AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Har en psyco ex, som har greid (med hjelp fra kompis), å hacke seg inn på datamaskinen min, og resten av familien min sine. både inn på facebook profiler og på selve pc'n (mapper ol). Dette vet jeg med sikkerhet, fordi han har sendt meg kopi av ting han har "funnet ut" om meg og familien min. Skjønner ikke hvordan har har fått det til, er beskyttet med både antivirus og brannmur på min pc og passordene mine er helt umulig å "tenke" seg til. Hvordan kan jeg unngå dette? Han driter jo oppi om det er ulovelig, og anmelder jeg han, truer han med diverse ting han har "funnet ut", og denne karen er ikke til å kødde med, han gjør alvor av ting! Har prøvd å googla litt hvordan jeg kan unngå hacking, men skjønner ikke bæret av noen ting. Finnes det noe program man kan laste ned, eller gjøre noe enkelt og greit som er lett for en som ikke har peiling på data å forstå?
DBM Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Anmeld det, det her er ganske alvorlig. Både hackingen og truslene han kommer med. Har du fått truslene skriftlig? Jeg skjønner at det ikke er veldig fristende å anmelde, men gjør det. Kanskje kan han få forbud mot å oppsøke deg også. Han har nok ikke helt skjønt alvoret i det han gjør, eller så føler han seg veldig trygg på at du ikke tør å anmelde det.
Heart Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Den mest sannsynlige forklaringen på at han har fått tilgang til PCen din, er at du har et program på maskinen din som enten logger alt du skriver og sender det til ham på mail, eller gjør det mulig for ham eller kameraten å fjernstyre hele PCen. Dette krever ganske liten teknisk innsikt, så lenge han klarer å få programmet inn på maskinen. Det finnes mange måter å gjøre det på, f.eks. e-post med falsk avsender og link til en nettside som installerer programmet, eller programmet kan skjules i et bilde eller et dokument som er spesiallaget for å utnytte en feil i programmet du bruker til å vise bilder eller lese den type dokumenter, eller programmet kan skjules i et falskt Facebook-spill osv. osv. Hvis han har kontroll over maskinen din, hjelper det lite at du har gode passord, for han kan jo se hva du skriver. Koble maskinen din fra nettet og anmeld forholdet. Ikke prøv å reinstallere før politiet har undersøkt PCen. Bytt passord på alle mailkontoer og nettsider, og gjør det fra en annen PC, slik at du kan være sikker på at han ikke får tak i de nye passordene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå