AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Jeg strikker en jakke (str 6-9mnd). Har ikke gjort det før og ikke lest så mange oppskrifter heller, så nå på slutten av ermen så lurer jeg på no. Det står følgende i oppskriften: "Strikk til slutt i frg 1, 1 p vr på retten, 4 p glattstrikk med vrangen fram til belegg." Jeg har strikket da 1 pinne vrang, så når er ermen er på retta, så er det rettstrikk frem til 1 pinne vrang, men hvordan blir de 4 siste pinnene?? Jeg forstår ikke hvordan det blir med 4 p glattstrikk med vrangen fram til belegg. Er det noen strikkeeksperter der ute som kan forklare hvordan dette blir??
Gjest Lille-pus Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Dersom jeg forstår riktig her nå så er det den delen som skal brettes over sømmen og nestes fast på innersiden av bolen du sliter med nå ? Dersom dette er riktig så må du tenek at det du skal brette inn skal være i glattstrikk. Du har nå strikket den første raden vrang (sett fra "forsiden"). De 4 neste pinnene blir da slik: 1ste pinne blir fra vrangen, og den strikker du rett. 2dre pinne blir fra retten, og den strikker du vrangt (som den første pinnen du strikket). 3dje pinne blir fra vrangen, og den strikker du rett. 4de pinne blir fra retten, og den strikker du vrang. Da får du en fin, glatt kant til å legge over sømmen der ermet er sydd fast i bolen p.s. dette ble kanskje klønete forklart..... d.s.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Takk for svar du skjønte problemstillingen min Men jeg skjønte ikke helt...jeg strikker forøvrig med strømpepinner rundt og rundt. Hvordan vil det se ut fra "forsiden"?? Kanskje jeg finner ut av det da bare jeg vet hvordan det skal se ut på forsiden.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 TS igjen. Skal jeg kanskje ikke strikke rundt og rundt mer, men frem og tilbake??
Gjest Lille-pus Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 Det var nok meg som tok for gitt at du hadde "splitet" arbeidet Jeg innser at jeg vel var litt rask der, beklager så mye, det var ikke meningen å skape forvirring. Dersom det ikke står noe om at du skal "splitte" arbeidet så skal du nok bruke de/den pinnen du har brukt frem til nå Og, med strømpepinner (eller rundpinne) blir det ennå enklere; - det blir 4 runder med bare vrange masker etter den første runden som du er ferdig med - jo enklere jo bedre Da får du en fin, glatt kant når du bretter den, for da kommer den glatte siden til å vende utover og den vrange siden er brettet over sømmen i ermehullet. En glatt fin kant ser jo så mye penere ut - selv om det er inne i jakken.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Tusen takk for svar igjen Da skjønner jeg det mer. Det står ikke noe om å splitte arbeidet, eller at jeg nå skal strikke frem og tilbake. Så da blir det sett fra "forsiden" totalt 5 rader med vrangstrikk rett og slett.
Gjest Lille-pus Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Akkurat slik forstår jeg det du siterte fra oppskriften ja Blir det galt så vet du hvem du kan skylde på nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå