AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Vi bor i et borettslag som bærer preg av barnefamilier. Selv har vi ikke barn. Borettslaget er tett i tett med gangsti i mellom husene. Her i borettslaget er det et par familier som bærer preg av å tro at de bor her alene! I helgene så er de ute med barna tidlig. I går, på lørdag, var de ute i 9 tiden. De lar barna løpe i gangstiene mellom husene og skriker vilt. Selv roper de på barna høyt. Idag, på en søndag, var de ute 0930 og barna løper og skriker og hoier. Det ene barnet hadde dratt med seg ut en stor lekebil med MASSE høye lyder i form av "sirener osv". En annen familie satte i gang med å klippe gresset klokken 10.00 Da lurer jeg litt på, er jeg VELDIG sær nå? Jeg mener nå at man kan klare å hysje litt på barna så tidlig om morningen. Det er helg og folk liker å sove litt lenger når man står opp klokken 5 til hverdagen. Greit, 9 tiden er ikke grytidlig, men.... Dessuten er det jo også noe som heter kirketid? Hva tenker dere? Er jeg sær? 1
Pria Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 (endret) Jeg tror nok at mange vil synes at 9:30 er for tidlig på en søndag mens andre synes at det er godt utpå formiddagen. Men hvis barna løper og SKRIKER mellom husene kunne det jo være en ide og snakke med foreldrene deres og om det å vise hensyn? Barn har sunt av å lære at de ikke kan oppføre seg som de vil HELE tiden. Hvis foreldrene er av typen "mitt barn er en engel og gjør aldri noe galt" kunne man jo tatt det opp med styret i sameiet hvis dere har det. Jeg har noen venner av meg med barn i den type bolig som du beskriver og der har de hatt allmøte hvor dette med helgefred ble tatt opp og det fungerer fint der nå etter hva jeg hører. Endret 22. mai 2011 av Pria
redchilli Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Jeg syns ikke klokka 9 var så veldig ille da men... Det går jo ann å prøve å ta det opp med de? Her er det iallefall regler på at det skal være husro mellom 11 på kvelden og 9 på morningen tror jeg. Det med å klippe gresset klokka 10 må du nok bare finne deg i.
Gjest Naenia Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Vi hadde lignende "problem" i nabolaget en stund. Heldigvis har vi en kirke rett i nærheten, så vi fikk dem til å love at det ikke skulle bråkes før den ringte med klokkene (for da våkner alle uansett), og da fikk vi i hvert fall sove til ti. Det er lov til å prate med folk, i hvert fall, eventuelt høre litt med andre først om dette er noe som plager flere, og så ta det opp med dem som gjelder
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 Bor man i et borettslag med barn så må man tåle litt bråk, selv i helgene. Synes absolutt ikke ni er tidlig, her står ungene opp i seks-sjutiden, så det kunne vært så mye verre. Det er kanskje ikke nødvendig å rope og skrike så mye og du kan vel si fra om det, men at de er ute med ungene må de da få lov til. Plenklipping klokka ti synes jeg heller ikke er ille. Kjøp deg sov i ro, det hjelper nok. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Ikke religiøs men like skikken med at en ikke skal bråke unødvendig på søndager så gressklipping kunne de gjort en annen dag. Være ute med barna må de jo kunne gjøre og syns ikke 9.30 er spesielt tidlig.
Rosalie Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 (endret) Det var då ikkje særskilt tidleg! Eg trudde du hadde naboar som fyrte opp plenklipparen i 7-tida i helgene. Då hadde eg skjønt at du syntest det var drygt tidleg. Men ungelek frå 9-9.30 og plenklippar frå kl 10 må då vere greit. Endret 22. mai 2011 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #8 Skrevet 22. mai 2011 Jeg synes ikke du er helt urimelig, TS! For meg er det litt forskjell på lørdag og søndag, iom at lørdag strengt tatt er en "vanlig" dag mens søndag er helligdag. Ungene her må gjerne gå ut i ni-tiden, men da er det STILLE lek - typ sandkasse/dukkestue, og de har streng beskjed om å bruke innestemme De må også vente til etter 11 med å ringe på dører og spørre etter lekekameratene. På lørdag kunne jeg fint klippet gresset kl 10, på søndag hadde det ALDRI skjedd før etter klokka 12 - det trodde jeg faktisk var normal folkeskikk? Helligdags fred og alt det der...
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #9 Skrevet 22. mai 2011 Plenklipping kl 9.30-10 på en søndag synes jeg er for tidlig. Det er helt vanlig å vente til 12-13, pga "kirketiden" og litt fordi det faktisk er hyggelig for naboer å ha det stille om formiddagen enten de sover eller sitter ute. Barna må jo få leke ute selv om det er tidlig, men jeg er enig i at foreldrene kunne hysjet på dem og oppmuntret til litt roligere lek såpass tidlig. Jeg bor selv et sted med masse unger som ofte er ganske høylytte, men det virker faktisk som foreldrene her ikke slipper løs ungene så tidlig om morgenen/formiddagen i helgene - noe vi uten barn setter pris på
vivana Skrevet 22. mai 2011 #10 Skrevet 22. mai 2011 Nei, det var ikke tidlig, men jeg skjønner godt at man blir irritert. Her hos oss så er det 11 om kvelden - 9 om morgenen, men men, siden det er et helt nytt byggefelt og noen hus er fremdeles ikke ferdig, så begynner byggefirma kl 7:) søndag er rolig...
Mille_ Skrevet 22. mai 2011 #11 Skrevet 22. mai 2011 Jeg synes vel ikke det var spesielt tidlig, og at det må man nesten regne med. Hadde det vært før 7 om morgenen derimot, så hadde jeg vært helt enig i at det er hensynsløst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå