AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Ja, da har dommedag kommet og gått uten noen nevneverdig dramatikk. Amerikansk radioevangelist Harold Camping, som eier det gigantiske nettverket Family Radio, har brukt alle sine kanaler og sine midler til å advare oss. Den 20.05.2011 kl 18.00, da skulle verden gå under. Det skulle komme jordskjelv over hele kloden, Jesus skulle hente sine, og så skulle helvete bryte løs på jord. Han har basert sine beregninger på det han kaller beviser fra bibelen. Han har regnet ut at det fra syndefloden fram til den 20.05 har gått 22755 dager, eller noe. Dette tallet kan deles opp i en rekke ulike former for bibelsk tallsymbolikk, og da stemmer jo alt. Som alle falske profeter, og svindlere for den sakt skyld, trekker han søkelyset vekk fra fakta og over på konsekvenser. Det er alltid effektivt med mennesker som lars seg bedra. ”Nei, jeg vil ikke gi en fremmed mann på gata to tusen kroner bare fordi han sier jeg kan vinne” ”Men hør da man, du kan vinne over 30 millioner!!” Å ja da så, da er jo oddsen mer enn god nok, da er to tusen ingenting å snakke om, sign me up” Man appellerer til enten grådighet eller frykt. Works every time. Men lørdag kom og gikk, fra New Zealand i øst til California i vest, uten at noe skjedde, unntatt en liten fjert av en vulkan på Island. Puff. Den falske profeten Camping har tidligere gjort nøyaktig det samme. Det var i 1994 at Jesus, helt bombesikkert, skulle komme. Puff. Jesus sa: ”ingen vet dagen eller timen, ikke engang englene i himmelen vet. Vær derfor rede”. Men dette er ikke ”godt stoff”. Her er ikke konsekvensene umiddelbart store og sensasjonelle. Dette er ikke salgbart stoff. Det er mye bedre med noe som skal skje nå, før ferien. Da blir folk redde. Man sier opp jobben, slutter å betale regninger, holder ungene hjemme fra skolen, avbestiller tannlegen. Ikke noe vits å handle inn mat for neste uke hvis Jesus kommer allerede lørdag. De fleste av oss kan se at denne verden kommer til å møte på store utfordringer i nær framtid. De arabiske nasjonene eksploderer. Kommunistene i Kina overtartar styringen på kloden, mens dollaren sklir lenger og lenger ned i avgrunnen. Polene smelter fort, solstormene tiltar i styrke, og klimaet er i rask endring. Livet i havet er i uballanse og kjernefysiske anlegg er slett ikke sikre, og selv om de var sikre finnes det mennesker som gjerne vil bruke slikt materiale i bomber for å fremme sitt budskap. Resistente bakterier og globale pandemier er reelle, samtidig som befolkningen passerer det kritiske antall verden kan bære. Tilgangen til mat kan i løpet av dager bli redusert til, i beste fall epler og poteter, selv her i verdens rikeste hjørne. Nei, det ser ikke særlig lyst ut. Selv et barn kan se det. Men det ble altså ikke den 20. for nå er det den 21. og i dag er det ateistenes festdag. De kaller den ”The Back Paddle Party” hvor de samles for å feire at jorden fortsatt består, at ”de kristne” har dummet seg ut nok en gang, og for å se Harold Camping komme på nyhetene med sine (bort)forklaringer. Hva gikk galt? Du trenger nye batterier til kalkulatoren? Upålitelig kildemateriale? Kanskje oversettelsen du brukte var upresis? Kanskje det blir neste lørdag heller? Den 29.05? For kort tid til å dra i gang en ny kampanje sier du? Får vente en stund da. Hva med neste år, den 20.12.12? Det er jo en dato mange har forventninger til, kanskje dere kunne ri på den bølgen? Det hele er trist. Det er uansvarlig og korttenkt. Det må være stolthet som fører folk så på villspor. Jeg alene vet sannheten, hør på meg. Min visdom, mine bibelkunnskaper, min vilje til å knekke koden, mitt mot til å gå offentlig ut med dette. O’store meg. Puff… Men jeg vil allikevel være forsiktig med å avskrive Gud som svada kun fordi mennesker oppfører seg som idioter. Det blir nesten som å avskrive kjærlighet, kun fordi man har vært i et dårlig forhold.
Mann 42 Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Men jeg vil allikevel være forsiktig med å avskrive Gud som svada kun fordi mennesker oppfører seg som idioter. Det blir nesten som å avskrive kjærlighet, kun fordi man har vært i et dårlig forhold. Men her er det mer snakk om at alle forholdene noen noensinne har hatt, har vært dårlige, og det ville da være ganske logisk å avskrive kjærligheten som oppskrytt, ikke bryet verdt, og i det alt vesentlige, død. I`ll settle for a blow job! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå