Gå til innhold

Kjenner man alltid når noe er brukket?

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Må først understeke at jeg skal til legen til uka om dette ikke bedrer seg.

Saken er at jeg fikk 500 kg med hest på foten min i helga. Han tråkket oppå foten/fotbladet og lente seg fremover slik at han la mye vekt på meg.

Det var fprj*vlig vondt der og da, og foten har vært stokk hoven hele helgen, hjelper heller ikke med is.

I dag ble jeg tvunget til å gå, og hadde ikke krykker for hånden, så måtte trippe avsted uten. Hevelsen gikk betydelig ned, men foten er fortsatt veldig stiv, øm og vond.

Konklusjonen er altså at hevelsen ble bedre med bevegelse, men smertene er ikke borte, ei heller nedsatt følelse og bevegelsesproblemer.

Ved forstuing, hvor lenge kan det ta før dette blir ok? Kan man ha brudd uten at det gjør veldig vondt?

Videoannonse
Annonse
Gjest grønnfi
Skrevet

Jeg opplevde å brekke noen av de fine beinene inne i foten.

Var først på legevakta og tok bilder (dog bare av ankelen) uten at de fant noe. Neste dag kjørte jeg 25 mil med hoven og blåsvart fot -jeg hadde jo ikke brukket noe.

Men om kvelden var det problematisk å stå på foten og jeg måtte atter engang på legevakta, der fant de flere brudd i vristen. Så Ja, du kan ha brudd og bruke foten, også kommer det vel an på tålegrensen av smerte på hvorvidt du kan bruke foten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på legevakten og det er utrolig mange som kommer inn et par dager etter en skade har skjedd fordi de bare hadde litt vondt og ville se det an, også har det vært et brudd.

Vi har også mange pasienter som kommer inn med en 'liten skramme' og må til operasjon grunnet feilstilling. Så ja, det er absolutt mulig! Det er også veldig ofte pasienter blir ringt tilbake etter at en radiolog har kikket nøyere på bildene. Så bruddskader er ikke så veldig sort/hvitt.

(til gjengjeld kommer det ti ganger så mange som faktisk ikke har noe brudd eller noe som helst annet enn bare en kontusjon)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Takk for svar. Jeg er ikke typen som flyr til legen med mindre jeg har VONDT, men jeg har veldig høy smerteterskel til gjengjeld da. Foten er litt kald og fått litt blåsvarte flekker, så jeg bør kanskje ringe fastlegen i morgen...

Men flekkene kan etter min mening like gjerne være blåmerker etter foten til hesten, men kanksje greit å få det sjekket.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brakk hånden, den var ikke hoven, ikke blå og jeg kunne bevege den uten så veldig mye smerter. Men det var brudd. Det tok meg mange dager å sjekke det ut da. Jeg hadde brukt støttebandasje og ikke brukt hånden så ingenting hadde forskjøvet seg.

Skrevet

Man kan brekke/skade ganske store saker, uten å kjenne noe smerte.

Det finnes steder på/i kroppen din, som bare ikke har noen måte å si ifra at de er skada.

Noen steder er sånn at de kan si ifra, men de gjør det feil, så du får vondt på andre plasser.

Kroppen er en artig sak :fnise:

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Nå er foten veldig rar og hoven igjen. Klarer ikke tråkke på'n. Da får man bare finne senga. Er det raskest å kontakte fastlege eller legevakt i morgen for røntgen?

Skrevet

På legevakta kan du få rønken der og da. Hos en lege må du vell bli sendt videre?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja, du sier noe, miranda. Vitsen forsvinner jo om jeg må vente i flere dager :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

På legevakta kan du få rønken der og da. Hos en lege må du vell bli sendt videre?

Det kommer an på hvor hun bor. Hos oss blir legevaktpasienter sendt til røntgen på sykehuset, mens privatleger sender pasienter til Røntgensenteret.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg bor i Bergen, men jeg kan likesågodt kontakte legevakten. Fastlegen min har sjelden tid / ledig time på kort varsel uansett.

Skrevet

nå kan du ha fått klemskader og ikke kun brudd da

høres ikke godt ut og kom deg til legen. Håper det går bra

Skrevet

Har ikke lest alle postene her, men dette kvalifiserer vel til et legevaktbesøk...

• Liker 1
Skrevet

Man kan brekke/skade ganske store saker, uten å kjenne noe smerte.

Det finnes steder på/i kroppen din, som bare ikke har noen måte å si ifra at de er skada.

Noen steder er sånn at de kan si ifra, men de gjør det feil, så du får vondt på andre plasser.

Kroppen er en artig sak :fnise:

Jeg synes ikke kroppen er en artig sak om dagen... :( Den gjør jo bare vondt!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Takk, da blir det legevakten i morgen :)

Skrevet

Takk, da blir det legevakten i morgen :)

Det er bra(selv om jeg helst ville jaget deg ned med en gang)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg bor i Bergen, men jeg kan likesågodt kontakte legevakten. Fastlegen min har sjelden tid / ledig time på kort varsel uansett.

JEG synes du skal dra til legevakten med en gang de åpner i morgen (dra dit nå = mange timer i kø, garantert). De tar røntgen på stedet og "fikser" rettstilling og alt mens du er inne.

Skrevet

Det er bra(selv om jeg helst ville jaget deg ned med en gang)

Jeg og.. Dra i dag. Du blir vel prioritert foran forkjlelse og feber også med mistanke om brudd...

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Drar i morgen først på dagen, bor ikke sånt til at jeg kommer dit så lett....

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det?

Jeg har hatt brudd på yttersiden av foten, men hadde ikke tid til å bli heftet med legevakt. Jeg var litt redd for at det var mer enn et mindre brudd, og at det kanskje måtte opereres/settes inn nagler og skinne og at det ville ta dager før jeg ble utskrevet. Jeg klarte å gå men haltet og bruddet knakk opp for hvert skritt. Til slutt ba faren min meg om å dra til legevakta, men vi var langt unna siviliserte strøk og jeg bagatelliserte det, selv om jeg forstod at det var brudd etter noen dager og ble røngtet og gipset på legevakta.

Har også opplevd at en hest tråkket meg på foten. Det gjorde vondt og jeg ble hoven, men gikk aldri til legen. Flere å senere kan jeg få akutte smerter i tåa, så vondt at jeg nesten ikke klarer å gå, men jeg har også høy smerteterskelog er det brudd i en tå, tror jeg ikke at jeg vil la noen leger prøve seg på det fordi det er et så ømtåelig ledd som blir belastet hele dagen.

Men lykke til. Håper det var et ukomplisert brudd hvis det var brudd. :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...