sjanse for at man blir skuffet - i tillegg til at motivasjonen øker hvis vektnedgangen går raskere. Når det er sagt, så er det VELDIG bra å endre kostholdet og øke aktiviteten som det du beskriver. Det vil du ha stor helsemessig gevinst av. Det er bra. Du kan sikkert trene styrke flere ganger i uka hjemme? Noen av øvelsene fysioterapeuten legger opp er sikkert mulige å gjenta hjemme. Prøv også å svømme eller sykle hvis du kan inntil terapeuten gir klarsignal til løping og dans. For å legge om kostholdet på en livsvarig måte bør du gå inn for å gjøre noe du kan leve med resten av livet. Det betyr brus og snop på lørdagen og ingen spesiell diett utover det. Ha fokus på hva som er sunn mat og velg det: Spis fisk minst tre ganger i uka, vegetar en gang i uka. Velg fullkornsprodukter og magre pålegg som skinke og kalkunfilet, eller pålegg med sunne fettstoffer som makrell i tomat, røkelaks eller avocado. Når du spiser middag deler du tallerkenen slik: 1/4 kjøtt/fisk, 1/4 ris/pasta og 1/2 grønnsaker/salat. Kos deg med mat: søk etter oppskrifter du synes ser gode ut og eksperimenter. Inviter venninner på besøk og kos dere med å lage mat sammen. Tusen takk for et supert svar! Det virker egentlig ganske lett når du sier det på den måten. Jeg har bestemt meg for at jeg nå skal ned i vekt, så jeg skal klare å holde meg til dette. Er ganske sta av meg, så det burde gå fint når jeg virkelig går inn for det. Men jeg tenkte på - hvor mange ganger bør jeg spise pr dag? Og hvor ofte? Og når det gjelder mellommåltid, hvor mye er det greit å spise da?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 er selv 160 høy og har gått fra 56 kg til 50 siden påske. Jeg har ikke kuttet ut noenting, men skriver hver dag inn på Vektklubben.no hva jeg spiser. Unner meg feks 1 neve chips, og spiser en lettere kvelds for å ikke overskride disse kcal. Etterhvert blir du kjent med kaloriene i matvarene, og mer bevisst på hva du kan spise og ikke bør spise. Eller spise mindre av. Vegetar en gang i uka er ikke obligatorisk. Jeg spiser det jeg vil ha, men mindre av det. Og så spiser jeg ofte. Anbefaler den siden på det varmeste. Og det er en plan du kan leve med
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 er selv 160 høy og har gått fra 56 kg til 50 siden påske. Jeg har ikke kuttet ut noenting, men skriver hver dag inn på Vektklubben.no hva jeg spiser. Unner meg feks 1 neve chips, og spiser en lettere kvelds for å ikke overskride disse kcal. Etterhvert blir du kjent med kaloriene i matvarene, og mer bevisst på hva du kan spise og ikke bør spise. Eller spise mindre av. Vegetar en gang i uka er ikke obligatorisk. Jeg spiser det jeg vil ha, men mindre av det. Og så spiser jeg ofte. Anbefaler den siden på det varmeste. Og det er en plan du kan leve med Glemte å legge til at jeg spiser hva jeg vil en gang i uka, og at jeg ligger på 1600 kcal hver dag
Tullepia Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Tusen takk for et supert svar! Det virker egentlig ganske lett når du sier det på den måten. Jeg har bestemt meg for at jeg nå skal ned i vekt, så jeg skal klare å holde meg til dette. Er ganske sta av meg, så det burde gå fint når jeg virkelig går inn for det. Men jeg tenkte på - hvor mange ganger bør jeg spise pr dag? Og hvor ofte? Og når det gjelder mellommåltid, hvor mye er det greit å spise da? Spis de faste måltidene: Frokost, lunsj, middag og kvelds. Her er noen eksempler på "slankemat" hentet fra Den rutete kokeboken: Som mellommåltid kan du i løpet av en dag kan du f eks spise: 1 appelsin, 1 pære, et grovt knekkebrød med skinke og paprika. (Ja, alt dette på en dag). Du spiser mellommåltid når du føler deg sulten, for eksempel mellom lunsj og middag. Til frokost kan du for eksempel spise 1dl havregryn kokt til grøt. Ha i en banan, eple eller bær. 1 glass melk, 1 grovt knekkebrød med smøreost (max 4% fett) og paprika. eller to skiver grovbrød med magert kjøttpålegg og salatblader, et stort glass melk og appelsin Bare tenk fornuftig når du handler: spis mye fisk og grønt, velg fullkornsprodukter og kos deg med det du synes er velsmakende mat som er sunn
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 er selv 160 høy og har gått fra 56 kg til 50 siden påske. Jeg har ikke kuttet ut noenting, men skriver hver dag inn på Vektklubben.no hva jeg spiser. Unner meg feks 1 neve chips, og spiser en lettere kvelds for å ikke overskride disse kcal. Etterhvert blir du kjent med kaloriene i matvarene, og mer bevisst på hva du kan spise og ikke bør spise. Eller spise mindre av. Vegetar en gang i uka er ikke obligatorisk. Jeg spiser det jeg vil ha, men mindre av det. Og så spiser jeg ofte. Anbefaler den siden på det varmeste. Og det er en plan du kan leve med Har du da trent ved siden av? Fine forslag, Tullepia! Det skal jeg følge Hvor fort kan jeg vente meg å se resultater?
Tullepia Skrevet 22. mai 2011 #8 Skrevet 22. mai 2011 Har du da trent ved siden av? Fine forslag, Tullepia! Det skal jeg følge Hvor fort kan jeg vente meg å se resultater? Nå som du begynner å sykle og gå til jobb hver dag vil du fort merke at du føler deg friskere og får bedre utholdenhet. Endringene skjer med det samme du begynner å tråkke. Husk at muskler veier mer enn fett, så ikke bruk vekta som ensidig mål. Kjenn på formen, og se om ikke klærne etter en måneds tid føles løsere. Ta tiden på når du går og sykler og se om du ikke er raskere 22. juni enn du er i morgen. Kroppene våre er forskjellige, så det er vanskelig å angi noe tidspunkt. Du kan jo alltids prøve å følge NRK Puls' programmet: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7426599 for å se om det funker. Det viktigste er at formen bedres, at kroppen blir sterkere og at du legger om til en sunn livsstil du kan leve med. Resultatene vil komme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå