mac84 Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Kusina mi skal gifte seg ganske snart og har valgt å ikke invitere mine foreldre, samt min onkel og tante. Jeg og kusinene mine er imidlertid invitert. Er dette normalt når det er snakk om et bryllup med rundt 70 gjester? Nå skal det nevnes at familiesituasjonen mellom tante, onkel og mamma har vært noe anstrengt de siste årene, men allikevel...for meg ville det vært helt naturlig å invitere både onkler, tanter og kusiner/fettere på min alder når jeg en eller annen gang skal gifte meg
Tullepia Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Kusina mi skal gifte seg ganske snart og har valgt å ikke invitere mine foreldre, samt min onkel og tante. Jeg og kusinene mine er imidlertid invitert. Er dette normalt når det er snakk om et bryllup med rundt 70 gjester? Nå skal det nevnes at familiesituasjonen mellom tante, onkel og mamma har vært noe anstrengt de siste årene, men allikevel...for meg ville det vært helt naturlig å invitere både onkler, tanter og kusiner/fettere på min alder når jeg en eller annen gang skal gifte meg Det handler som oftest om økonomi. Man må ta et valg: skal den perifere slekten inviteres overhodet? Skal vi invitere både søskenbarn og onkler/tanter, eller bare en av delene? Det blir en avveining der hensynet til familien (hvem som går overens med hvem) og økonomien (hvor mange har vi råd til å invitere) må vurderes nøye. Det finnes ikke noe som heter "normalt", alle må ta hensyn til de rammene livet gir dem og det gir ulikt resultat. 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 For min del vil onkler/tanter og søskenbarn bestå av ca 30 mennesker. Disse har jeg aldri kontakt med så det hadde vært HELT uaktuelt å invitere de i noe bryllup. 3
Niennas Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Jeg har invitert mine søskenbarn, men ikke tanter og onkler. Det har mye med at jeg har mye mer kontakt mine søskenbarn enn tanter og onkler, og vi måtte prioritere hvem vi skulle invitere. Tanken ang. invitasjoner har hele tiden vært at vi inviterer de vi vil ha der FØR all mulig slekt som vi kanskje ikke har møtt på 10 år.
Gjest MrsTux Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 I såpass store bryllup tror jeg nok det er vanlig å invitere tanter og onkler, men det er vel ingenting som tilsier at det må være sånn. Alle brudepar bestemmer selv hvem de vil invitere og hvem de av en eller annen grunn vil utelate. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Med et allerede anspent forhold mellom foreldrene her, så synes jeg egentlig det er dumt at ts' kusine å ikke invitere onkler og tanter her. Hun gjør det jo der klart at hun ikke ønsker å ha mer å gjøre med sine onkler og tanter, og det setter gjerne søskenbarna i en vanskelig posisjon. Da jeg giftet meg hadde jeg et liknende dilemma, der jeg visste at om jeg ikke inviterte onkler og tanter ville det mest sannsynlig utløse noe som ville minne mer om en krig enn noe annet. Jeg inviterte dem, og heldigvis takket de fleste nei. Å gjøre som Niennas sier litt over meg her synes jeg er helt ok, så lenge alle onkler og tanter er inneforstått med grunnen bak.
Gjest HLHD Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Jeg tviler på at jeg hadde invitert hverken onkel/tanter eller søskenbarn i mitt bryllup - syns det kommer helt an på hvor tett man er som familie.
mac84 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 22. mai 2011 Her er det jo ikke akkurat snakk om perifer familie da...jeg oppfatter i hvertfall ikke onkler og tanter som bor relativt nærme som dette. Jeg synes derfor det er snodig at det skal være problematisk ift budsjett når man allerede har invitert rundt 70 gjester å ikke inkludere disse. Ser for meg at med 70 gjester skal det mye til for at alle disse er "nær" familie og "gode" venner... Det jeg kanskje reagerer mest på er at det virker som det blir forventet at mamma gir gave og skal hjelpe til litt ift dette bryllupet når hun ikke er invitert...
Tullepia Skrevet 22. mai 2011 #9 Skrevet 22. mai 2011 Her er det jo ikke akkurat snakk om perifer familie da...jeg oppfatter i hvertfall ikke onkler og tanter som bor relativt nærme som dette. Jeg synes derfor det er snodig at det skal være problematisk ift budsjett når man allerede har invitert rundt 70 gjester å ikke inkludere disse. Ser for meg at med 70 gjester skal det mye til for at alle disse er "nær" familie og "gode" venner... Hva vet du om det? Folk har ulike relasjoner og opplevelser av nærhet og gode vennskap, og de stemmer ikke alltid med slik DU opplever det. Husk at det koster omtrent 1000-2000 kr å invitere en person til bryllup. Det må nødvendigvis føre til at man må sette en grense. Vanligvis pleier man invitere en "representant" for hver familie - i deres tilfelle ble det søskenbarna i stedet for tanter og onkler. Det jeg kanskje reagerer mest på er at det virker som det blir forventet at mamma gir gave og skal hjelpe til litt ift dette bryllupet når hun ikke er invitert... Hvis din mor blir bedt om å hjelpe til kan hun svare ja eller nei. Din mor bestemmer selv om hun skal gi en gave. 2
LadyNinja Skrevet 22. mai 2011 #10 Skrevet 22. mai 2011 (endret) Familie kommer først! Uansett om man ikke har kontakt med slekten, er det for oss selvfølge at de blir invitert i bryllup, dåp, konfirmasjon, begravelse, you name it. Alle slike store begivenheter. Hadde det vært mitt bryllup ville jeg ha tenkt meg om, er virkelig alle disse 70 personene vennene våres - eller er det litt mer "show off"? I mine øyne er det litte grann tragisk å stenge familien ute slik, de er familie. Vi tar familie i første rekke, har man ikke budsjett til mer - nei da får det være slik, heller ta de 2 beste vennene på hver våres side også. Men dette er nå meg. Alle velger det som er best for dem Endret 22. mai 2011 av LadyNinja
Mille_ Skrevet 22. mai 2011 #11 Skrevet 22. mai 2011 Jeg synes det er tull at man skal ha plikt til å invitere noen som helst i bryllupet sitt. Som med andre sammenkomster er det opp til vertene hvem de ønsker å ha til stede, om det nå er av plasshensyn, økonomi, de ikke kommer overens med enkelte, vil ha litt yngre eller eldre gjester etc.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #12 Skrevet 22. mai 2011 Familie kommer først! Uansett om man ikke har kontakt med slekten, er det for oss selvfølge at de blir invitert i bryllup, dåp, konfirmasjon, begravelse, you name it. Alle slike store begivenheter. Hadde det vært mitt bryllup ville jeg ha tenkt meg om, er virkelig alle disse 70 personene vennene våres - eller er det litt mer "show off"? I mine øyne er det litte grann tragisk å stenge familien ute slik, de er familie. Vi tar familie i første rekke, har man ikke budsjett til mer - nei da får det være slik, heller ta de 2 beste vennene på hver våres side også. Men dette er nå meg. Alle velger det som er best for dem Helt uenig! I mitt bryllup vil jeg mye heller ha personer jeg er glad og har kontakt med daglig (venner), enn familie jeg har lite kontakt med og det er dårlig stemning med. Det kan være utallige grunner til å brudeparet har valgt slik de gjør: - De har en stor vennegjeng de føler seg nærmere knyttet til. - De vil ha en ordentlig fest og prioriterer derfor den yngre garde. - Bruden vil unngå å skape en vanskelig situasjon for sin mor - og unngå å skape en stygg scene i bryllupet. Jeg forstår godt at bruden velger som hun gjør i denne saken! Å si at familie kommer først - og at noe annet er tragisk og ønske om "show off" synes jeg er helt på grensen! Mange av oss har store familier, og varierende grad av kontakt med dem. For min del består min familie av - utover min "egentlige" familie - gode venner, reservebesteforeldre, venner av mine foreldre osv. Dessuten er den en økende trend at bryllup er blitt mer en vennefest, enn et familieselsap 2
mac84 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #13 Skrevet 22. mai 2011 (endret) Med et allerede anspent forhold mellom foreldrene her, så synes jeg egentlig det er dumt at ts' kusine å ikke invitere onkler og tanter her. Hun gjør det jo der klart at hun ikke ønsker å ha mer å gjøre med sine onkler og tanter, og det setter gjerne søskenbarna i en vanskelig posisjon. Da jeg giftet meg hadde jeg et liknende dilemma, der jeg visste at om jeg ikke inviterte onkler og tanter ville det mest sannsynlig utløse noe som ville minne mer om en krig enn noe annet. Jeg inviterte dem, og heldigvis takket de fleste nei. Å gjøre som Niennas sier litt over meg her synes jeg er helt ok, så lenge alle onkler og tanter er inneforstått med grunnen bak. Det er slik min mamma, som forøvrig også er fadder til bruden, oppfatter dette...at bruden, sannsynligvis under påvirkning fra sin mor igjen, ikke er interessert i noen videre kontakt. Dersom onkler og tanter på generell basis ikke blir bedt, så synes jeg bruden kunne gitt beskjed om dette på en fin måte i forkant av at invitasjonene ble sendt ut... Hva vet du om det? Folk har ulike relasjoner og opplevelser av nærhet og gode vennskap, og de stemmer ikke alltid med slik DU opplever det. Husk at det koster omtrent 1000-2000 kr å invitere en person til bryllup. Det må nødvendigvis føre til at man må sette en grense. Vanligvis pleier man invitere en "representant" for hver familie - i deres tilfelle ble det søskenbarna i stedet for tanter og onkler. Hvis din mor blir bedt om å hjelpe til kan hun svare ja eller nei. Din mor bestemmer selv om hun skal gi en gave. Ehh...mulig det, men her er det faktisk ikke snakk om perifere slektninger, men om tanter og onkler som bruden har hatt mye kontakt med under oppveksten, feiret jul sammen med, vært på ferie sammen med, osv. Så ja, selv om jeg i utgangspunktet er enig i at det er opp til brudeparet å bestemme hvem de ønsker å invitere basert på økonomi, type fest, osv, så synes jeg fortsatt dette er litt smålig. Min mor kommer forøvrig ikke til å hverken hjelpe til eller gi gave - dette kan vel kanskje også oppfattes som smålig av noen, men her er det bruden selv som har lagt opp til det... Endret 22. mai 2011 av mac84
Tullepia Skrevet 22. mai 2011 #14 Skrevet 22. mai 2011 Det er slik min mamma, som forøvrig også er fadder til bruden, oppfatter dette...at bruden, sannsynligvis under påvirkning fra sin mor igjen, ikke er interessert i noen videre kontakt. Dersom onkler og tanter på generell basis ikke blir bedt, så synes jeg bruden kunne gitt beskjed om dette på en fin måte i forkant av at invitasjonene ble sendt ut... ______ Ehh...mulig det, men her er det faktisk ikke snakk om perifere slektninger, men om tanter og onkler som bruden har hatt mye kontakt med under oppveksten, feiret jul sammen med, vært på ferie sammen med, osv. Så ja, selv om jeg i utgangspunktet er enig i at det er opp til brudeparet å bestemme hvem de ønsker å invitere basert på økonomi, type fest, osv, så synes jeg fortsatt dette er litt smålig. Min mor kommer forøvrig ikke til å hverken hjelpe til eller gi gave - dette kan vel kanskje også oppfattes som smålig av noen, men her er det bruden selv som har lagt opp til det... For det første: er den INGEN tanker og onkler som blir bedt i dette bryllupet? Det utgjør jo en viss forskjell. Hvis ingen av dem blir bedt er det i hvertfall ingenting å bli sur for. Hvis brudeparet gjør forskjell og inviterer noen men ikke andre kan det være grunn til å være kritisk - men hvis det er så dårlige forhold mellom slektningene i utgangspunktet, slik at de kunne komme til å ødelegge bryllupsdagen, så er det forståelig. Ingenting er så godt egnet til å skape bitterhet som en bryllupfest man ikke blir invitert til...
mac84 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #15 Skrevet 22. mai 2011 For det første: er den INGEN tanker og onkler som blir bedt i dette bryllupet? Det utgjør jo en viss forskjell. Hvis ingen av dem blir bedt er det i hvertfall ingenting å bli sur for. Hvis brudeparet gjør forskjell og inviterer noen men ikke andre kan det være grunn til å være kritisk - men hvis det er så dårlige forhold mellom slektningene i utgangspunktet, slik at de kunne komme til å ødelegge bryllupsdagen, så er det forståelig. Ingenting er så godt egnet til å skape bitterhet som en bryllupfest man ikke blir invitert til... Andre onkler og tanter er bedt. Det er kun søsknene til brudens mor, såvidt jeg vet, som ikke er bedt. Og til tross for at forholdet mellom brudens mor, min mamma og vår onkel er noe anstrengt, så er det på ingen måte så ille at det er noe som ville komme til å ødelegge bryllupsdagen til kusina mi. Hadde det vært det, så hadde jeg da også hatt full forståelse for at hun ikke har bedt de. Det som derimot skjer nå er at et anstrengt forhold blir til et ikke-forhold, og det synes jeg faktisk bruden burde vært bevisst på - det er faktisk lov til å tenke litt lenger enn nesa rekker...
Tullepia Skrevet 22. mai 2011 #16 Skrevet 22. mai 2011 Andre onkler og tanter er bedt. Det er kun søsknene til brudens mor, såvidt jeg vet, som ikke er bedt. Og til tross for at forholdet mellom brudens mor, min mamma og vår onkel er noe anstrengt, så er det på ingen måte så ille at det er noe som ville komme til å ødelegge bryllupsdagen til kusina mi. Hadde det vært det, så hadde jeg da også hatt full forståelse for at hun ikke har bedt de. Det som derimot skjer nå er at et anstrengt forhold blir til et ikke-forhold, og det synes jeg faktisk bruden burde vært bevisst på - det er faktisk lov til å tenke litt lenger enn nesa rekker... Da stiller saken seg litt annerledes.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #17 Skrevet 22. mai 2011 Snakker man helt generelt så høres det jo ut som en selvfølge å invitere tanter og onkler dersom man har råd til det. Men jeg vet om flere tilfeller der det er like naturlig å utelate tanter og onkler, når man ser på individuelle forskjeller. F.eks. kjenner jeg ei jente, "Ida", som mest sannsynlig vil invitere sine tanter og onkler på fars side, men ikke tilsvarende på mors side. Og det har jeg full forståelse for, fordi verken Ida eller mor har kontakt med mors to søstre/Idas to tanter. Disse to tantene har oppført seg skikkelig dårlig mot både Ida og resten av familien, og pga disse tingene de har gjort så har Ida mistet kontakten med flere søskenbarn også. Så når Ida skal gifte seg så vil hun antakelig invitere fars søsken og deres barn, som hun har god kontakt med. Mors søsken vil ikke bli invitert, for de lager bare en utrivelig stemning der de beveger seg og kan finne på å skjelle ut halve slekta midt i bryllupsfesten. Barna til disse har delt seg og valgt side. Noen av dem er så ufine at Ida ikke vil invitere dem, mens to av dem har tatt avstand til sin trøblete familie og vil bli invitert til Idas bryllup. Så ja, jeg har stor forståelse for at man velger og vraker når man inviterer til bryllup. For min egen del skal jeg antakelig ha et så lite bryllup at det ikke blir et tema å invitere tanter/onkler/søskenbarn. Men om det skulle bli et stort bryllup så ville jeg vært veldig i tvil. Noen av disse har jeg litt kontakt med og det ville vært naturlig å invitere dem, noen andre har jeg ikke snakket med på flere år, men det ville likevel vært greit å invitere dem. Men så har jeg noen som er så fjerne fra meg at jeg ikke hadde kjent dem igjen om jeg hadde invitert dem. Jeg aner ikke hvor de bor, hva de gjør eller noe som helst. Og om de kom i bryllupet så ville de vært nødt til å presentere seg med "hei, jeg er Per Hansen, søskenbarnet ditt" eller noe sånt. De er rett og slett fremmede. Så nei, jeg ville ikke fulgt noen "regel" om hvem jeg skulle invitert. Jeg vil mye heller ha venner som jeg omgås ofte enn en fjern onkel jeg ikke har snakket med på 20 år og ikke ville kjent igjen. Hva vet jeg om hva slags mennesker dette er? For alt jeg vet kan han være alkoholiker, voldelig eller hva som helst. Jeg inviterer ikke fremmede i mitt bryllup, slekt eller ei.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #18 Skrevet 22. mai 2011 Helt normalt! Mennesker som ikka kan oppføre seg, inviteres ikke i bryllup. 1
mac84 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #19 Skrevet 22. mai 2011 (endret) Helt normalt! Mennesker som ikka kan oppføre seg, inviteres ikke i bryllup. På generell basis, ja. Men her er det alldeles ikke snakk om mennesker som ikke kan oppføre seg, ei heller fremmede! Endret 22. mai 2011 av mac84
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #20 Skrevet 22. mai 2011 Jeg vil si det er helt vanlig. I vårt bryllup valgte vi å bare ha de nærmeste venner og familie. Og med nærmeste mener jeg de vi føler vi står nærmest - ikke de som tradisjonelt blir regnet som de nærmeste. Og at bruden vil holde konfliktsnivået lavt, på en ellers litt stressende dag forstår jeg godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå