Gå til innhold

Datteren min sliter med å få seg venninner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor til ei søt jente på 8 år. Hun sliter med å få seg venninner på skolen. Det er veldig klikkete der, og etter skoletid så kan hun fortelle at hun har gått alene hele friminutter. Det kommer heller ikke så ofte noen på døren for å spørre om de skal finne på noe. I helgen så har hun ikke hatt kontakt med noen jenter.

Hun forteller også om episoder som ikke er så greie. Det er jo ikke fysisk mobbing, men ignorering og sikkert også baksnakking.

Jeg merker at jeg blir maktesløs og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Nå har jeg ikke venninner selv som har jenter på denne alderen, heller har vi ikke annen familie med barn på samme alder. Dette kunne jo hjulpet litt i fritiden.

Noen som har råd til meg? Det må jo finnes noen der ute for henne også. Vi bor i Oslo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med læreren til datteren din og forklart situasjonen. Kanskje h*n kan gjøre noe slik at datteren din får kontakt med noen i klassen, og dermed også får noen å leke med på fritiden.

Gjest marita
Skrevet

Hei!

Sjønner følelsen du sitter med, som storesøster la jeg merke til det samme med min lillesøster for noen år tilbake. Hadde ingen å være med på fritiden og hørte ofte at det ikke var noe stas å gå på skolen for hun hadde ingen venner. Fæl følelse å høre uten å kunne gjøre noe.

Nå har det heldigvis blitt bedre etterhvert som hun ble eldre. Men jeg som storesøster prøvde å leke med henne å gjøre ting for å styrke selvtilliten slik at hun skulle bli tøffere. Dette var da ikke noe svar men følte for å skrive.

vennlighilsen

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo få din jente til å gi deg mer informasjon, det er ikke sikkert hun forteller alt? Jeg jobber på en barneskole og jeg ser ofte at med yngre barn begynner utestenging og utfrysning ofte med én person som kanskje oppfører seg ugreit, og som sender signaler til de andre barna. Deretter ville jeg gått til klassekontakt, som igjen kan prate til andre foreldre og til barna. Hvor mye hjelp det er å finne vil dessverre ligge litt på innstillingen til kontaktlærer, men min erfaring er at barn som kanskje oppfører seg litt semi-slemt mot andre barn slett ikke mener det og vil etter tilsnakk fra voksne endre innstilling.

Om dette ikke hjelper ville jeg ha sett på andre ting, som å selv ta kontakt med andre foreldre, eller kanskje noe drastisk som bytte av klasse/skole. Det er veldig bra at du tar tak i dette problemet og vil stå på for datteren din. Du sier hun er åtte år nå, og da er hun jo gammel nok til å selv reagere på at hun kanskje er den eneste som ikke leker med barna. Om dette pågår lenge nok, vil selvtilliten kanskje knekkes langvarig og skape problemer for henne med relasjoner til andre jevnaldringer i fremtiden.

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med læreren til datteren din og forklart situasjonen. Kanskje h*n kan gjøre noe slik at datteren din får kontakt med noen i klassen, og dermed også får noen å leke med på fritiden.

Det har vi gjort, og det har vært tema på samtaler vi har hatt med skolen. Jeg synes ikke det har forandret noe. Jeg er også litt redd for å overfokusere på dette, vil ikke at hun skal få følelsen at det er henne det er noe galt med. Hun er flink til å fortelle hvordan hun har det, og hva som har skjedd på skolen. Dette oppmunterer jeg henne til, så hun slipper å bære dette alene.

Skrevet

Har de mye grupper som er satt sammen av lærerne for arbeid i timene? Kanksje det kunne vært no så får hun knytta noen bånd i klasserommet som forhåpentligvis også hjelper henne til å ha noen å være med i friminuttet? Eller så vet jeg at noen skoler har såkalte familegrupper der det kanskje er grupper på 6.barn som bvsøker hvernadre hjemme på tur, kanskje du kunne foreslått noe sånt for kontaktlæreren?

Gjest WendyClear
Skrevet

Hva med å melde henne på en fritidsaktivitet? Prøv å finn noe der ikke de jentene som utestenger henne går, da vil hun kunne "starte på nytt" med nye venner.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Føler med deg..

Er hun innadvendt?

Min datter er litt i samme gata, men heldigvis kjente hun mange av barna fra barnehagen så hun var venninner med flere allerede da hun begynte på skolen. Men hun er en innadvendt type, og jeg tror ikke hun vet helt hvordan hun skal te seg for å få nye venner. Hun tar ikke initiativ til kontakt eller viser interesse for folk hun ikke kjenner. Jeg har ofte tenkt på hvordan man kan lære seg noen knep for å bli kjent med folk, når man er et innadvendt og sjenert barn. Kunne ønske jeg hadde noen råd å gi deg!

Har prøvd å lete etter litteratur om dette på biblioteket, men ikke funnet noe.

Ikke så lett å ta kontakt med de andre jentenes foreldre heller, hvis du ikke kjenner de privat. Det er nok ofte lettere å vokse opp i små samfunn, hvor forholdene er mindre, og klassene mindre.., men det å flytte er vel litt drastisk da..

Håper du kan få hjelp!

Skrevet

Hva med å melde henne på fritidsaktiviteter? Fotball, håndball, ridning, turn ol. Da er det kanskje lettere for henne å få venner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...